Ce vrea sa faca Nichita cu 36 milioane euro

luni, 06 septembrie 2004, 23:00
6 MIN
 Ce vrea sa faca Nichita cu 36 milioane euro

Marile proiecte ale primarului Gheorghe Nichita primesc girul consilierilor unul dupa altul. Fara opozitia clara a nici unui consilier, s-au luat ieri decizii extrem de importante pentru ieseni. Astfel a fost aprobat caietul de sarcini pentru concesionarea iluminatului public. Valoarea investitiilor Primariei a fost estimata la 12 milioane de euro, bani cu care doua firme vor intretine, moderniza si extinde retelele de iluminat public. Banii urmeaza a fi platiti de Primarie in minimum 10 ani. In sedinta de ieri a Consiliului Local s-a stabilit si amplasamentul depozitului de deseuri solide al Iasului, care va costa administratia locala aproximativ 6 milioane de euro. In ceea ce priveste planul de transport in comun, o decizie va fi luata cel mai probabil la inceputul saptaminii viitoare. Strategia primarului este clara si se bazeaza pe achizitia de autobuze noi, de care se va folosi RATEC. „Vom cumpara pentru inceput un numar de 50-60 de autobuze. RATEC le va achizitiona in leasing cu garantia Consiliului Local”, a declarat ieri Nichita. Specialistii afirma ca un autobuz nou costa intre 70.000 si 190.000 euro. Asadar, la un pret mediu de 100.000 euro, autobuzele vor costa Primaria alte 6 milioane de euro. In total, fondurile necesare implementarii acestor trei proiecte ale primarului se ridica la 24 milioane de euro. Daca mai luam in calcul un alt proiect anuntat recent de seful local, pasarela de la Tigarete – o investitie de 12 milioane de euro, Primaria va scoate din vistierie in viitorii ani aproximativ 36 milioane euro, adica in jur de 1.500 miliarde lei.
Nocturna la stadion in retur?
Consilierii locali au aprobat, ieri, caietul de sarcini al licitatiei prin care vor fi desemnate firmele ce vor intretine, moderniza si extinde reteaua electrica a Iasului. „Miine vom publica anuntul in Monitorul Oficial. Dupa 52 de zile vom incepe organizarea licitatiei care va mai dura 30 de zile”, a declarat ieri primarul Nichita. Concret, dupa concesionare, orasul va fi impartit in doua sectoare, fiecare sector fiind gestionat de o firma. Granita dintre cele doua sectoare va fi Drumul National 28. Astfel, sectorul I va fi format din cartierele: Pacurari, Centru, Smirdan, Aviatiei, Ticau-Sararie, Tatarasi, T. Vladimirescu si Zona Industriala. Sectorul II va contine zonele Canta – Dacia, Alexandru cel Bun, Mircea cel Batrin, Galata, Nicolina, Cantemir, Socola, Bucium. „Primaria nu poate sa modernizeze si sa extinda reteaua de iluminat. Singura solutie este concesionarea. In acest caz, efortul bugetar nu va fi la fel de mare pentru ca achitarea investitiilor se va face treptat”, a explicat Nichita. Sefii orasului sustin ca un oras mai bine luminat ar conduce la o scadere a accidentelor rutiere, a criminalitatii si ar impulsiona activitatile economice pe timp de noapte. Firmele care se vor ocupa de iluminatul public vor trebui sa evidentieze, cu lumini, monumentele istorice, ceea ce va duce, spun specialistii Primariei, la cresterea numarului de turisti. In acelasi proiect se regaseste si realizarea unei instalatii de nocturna pe stadionul din Dealul Copoului. „Eu cred ca in retur Poli va putea juca in nocturna meciurile de pe teren propriu”, a spus recent primarul Iasului.
