Harababura semnelor de circulatie

joi, 22 iunie 2006, 00:40
4 MIN
 Harababura semnelor de circulatie

„Trebuie tunsi copacii“
Una dintre problemele soferilor sint semafoarele. Acestea sint montate pentru a organiza si fluidiza traficul, insa exista semafoare care apar brusc in ochii soferilor, cu doar citiva metri inainte de patrunderea in intersectie. Este cazul semaforului din intersectia de la Cotnari, pe sensul de mers dinspre Bucium catre Podu Ros. Semaforul, aplicat pe un stilp de pe trotuar, este practic ascuns dupa copaci. Din departare, semaforul nu poate fi observat decit de soferii care circula pe banda a doua. Pentru cei care sint pe banda intii se poate spune ca semaforul le sare dintr-o data in ochi, cind ajung in apropierea lui. Deci mult prea tirziu pentru a respecta culoarea semaforului, ascunsa, pentru ei, dupa crengile de copaci. „Aici a fost o propunere a noastra ca semafoarele sa nu mai fie amplasate pe stilpi, ci in ancora deasupra strazii. Trebuie de vazut daca acolo pot fi tunsi copacii, dar aceasta nu ar fi o solutie, pentru ca ar trebui tunsi periodic. E mai simplu de mutat semaforul“, comenteaza inspectorul Costel Mindru, de la Politia Rutiera Iasi.
Zebre invizibile
Sint si „fantome“ ale unor treceri de pietoni care ii debusoleaza pe cei care vor sa traverseze strada, dar ii si incurca in trafic pe soferi. De exemplu, in Podu de Piatra, trecerea de pietoni a fost mutata de la baza podului pina in dreptul refugiilor pentru tramvai. Oamenii continua sa foloseasca insa vechea trecere de pietoni, facindu-si loc printre masini. Ajungind in Tudor Vladimirescu, am intilnit aceeasi situatie. In apropierea caminului T 17, in fata restaurantului Cornelius, a functionat aproximativ un an o trecere de pietoni, dar care acum a fost stearsa. Chiar daca au fost scoase si indicatoarele, studentii traverseaza strada pe aici. „Obligatia pietonilor e sa respecte legea. Ei trebuie sa traverseze doar prin locurile semnalizate corespunzator cu marcaj pietonal, cu indicatoare. Daca traverseaza pe acolo pe unde stiau ei ca exista o trecere pentru pietoni, este problema lor. O fac pe riscul lor. Trecerea pentru pietoni din Tudor Vladimirescu a fost scoasa pentru ca era greu de observat pentru soferi, iar acolo exista o propunere de semaforizare“, a explicat inspectorul Mindru disparitia „zebrei“ din campusul studentesc.
„Nu am auzit de asa un semn“
Nici centrul orasului nu a scapat de ciudatenii sau de semne de circulatie „ascunse“. In Tirgu Cucu am intilnit un semn nou-nout, inventat, de care nimeni nu a auzit pina acum. Nici macar politistii de la Rutiera. Este vorba despre „accesul interzis betonierelor“. Pentru curiosii care vor sa vada acest semn unic cel putin in Iasi, acesta este amplasat pe strada Stihi, linga sinagoga. „Este un semn aditional. Nu am auzit pina acum de asa un semn, dar cu siguranta se adreseaza traficului greu“, s-a aratat surprins si ofiterul Costel Mindru. Tot in Tirgu Cucu, in statia de autobuz, exista un semn de circulatie pentru cei care circula dinspre strada Sararie si Bulevardul Independentei: cedeaza trecerea. Acest semn este invizibil celor care urmeaza sa treaca peste liniile de tramvai, pentru ca el este mascat de microbuzele si autobuzele care opresc in statie. Iesenii soferi respecta instinctiv acest semn, chiar daca nu-l vad. Ei se feresc pur si simplu sa intre in tramvaie. „Este adevarat, acel semn nu prea se vede. Acolo ar trebui amplasat inca un indicator, care sa presemnalizeze semnul din intersectie. Dar cred ca se stie ca tramvaiul circula in regim prioritar“, a mai spus Mindru. In intersectia din Tirgu Cucu, putini sint cei care stiu ca, venind dinspre Bulevardul Independentei, pierd prioritatea drumului spre Manastirea Golia, pe unde circula tramvaiele. Aici chiar si autoturismele pot circula pe linia de tramvai si au prioritate. De multe ori, soferii opresc cind vad tramvaiul, dar nu dau prioritate si autoturismelor.
„Daca soferii s-ar opri, s-ar forma o coada imensa“
Un indicator care nu este respectat niciodata este amplasat in intersectia cunoscuta sub denumirea „5 drumuri“, acolo unde tramvaiul plecat din Tirgu Cucu coboara spre statia Padurii. Semnul „Stop“ amplasat pentru autoturisme ar trebui sa fie inlocuit cu „Cedeaza trecerea“, pentru ca soferii se asigura din mers ca nu vine tramvaiul si nu opresc regulamentar pentru asta. „Romanului daca-i dai un deget, iti ia toata mina. Pai daca la «Stop» nu opresc, la «Cedeaza trecerea» ce sa mai spunem. Pericolul in trafic este destul de ridicat in acea zona si, chiar daca nu toti soferii opresc, macar reduc viteza incit sa nu se produca accidente. Este insa adevarat ca, daca ar opri toate masinile la acest «Stop», s-ar forma o coada imensa si s-ar bloca traficul“, a aratat Mindru ca ii „intelege“ pe soferii care nu opresc la semn.
Regula bunului simt
Acestea sint doar citeva dintre semnele de circulatie si intersectiile care pun in dificultate soferii. Cu siguranta numarul lor este mult mai mare. Pentru politisti, poate cea mai mare problema este aglomerarea marilor intersectii. Desi se cauta in continuare solutii pentru o siguranta cit mai mare in trafic, politistii sint de acord ca blocajele din intersectii ar putea fi rezolvate dupa regula bunului simt. „Cind se formeaza blocaje in intersectiile mari, sint de acord cu trecerea masinilor «la mica intelegere». Oamenii au totusi bun-simt si isi permit unii altora sa treaca, chiar daca nu au prioritate“, a incheiat Costel Mindru.

Comentarii