Bomba cu acizi in gara Podu Iloaiei

luni, 29 ianuarie 2001, 00:00
4 MIN
 Bomba cu acizi in gara Podu Iloaiei

Dupa ce a fost acuzata ca a poluat riul Siret cu cianuri din rezervoarele de pe platforma "Metadet" Suceava, societatea ieseana "Pieta" se vede confruntata cu un alt scandal. Dupa aprecierea Inspectoratului pentru Protectia Mediului (IPM) din Iasi, in Podu-Iloaiei zac 64 de vagoane continind 100 tone de substante toxice de tipul acizilor. Vagoanele apartin firmei "Predemet", care face parte din grupul "Pieta". Ele au fost achizitionate de la "Romfosfochim" Valea-Calugareasca in scopul dezmembrarii si valorificarii lor la fier vechi. Datorita transportului acestor vagoane pe calea ferata fara autorizatie de mediu, de la Valea-Calugareasca pina la Iasi, IPM a facut plingere penala impotriva presedintelui grupului, Constantin Comanescu. Daca va fi gasit vinovat, el risca o pedeapsa intre 1 si 5 ani de inchisoare.
Intr-o conferinta de presa desfasurata ieri la sediul din Iasi al grupului, vicepresedintele "Pieta", Catalin Zelinschi, a tinut sa ofere amanunte despre modul in care au ajuns aceste vagoane la Iasi. Dupa spusele lui, pe 10 octombrie, firma "Pieta" a semnat doua contracte de achizitionare a 284 de vagoane pentru dezmembrare si valorificarea lor la fier vechi de la combinatul de la Valea-Calugareasca. Proprietarul vagoanelor era la acea ora societatea "Eurotranzit" din Petrosani. Plata urma sa se faca in transe la o valoare de 43 dolari pe tona de fier vechi. Din cauza unor dificultati financiare, "Pieta" nu a putut plati una din transe, fiind nevoita sa renunte la 51 de vagoane, raminind numai cu 233. Pe 16 octombrie a inceput dezmembrarea acestora pe platforma de la Valea-Calugareasca, urmind ca pina pe 16 decembrie sa fie finalizata aceasta actiune. "Pina atunci, noi nu am mai dezmembrat vagoane si nu aveam experienta. In noiembrie am ajuns la concluzia ca nu vom reusi sa ne incadram in termenul propus. Din cauza cheltuielilor suplimentare de aproximativ 100 de milioane de lei pe care trebuia sa le facem cu salariatii nostri acolo, am decis ca o parte dintre vagoane sa le aducem la Iasi", a declarat Catalin Zelinschi. Pentru aceasta se fac demersurile pentru aprobarea transportului pe calea ferata. Zelinschi sustine ca, pe 8 decembrie 2000, Autoritatea Feroviara Romana da avizul pentru transportul a 48 de vagoane la "Predemet" Podu-Iloaiei. Ulterior, a fost aprobat transportul a inca 27 de vagoane. In total, 68 de vagaone care de altfel au si ajuns la Podul-Iloaiei. "Cu ocazia demersurilor pentru obtinerea autorizatiei pentru transport am descoperit ca eram a patra firma care cumparase marfa respectiva", a precizat Zelinschi. Declaratia sa se bate cap in cap cu cea a lui Eugen Sandu, directorul adjunct al Inspectoratului pentru Protectia Mediului. Acesta sustine ca SC "Pieta" a solicitat avizul IPM pentru dezmembrarea vagoanelor abia dupa ce acestea au ajuns la Podu-Iloaiei fara a fi detinut si autorizatie pentru transportul lor. Conform articolului 17 din legea mediului, "transportul, tranzitul, depozitarea temporara sau definitiva, distrugerea si manipularea de substante si deseuri periculoase sunt permise numai in baza autorizatiei de mediu". In varianta expusa de Catalin Zelinschii, primul transport de la Valea-Calugaresca ajunge la "Predemet" pe 21 decembrie. La o luna, pe 21 ianuarie ajung si celelalte vagoane. "Suspiciunea noastra a aparut in momentul in care un lucrator de la «Predemet» a descoperit la cintarirea a trei vagoane un plus de 19,8 tone. Cantitatea era mult prea mare ca sa se incadreze in marja de eroare a tarei. Am fost anuntati, iar domnul Constantin Comanescu, presedinte si director general al «Pieta» a recomandat celor de la Podu-Iloaiei sa instituie un post de paza militarizata si sa anunte IPM", a mai explicat Catalin Zelinschi. Prin scrisoarea numarul 76 de pe 22 ianuarie, cei de la protectia mediului sint anuntati, iar pe 23 ianuarie vin la "Predemet" in control doi inspectori de la IPM. "Inspectorii au constatat ca in vagoane se afla un lichid. Nu au facut analize atunci, insa conform inscriptionarilor de pe vagoane au spus ca este posibil sa fie acid sulfuric si acid clorhidric. Verificind si celelalte vagoane, am constatat ca din 68 de vagoane apar cantitati de substante in 21 dintre ele. Diferentele de cantitate fata de tara vagonului sint cuprinse intre 0,2 si trei tone. In total, ar fi vorba cam de 40 de tone de substante" a completat Zelinschi. In urma controalelor facute, atit de inspectorii IPM, cit si de reprezentanti ai Politiei pe 23 si 24 ianuarie, Zelinschi spune ca "Pieta" a incheiat un contract cu IPA Bucuresti pentru denocivizarea vagoanelor de la Podu-Iloaiei si de la Valea-Calugareasca. Varianta oficialilor de la Institutul de Protectie a Mediului din Iasi in privinta datei si a cantitatii de material toxic difera de cea a vicepresedintelui de la "Pieta". Eugen Sandu spune ca "cei din conducerea «Pieta» ne-au informat abia pe 23 ianuarie ca detin 3 vagoane, pentru care au solicitat autorizatie de dezmembrare, la zece zile dupa ce ele ajunsesera la
Podu-Iloaiei. Cele trei vagoane contineau circa 40 tone de acid sulfuric si acid clorhidric. Din verificarile de la fata locului a rezultat ca acolo mai exista inca 21 de vagoane cu aproape 100 tone de substante toxice. Prima masura luata de IPM a fost de a dispune sigilarea vagoanelor si a institui paza militarizata a acestora". Pina la ora actuala nu s-a stabilit cu exactitate ce se va face cu vagoanele de la Podu-Iloaiei. Directorul adjunct al IPM crede ca ele ar putea fi trimise inapoi la Valea-Calugaresca in conditii de securitate. Pentru Constantin Comanescu, directorul general al firmei "Pieta", viitorul nu pare insa a fi roz. "IPM a intocmit deja o plingere penala impotriva directorului SC «Pieta» pentru transportul pe calea ferata a vagoanelor fara a detine autorizatie de la mediu. Luni dimineata, la prima ora, plingerea va fi inaintata Parchetului", a incheiat Eugen Sandu. In cazul in care va fi gasit vinovat, Constantin Comanescu risca o pedeapsa cu inchisoarea de la 1 la 5 ani. (Ana PRODAN, Alexandru ZANOAGA)

Comentarii