Victoria nomenclaturistilor

marți, 25 iunie 2002, 23:00
5 MIN
 Victoria nomenclaturistilor

Ocupantii celor 16 garaje situate pe strada Oituz nr. 1, garaje care au apartinut fostilor stabi comunisti din Bacau, vor fi evacuati cit de curind din aceste spatii. O instanta a Curtii de Apel Bacau a decis saptamina trecuta ca dreptul de folosinta asupra celor 16 garaje situate pe strada Oituz nr. 1 din municipiul Bacau revine Cooperativei "Tehnica", sub a carei tutela se aflau garajele inainte de 1989. Procesele dintre proprietari si "Tehnica" dureaza de mai bine de cinci ani, timp in care diferitele instante de judecata au dat cistig de cauza, cind uneia, cind alteia dintre parti. Cum era si firesc, ultima hotarire a Curtii de Apel ii nemultumeste pe ocupantii garajelor, care se vad in situatia de a le elibera, dupa ce le-au folosit mai bine de zece ani. "Credem ca s-au facut presiuni pentru ca instanta sa ia aceasta hotarire. Cu atit mai mult cu cit reprezentantii «Tehnica» nu s-au prezentat la cele doua termene de la Curtea de Apel, si hotarirea s-a luat chiar in ultimele minute, cind nu mai era nimeni in sala", ne-a declarat Simion Ungurasu, presedintele Asociatiei de Proprietari "Oituz 1". De partea cealalta, Adriana Chiribau, presedintele Cooperativei "Tehnica", este de alta parere. "Este o hotarire pe care o asteptam de cinci ani. Decizia se putea lua mai demult, insa mereu am fost dati in judecata, sub diverse pretexte, de ocupantii garajelor. Oricum, noi mai asteptam citeva zile, dupa care vom angaja un executor judecatoresc ca sa-i someze pe locatari sa elibereze spatiile"..
Garaje "sub acoperire" pentru PCR
Toata povestea a inceput in anul 1989, cind fostii stabi comunisti de la Bacau, Ioan Bogdan Baluta, Vasile Sandulache, Natalia Jipa, Gheorghe Lazaroiu, si altii, au pus mina pe subsolul imobilului situat strada Oituz nr 1, din municipiul Bacau, imediat ce acesta a fost finalizat. Cu complicitatea presedintelui de atunci al Uniunii Judetene a Cooperativelor Mestesugaresti (UJCM), Constantin Patrascanu, sefii partidului si-au aranjat aici garaje pentru masini, cu alei de intrare si toate facilitatile necesare, facilitati facute pe banii cooperatiei. Dupa Revolutie, majoritatea stabilor au renuntat la garaje. Cei care le-au luat locul au fost o parte dintre locatarii din bloc, care, in calitate de chiriasi, iar mai tirziu de proprietari ai apartamentelor, se considerau indreptatiti sa dispuna de subsolul cladirii. Cum insa numele celor care au preluat garajele erau fara rezonanta, urmasilor UJCM, respectiv Cooperativa "Tehnica," le-a revenit glasul, punind piciorul in prag, in calitate de proprietar al constructiilor de la subsol.
Scandalul dintre locatari si Cooperatie a fost aplanat citiva ani, partile aflate in litigiu stabilind in aceasta perioada o relatie de proprietar – chiriasi. Contractele insa au expirat dupa cinci ani, iar vechii chiriasi au contestat calitatea de proprietar a SC Tehnica. Motivul: construirea garajelor s-a facut ilegal, aceaste fiind concepute special pentru fosta nomenclatura PCR din Bacau. Proiectul blocului Oituz a fost realizat pe la mijlocul anilor ’80 si contine un numar de 16 garaje la subsol. Conform normelor de partid, acestea nu puteau fi aprobate legal pentru a fi construite.
Din acest motiv, IJGCL Bacau, la acea vreme administratorul majoritatii apartamentelor din Bacau, a atentionat proiectantul, printr-o adresa din iunie 1986, ca "garajele au fost introduse in documentatie la initiativa dumneavoastra, fara sa solicitam prin comanda acest lucru. Fata de acestea va rugam a pune de acord proiectul, astfel incit blocul sa nu aiba garaje la subsol. Avizarea, aprobarea si plata cheltuielilor de proiectare pentru acest bloc vor decurge de la data predarii proiectului de executie fara garaje". Institutul de Proiectari Judetean nu s-a sinchisit de amenintarea beneficiarului, stiind ca, in pofida legilor, conducerea partidului agrea proiectul blocului cu garaje.
