Tranzitia din transportul public mai are "zile putine"

vineri, 24 august 2001, 23:00
5 MIN
 Tranzitia din transportul public mai are "zile putine"

Campania de controale in traficul privat de calatori "promisa" de mult transportatorilor fraudulosi de catre administratia publica locala a fost declansata la mijlocul acestei saptamini. Soferii de maxi-taxi prinsi "in ofsaid" la intrarile in Galati sau pe traseele din oras au "pacatuit" prin lipsa licentelor de executie, a autocolantelor cu sigla operatorilor si traseelor, ca sa nu mai vorbim de eliberarea biletelor, adevarate "raritati", mai ales in municipiu. Deoarece ilegalitatea este in floare in acest domeniu, institutiile abilitate prin lege sa tina sub control fenomenul- Primaria, Consiliul Judetean, Consiliul Local, Garda Financiara si Politia Rutiera- isi propun sa intensifice descinderile in trafic. Pentru ca activitatea de licentiere a autoturismelor 8+1 si 4+1 clasificate la selectia tehnica a Primariei sa nu mai intirzie aplicarea, sub toate aspectele, a HCL 136, proprietarii care nu s-au "obosit" pina acum sa-si obtina documentatia necesara vor mai fi asteptati de functionarii Primariei doar pina la sfirsitul acestei luni. Membrii comisiilor de specialitate din Consiliul Local si Consiliul Judetean, reprezentantii Primariei, Autoritatii Rutiere Romane si Politiei Rutiere s-au intilnit ieri intr-o sedinta comuna pentru a pune la punct ultimele detalii legate de aplicarea regulamentului de transport public privat urban cu autoturisme 8+1. Acestia s-au pus de acord sa tina sedinte publice de informare cu transportatorii independenti si operatorii pentru a lamuri pe toata lumea ce implica de fapt noile reglementari cuprinse in HCL 136.
Inmultirea necontrolata din ultimii ani a autoturismelor maxi-taxi in transportul municipal si judetean face ca autoritatile sa plateasca acum, cind se incearca limitarea si legalizarea afacerii, un "tribut" destul de substantial pasivitatii din trecut. Aplicarea prevederilor HCL 136 sufera in prezent si ca urmare a faptului ca in oras nu s-a facut nici un studiu profesionist privind activitatea de transport, desi oportunitati au existat. "Acum doi ani a venit in Galati o societate specializata pe studii de transport, care costa atunci 200 de milioane de lei. Un astfel de studiu ar fi fost de mare folos si ar fi dat de lucru unor persoane la numaratoarea de trafic. Fostul primar nu s-a aratat insa interesat de asa ceva", sustine inspectorul de la ARR, Gheorghe State. Dupa ce intre autoritati si transportatori s-au purtat discutii interminabile referitoare la locurile de pe trasee si strazile pe unde ar trebui sa treaca ele, acestea s-au canalizat, mai nou, pe activitatea de licentiere, statii sau eliberarea biletelor, aspecte pe care multi dintre proprietarii de maxi-taxi refuza sa le inteleaga cum trebuie.
Autoritatile si-au inceput "vizitele" in transportul public
Echipe de control formate din reprezentanti ai Consiliului Judetean, Primariei, Garzii Financiare si ai Politiei Rutiere au descins pe trasee, miercuri si joi, la intrarile in Galati dinspre Tg.Bujor, Tecuci si Pechea, in zona centrala a orasului, in preajma Spitalului Judetean si la Inelul de Rocada. Din 187 de autovehicule controlate, numai 13 au "calcat pe bec", proprietarii fiind amendati in total cu 17 milioane de lei. 95% dintre conducatorii auto nu eliberasera bilete de calatorie, in timp ce altii nu posedau licenta de executie pe autovehicul, sigla operatorului sau numerele de traseu. "Lucratorii Politiei Rutiere au gasit chiar autoturisme de transport public care nu aveau inspectia tehnica facuta sau