"Munca de educator presupune o doza de sacrificiu"

marți, 05 martie 2002, 00:00
3 MIN
 "Munca de educator presupune o doza de sacrificiu"

Cadrelor didactice sa presteze munca voluntara cu elevii si in timpul liber. Masura trasata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, inca de la debutul noului an scolar, privind efectuarea de ore suplimentare cu elevii pentru examenele de bacalaureat si capacitate de catre profesori, fara sa fie in vreun fel stimulati material, poate fi catalogata drept una din cele mai aberante din reforma educationala. Cu salariul mizer pe care il iau, in medie de 2-2,3 milioane de lei, cadrelele didactice sint obligate sa renunte la simbetele si duminicile petrecute in familiei si, vrind-nevrind, sa prezinte programul de meditatii pe care pe care trebuie sa si-l stabileasca in acest sens. In opinia celor din minister acesta masura impusa profesorilor ar avea rolul de a spori calitatea procesului instructiv-educativ. Ceea ce este mai interesant de mentionat este faptul ca aceste ore de pregatire suplimentara nu sint platite, intrucit sint introduse in norma didactica de 40 de ore, pe care cadrele didactice trebuie sa o justifice saptaminal. "Cadrele didactice, ca toti bugetarii, trebuie sa justifice opt ore de munca, zilnic, respectiv 40 de ore saptaminal, unde intra orele la catedra, orele pentru corectarea tezelor si lucrarilor scrise, dar, in acelasi timp, trebuie sa justifice si un numar de ore care sint destinate altor activitati educative. Intotdeauna munca de educator, invatator si profesor a implicat si o doza de sacrificiu", a declarat prof. Teodor Clocotici, inspector general al Inspectoratului Scolar Judetean.
Singurul beneficiu pentru dascali, daca poate fi numit asa, de pe urma prestarii acestei munci
patriotice, este un punctaj in plus la aprecierea activitatii anuale, adica pot fi remunerati cu un procent de 2% lunar, au prioritate la salariile si gradatiile de merit si pot primi calificativul foarte bine. Ei spun ca mai avantajoase sint pregatirile in particular, unde ora de munca este platita dublu si nu necesita asa mare bataie de cap. Nu este exclus ca reprezentantii ministerului, prin acet program de meditatii, sa intentioneze tocmai "sa saboteze" meditatiile in particular. "Aceasta pregatire este necesara pentru ca ministerul vrea sa desfiinteze invatamintul paralel, respectiv meditatiile cu plata. Pe noi nu ne intereseaza insa acest lucru, ci ne intereseaza ca elevii care nu au posibilitati financiare sa beneficieze de aceste consultatii. Elevii acumuleaza in grade diferite cunostintele si, de aceea, trebuie ajutati, sprijiniti sa-si completeze golurile", a declarat prof. Constantin Paraschivescu, inspector general adjunct al ISJ.
Mare parte din cadrele didactice botosanene sint de parere ca obligatia acestor ore in plus inseamna a impune o munca suplimentara fara argumentele necesare, considerind ca cei care ar trebui sa ia o decizie in acest sens sint chiar ei. "Trebuie sa hotarasti singur cind si cite ore suplimentare sint necesare pentru a aduce clasele la un nivel care sa le permita promovarea cu succes a unui examen, deoarece sint, in toate scolile, clase cu nivele intelectuale diferite, uneori selectate chiar pe grade de inteligenta", a precizat Gheorghe Constantinescu, profesor la Scoala nr.14 Botosani.
La rindul lor, cadrele didactice de la Colegiul National "A.T.Laurian" sustin ca, in momenul de fata, nu exista o grila care sa cuantifice aceste activitati ale dascalilor, insa adunate acestea depasesc cu mult cele 40 de ore prevazute a fi prestate obligatoriu saptaminal. Ei sint de parere ca, daca profesorul isi face pe deplin datoria la catedra si daca elevul este intr-adevar interesat de propria pregatire scolara, este suficient timpul de pregatire la ore, suficient pentru acumularea cunostintele necesare examenelor finale. Desi toti dascalii cu care am discutat s-au declarat impotriva acestei masuri, ei spun ca se sacrifica, cu raspundere fata de generatiile de elevi, insa sentimentul general al tuturor este acela ca munca lor nu este rasplatita.
In concluzie, necesitatea parcurgerii unor ore suplimetare pentru pregatirea la diferite discipline lasa de inteles ca programa scolara pe care profesorii trebuie sa o parcurga este prea incarcata si elevii nu reusesc sa asimileze o cantitate suficienta de cunostinte ori ca materia de studiat depaseste capacitatea de intelegere si asimilare a copiilor. Iar daca cei mai multi dintre elevii clasati ca mediocri nu reusesc sa tina pasul inseamna acelasi lucru, in fond. Prea mult de invatat sau programa scolara pentru elevi supradotati. (L. LUPASCU)

Comentarii