Pentru a da o umbra de legalitate manevrei, trebuia gasita o unitate socialista care sa solicite subsolul si sa finanteze constructia garajelor sub acoperirea de spatii de prestari servicii. Stabii partidului l-au insarcinat pe Constantin Patrascanu, presedintele UJCM Bacau, si pe Teodor Ispas, seful Cooperativei "Tehnica", sa se ocupe de aceasta afacere. "Finantarea garajelor ne-a fost impusa de la Consiliul Popular Judetean Bacau PCR, iar in contracte era specificat faptul ca garajele sint spatii de prestari servicii, adica de mecanica auto, schimb de ulei etc", spune Adriana Chiribau, cea care in acea vreme se ocupa cu investitiile cooperatiei. UJCM avea angajata finantarea unor spatii comerciale la parterul blocului si, in umbra acestora, dupa 1987, si-a asumat si lucrarea de la subsol. Cum constructia de garaje nu era legal posibila, in documentele unitatii si aprobarile date de partid, investitia a fost ascunsa sub denumirea de "spatii prestari servicii auto".
Odata finalizata constructia blocului, in 1989, cei mai importanti membri ai nomenclaturii bacauanele si-au luat garajele in primire. Bogdan Baluta si-a tras doua garaje, primarul Vasile Sandulache, unul, Gheorghe Lazaroiu, secretarul PCR cu probleme speciale, unul, propagandistul partidului, Natalia Jipa, un garaj, plus sefii UJCM, Constantin Patrascanu si Teodor Ispas, cei care au platit constructia tuturor garajelor din banii cooperatiei. Nici unul dintre liderii PCR nu locuiau in blocul de pe Oituz.
Cum garajele nu existau evidentiate ca atare la "Tehnica", si deci inchirierea nu era posibila, s-a procedat la un artificiu. Capii partidului au incheiat contracte de prestari servicii cu "Tehnica", chipurile ca anual sa-si repare masinile proprietate personala la service-ul unitatii, contra sumei platite anticipat, care de fapt reprezenta chiria pentru garaje. Situatia nu a durat prea mult, pentru ca in 1990 fostii nomenclaturisti au parasit in graba garajele, care au fost ocupate de o parte dintre locatari si le-au intrebuintat ca boxe. Prin 1997, chiariasii au solicitat "Tehnica" sa le inchirieze garajele, deoarece intre timp au devenit proprietarii apartamentelor de deasupra, si, implicit, si a spatiilor de la subsol.
"Initial, aceste garaje figurau ca spatii comune, ce reveneau, in cota parte, fiecarei familii din bloc. Dupa ce fostii activisti au plecat si au lasat garajele parasite, primii veniti au intrat in posesia lor si nu au mai vrut sa plece. Dupa ce ii vom evacua, vom convoca Adunarea Generala, singura in masura sa decida care va fi soarta acestor garaje. Indiferent care vor fi cele doua variante, inchiriere sau scoatere la licitatie, viitorii beneficiari vor fi, cu siguranta, doar membrii cooperativei noastre. Oricum, inainte de a-si elibera garajele, actualii locatari vor trebui sa-si achite si datoriile, care se ridica la peste cinci milioane de lei de persoana, pentru fiecare an in care s-au folosit de garaj ", mai spune Adriana Chiribau. Actualii locatari stiu ca nu pot rezista unei eventuale licitatii, deoarece garajele sint pindite de multi afaceristi, care vor sa le transforme in depozite de marfuri. Ei mai spun ca, atita vreme cit aceste spatii sint din constructie, ale blocului, si ei sint proprietarii apartamentelor, este firesc ca sa le apartina de drept. Instanta nu a considerat la fel, si le-a redat, prin hotarire, Cooperativei Tehnica. O decizie care ii pune pe jar pe locatari, cei care considera ca abuzul a capatat, acum, un aer de legalitate. (Florin CRACIUN)

Comentarii