Trenul nesimtirii

joi, 28 septembrie 2000, 23:00
3 MIN
 Trenul nesimtirii

Un fapt mai rar intilnit pe caile noastre ferate, ce intregeste tabloul inegurat al serviciilor prea scumpe si de proasta calitate ale SNCFR, a avut loc ieri in Gara Bacau, de unde un tren nu a mai putut efectiv sa se urneasca, din cauza ca locomotiva s-a stricat in ultimul moment. Zeci si zeci de calatori s-au vazut astfel nevoiti sa zaca pe peroane sau in vagoane intr-o agasanta asteptare, fara ca nimeni sa explice exact ceea ce se intimpla.
Trenul cu pricina este personalul 5443 Bacau-Pascani, care, in mod normal, ar fi trebuit sa plece la ora 14.25. Initial, trenul nu a putut pleca din cauza ca un rapid, un accelerat si un tren international rusesc urmau sa soseasca la Bacau cu intirzieri de pina la 20 de minute, din cauza unor lucrari la terasamente. O intirziere ce parea acceptabila, atit pentru numerosii navetisti mult prea obisnuiti cu hachitele feroviare, dar si pentru calatorii care in alte gari urmau sa ia trenuri de legatura spre alte destinatii.
Pe rind, in statie au venit trenurile intirziate, care urmau sa si plece primele, avind intiietate in fata personalului. Dupa ce si rapidul s-a pus in miscare, calatorii din personal au rasuflat usurati, sperind ca le-a venit si lor rindul. Mecanicul a tras sirena, dar, cu stupoare, multi dintre calatori si dintre cei de pe peron au observat cum locomotiva se indeparteaza singura, fara sa ia si trenul dupa ea. Nu s-a facut nici un anunt care sa explice situatia, iar imaginea trenului abandonat in gara, si a celor doi "nasi" rontaind impasibili seminte intr-un capat al peronului, i-au iritat la culme pe multi calatori, care au vociferat indelung in directia ceferistilor. A mai trecut astfel inca o jumatate de ora, pina cind o alta locmotiva electrica a fost cuplata la tren. Din difuzoare s-a anuntat apoi ca trenul urmeaza sa plece. Nimic in plus, si mai ales nici o scuza pentru intirzierea de peste o ora.
Cel mai grav incident legat de intirzierea personalului 5443 s-a petrecut cind trenul s-a pus brusc in miscare si a prins viteza foarte rapid, ceea ce l-a surprins inca pe peron pe un calator.
Acesta a incercat sa se urce din mers, dar nu a mai reusit sa se agate de bara de la usa si s-a rostogolit pe buza peronului, la un pas de a cadea sub roti. Noroc de un alt om de pe peron, care efectiv s-a aruncat in sprijinul nefericitului si l-a tras la o distanta sigura de sina.
Un punct de vedere oficial asupra celor petrecute cu personalul de Pascani nu am putut afla nici noi. Seful Statiei Bacau, Horatiu Popescu, ne-a spus ca nu are informatii despre cele intimplate, intruct in grija lui se afla doar trenurile de rang superior – accelerate, rapide, intercity. Circulatia trenurilor personale tine de o alta structura din multitudinea de societati in care s-a spart SNCFR, care isi are sediul la Iasi, la Regionala. La Bacau exista totusi un reprezentant ale acestei societati, numita SNCFR Public Calatori, care nu a fost de gasit la ora documentarii.
(Nicolae PILAT)

Comentarii