aceasta era expirata. Marea problema este ca majoritatea soferilor nu elibereaza bilete, fiind incalcate si Hotarirea de Consiliu Judetean 92 si HCL 136. Ei spun ca nu stiau de acest lucru sau ca platesc impozit pe norma de venit si nu trebuie sa scoata bilete. Ii anuntam pe toti ca sint obligati sa dea bilete la calatori pentru ca oricine sa le poata utiliza la decontare sau chiar la reclamarea operatorului", ne-a declarat vicepresedintele Comisiei Judetene de Siguranta a Circulatiei, Stefan Gherasim. Potrivit acestuia, unii dintre transportatorii opriti de echipa de control la iesirea din oras, au ajuns chiar sa se certe la propriu cu cei care au avut "tupeul" sa le ceara documentele de transport, sustinind "sus si tare" ca ei de fapt nu au calatori in masina, ci rude sau prieteni "de suflet".
Unii proprietari au uitat "tocmeala" initiala
Potrivit informatiilor furnizate consilierilor locali si judeteni de catre seful serviciului "Licitatii, Licente, Reclama" din cadrul Primariei, Aurel Ciuntu, din cele 625 de autoturisme clasificate, maxi-taxi-uri de noua locuri si taxiuri, numai 344 sint licentiate, situatia fiind "tragica" indeosebi la capitolul taxiuri. "Pina acum am primit dosare de licentiere doar pentru 81 de taxiuri, din 250, numarul prevazut de HCL 136. In jur de 150 dintre cei care au venit sint inregimentati la societati mari, care ne sfideaza in continuare. Am discutat cu primarul si mi-a comunicat ca licentele nu se vor mai elibera decit pina la 31 august, iar cei care nu se vor prezenta pina atunci vor suporta consecintele", afirma Aurel Ciuntu. Potrivit acestuia, in cazul autoturismelor 8+1, activitatea de licentiere este intirziata din diferite motive, desi se prezinta mult mai bine decit la taxiuri. Multe dintre persoanele fizice autorizate cu masini clasificate "penduleaza" inca intre alternativa activitatii independente si trecerea la un operator de transport, asociatie juridica sau societate comerciala. Apoi, cu toate ca au solicitat consilierilor program permanent de circulatie pe traseele adjudecate, unii proprietari vin la Primarie cu conventii civile de patru ore pentru soferii angajati, tocmai forma de semilegalitate care s-a dorit a fi eliminata prin aplicarea HCL 136. De asemenea, desi acestia au cistigat multe puncte la clasificare prin reducerea tarifelor practicate, dotarea cu instalatii de amplificare si aer conditionat, acum incep sa "vocifereze" cind functionarii care se ocupa cu licentierea vor sa mentioneze conditiile respective pe licentele eliberate. In plus, in mod cu totul neasteptat, unii proprietari nu au putut sa-si gaseasca soferi sa le conduca masinile. Din cele 344 de autoturisme pentru care s-au depus dosare de licentiere la Primarie, in 306 cazuri s-a achitat deja taxa de licenta, incepind de luni urmind sa fie eliberate siglele aferente cu numarul si capetele traseului si numele operatorului, pe fata, si statiile de oprire, pe verso. Soferii vor primi ecusoane nominale iar indicatoarele din statii vor fi finalizate pina la 1 septembrie. Deoarece au constatat in trafic faptul ca multi soferi se prevaleaza de "ignoranta" lor in materie legislativa, consilierii galateni si reprezentantii Autoritatii Rutiere Romane si Politiei Rutiere au convenit sa le prezinte tuturor transportatorilor, intr-o adunare "generala", toate amanuntele legate de aplicarea HCL 136, informare care va avea loc pe 1 septembrie. Mai intii insa, operatorii de transport, asociatii juridice si societati comerciale, au fost invitati sa participe la sedinta de marti a comisiei de specialitate din cadrul Consiliului Local. (Florin STEFAN)

Comentarii