Se cinta "prohodul" unei afaceri prospere: transportul maxi-taxi

marți, 12 iunie 2001, 23:00
3 MIN
 Se cinta "prohodul" unei afaceri prospere: transportul maxi-taxi

Termenul pentru inscrierea autoturismelor 8+1 la licitatia de trasee organizata de catre Primarie expira astazi. Incepind de miine, vor merge pe platoul de la Sala Sporturilor cite 50 de masini pe zi, acestea urmind sa fie clasificate dupa criterii dure de punctaj, de catre o comisie condusa de viceprimarul Lucian Podlati. Dupa "triere" vor ramine doar 300 de bucati, favorizate fiind maxi-taxi-urile cele mai noi, in timp ce exemplarele mai vechi de zece ani vor mai avea sansa la trasee doar daca proprietarii lor au fost buni platitori la stat, in ultimii doi ani. Masinile mai vechi de 15 ani, adica Latviile si Barcasurile, nu mai intra deloc in calcul, ele devenind "defuncte" pentru transportul de persoane, incepind cu 1 iulie.
Reducerea substantiala a numarului de masini maxi-taxi ca si inlaturarea de pe strazile orasului a "vechiturilor" depasite sint vazute de catre administratia publica ca niste necesitati ce nu sufera aminare. "Trebuie facut o data ordine in transportul local. Daca nu aveam parul alb, problema maxi-taxi-urilor sigur mi-l albea. Conditiile din multe masini sint foarte proaste, iar in statii se formeaza adevarate cozi. Galatiul nu poate suporta mai mult de 300 de maxi-taxi in transportul local", ne-a declarat primarul Dumitru Nicolae. In plus, acesta sustine ca multi dintre proprietarii de astfel de masini nu sint din oras, ei folosindu-se de acest lucru pentru a plati mai putin impozit, desi "isi fac veacul" tot pe strazile Galatiului. Intrarea in vigoare, de la 1 iulie, a Hotaririi de Consiliul Local privind reglementarea transportului public cu autoturisme 8+1 va lasa fara un loc de munca sute de persoane care activeaza in bransa, cu forme legale sau "la negru". Daca selectia pe criterii tehnice are meritul de a "curata" strazile de autovehiculele ce fac "zile negre" calatorilor care se incumeta sa apeleze la ele, nu este mai putin adevarat ca tocmai proprietarii acestora au fost cei mai fideli platitori de impozite, inca de la inceputul afacerii, in primii ani de dupa 1990. Posesorii de maxi-taxi care au drept punct de plecare Piata Centrala, in mare majoritate detinatori de masini mai vechi de zece ani, sustin ca initiativa Consiliului Local ii lasa fara nici un fel de venit. "Cei de la Primarie ne-au spus ca ar fi trebuit sa ne luam pina acum masini noi, cu banii cistigati in ultimii ani. Daca noi platim impozit pe venit in valoare de 7-8 milioane de lei pe an si cheltuim si cu asigurarile, reparatiile la masina sau licenta de transport, nu vad cum am putea sa punem un ban deoparte, daramite sa ne schimbam autoturismul", ne-a declarat Pavel Gafton, una din persoanele fizice autorizate care lucreaza, de dimineata pina seara, pe traseele 35 sau Micro 39. Cu toate ca destule persoane fizice cu masini peste vechimea admisa au inca restante la plata asigurarilor sociale din anii trecuti, oamenii sint nevoiti sa lichideze afacerea si sa recurga la o noua recalificare profesionala, conditii in care nu vor mai putea sa isi achite datoriile.
Transportatorii, masurati cu "ocaua mica"
Oferta publica a Primariei pentru acordarea licentelor de executie este de 300 autoturisme 8+1, cu o rezerva de 10%. O comisie condusa de viceprimarul Lucian Podlati si compusa din reprezentanti ai ARR, RAR, OJPC, Sindicatului Soferilor si ai "Serviciului de Licitatii, Licente, Reclama" din cadrul Primariei, va face "inventarul" masinilor, acordind punctaje in special pentru starea tehnica a acestora. Autoturismele cu pina la patru ani vechime vor primi din start 20 de puncte, cele cumparate de maximum opt ani- 10 puncte, in timp ce masinile mai vechi de zece ani nu vor capata puncte la acest criteriu. Utilitati precum Euro 2 sau aer conditionat aduc zece si respectiv cinci puncte. Prin urmare, proprietarii de autoturisme maxi-taxi cu un grad mai mare de uzura tehnologica pot fi "siguri" doar de cele opt puncte, cite patru pe an, care recompenseaza promptitudinea platilor la stat din ultimii doi ani. Nu in ultimul rind, poate aduce puncte scaderea tarifelor de calatorie, pentru fiecare fractie cu 200 de lei a tarifului maximal acordindu-se cite un punct, desi este greu de crezut ca vor recurge la aceasta solutie cei care au mai mare nevoie de "scorul" de zece puncte, minimul admis. (Florin STEFAN)

Comentarii