Amendamentele aliantei DA
Toate aceste investitii vor fi realizate in trei ani, banii urmind a fi returnati firmelor in minimum 10 ani. Planul primarului a fost acceptat fara prea multe probleme si de consilierii Opozitiei, fara de votul carora proiectul de hotarire nu ar fi fost aprobat. Pentru a-si asigura succesul, Nichita s-a intilnit in week-end cu alesii din Opozitie pentru a le aduce argumentele sale. In sedinta de ieri, singurele amendamente au fost aduse de consilierul aliantei DA, Tiberiu Brailean. Acesta a avertizat de riscurile pe care le implica o astfel de concesionare daca nu este facuta cum trebuie. „Caietul de sarcini ar trebui sa fie completat cu un regulament de functionare a iluminatului public si cu un contract-cadru. In plus, ar trebui sa se realizeze o proiectie de buget pe mai multi ani pentru a se vedea daca Primaria va putea face fata unei investitii de 12 milioane de euro”, a spus Brailean. Acesta a mai solicitat stabilirea clara a investitiilor pe care trebuie sa le indeplineasca firmele cistigatoare. In urma acestor amendamente, proiectul de hotarire a fost aprobat in principiu, urmind ca o comisie sa aplice amendamentele cerute de consilierul PD. (Felix GUZGA)
Planul de transport va fi discutat in sedinta extraordinara de saptamina viitoare
Dezbaterea noului plan de transport a fost aminata la solicitarea consilierilor aliantei DA. Acestia au cerut aminarea discutiilor pina saptamina viitoare, timp in care vor analiza studiile de specialitate dupa care a fost redactat planul de transport propus de Primarie. Dincolo de aceasta aminare, ideile primarului privind transportul in comun din Iasi sint clare: transformarea Regiei de Transport Electric in unicul operator public prin care sa se achizitioneze autobuze noi si separarea traseelor de maxi-taxi de cele ale regiei publice. „Este nevoie de autobuze. Pentru inceput, RATEC va cumpara in leasing, cu garantia Consiliului Local, 50-60 de autobuze”, a declarat primarul Gheorghe Nichita. Specialistii sustin ca pretul unui autobuz nou poate ajunge la aproape 200.000 de euro, in functie de capacitate, dotari si firma de la care este cumparat. „Cel mai ieftin are 70 de locuri si este destul de dificil de utilizat de calatori, pentru ca are doar doua usi. Un autobuz cu 104 locuri costa in jur de 100.000 de euro, iar unul cu podea joasa si cu facilitati pentru persoanele cu handicap poate ajunge la 170.000 de euro”, a afirmat Maricel Gherca, directorul „Autobuzul”. In acest caz Primaria va trebui sa cheltuiasca cu achizitia de autobuze intre 3,6 milioane si 10 milioane de euro. La un pret mediu de 100.000 de euro de masina, costurile totale ale achizitiei vor ajunge la 6 milioane de euro. Totodata, primarul anunta investitii mari la calea de rulare a tramvaielor. „Vom investi in autobuze noi, in calea derulare si reteaua electrica pentru a putea tine in functiune transportul in comun din oras”, a declarat Gheorghe Nichita, care nu a exclus ca in citiva ani sa concesioneze transportul public.
Operatorii de maxi-taxi ramin cu 6 trasee din 14
In acelasi timp, primarul doreste sa limiteze drastic numarul de operatori privati. In noul plan de transport sint prevazute doar 6 trasee pentru maxi-taxi, in conditiile in care acum particularii circula pe 14 astfel de trasee. Odata cu scaderea numarului de trasee, operatorii privati vor fi nevoiti sa renunte la aproximativ 70% din parcul de masini pe care il au in prezent. „Este adevarat ca traseele de maxi-taxi sint mai putine, dar transportul cu maxi-taxi a fost gindit ca un transport rapid si asa intentionam sa-l facem. Incercam sa stopam fuga dupa calatori din prezent, tocmai prin separarea traseelor particularilor de cele ale unitatilor publice”, a adaugat Nichita. Totodata, primarul a facut o concesie operatorilor de maxi-taxi, oferindu-le posibilitatea de a circula cu masini care nu indeplinesc normele Euro III pina la sfirsitul anului. Deocamdata nu s-a hotarit nimic in legatura cu cealalta firma de transport a Primariei, SC „Autobuzul”. O decizie finala cu planul de transport va fi luata la sedinta extraordinara a Consiliului Local programata lunea viitoare. (F.G.)
Depozitul de deseuri, o investitie de 25 milioane euro
Depozitul de deseuri solide al municipiului Iasi va fi amplasat la Tomesti. Decizia a fost luata in sedinta CL de ieri. Investitia totala a proiectului demarat de Primarie este de 25 milioane euro. „Amplasamentul de la Tomesti face parte dintr-un program finantat de Uniunea Europeana. Acolo vor fi depozitate toate deseurile care nu se pot recicla”, a declarat Dorinel Zeciu, directorul „Salubris”. Programul ISPA mai cuprinde in afara amplasamentului de la Tomesti si achizitionarea de utilaje specializate. „La final, depozitul va corespunde standardelor europene”, a completat Zeciu. Din cele 25 milioane euro, 75% reprezinta fonduri europene nerambursabile, restul de 25% fiind aportul Consiliului Local. Practic, municipalitatea va contribui la acest proiect cu aproximativ 6 milioane de euro, adica 250 miliarde lei.
Ca si in anii trecuti, pe 22 septembrie, Iasul va face parte din campania europeana „O zi fara masina”. In acest sens, consilierii locali au aprobat perimetrul in care in ziua respectiva nu va intra nici o masina. Fata de anul trecut, zona in care va fi interzis accesul auto a fost restrinsa doar la centrul istoric al orasului. Astfel, nu se va circula cu autoturisme in perimetrul delimitat de bulevardul Carol, B-dul Independentei, Tg. Cucu, Elena Doamna, b-dul Anastasie Panu, Palatul Culturii, str. Palat, b-dul Stefan cel Mare si Piata Eminescu. Pentru acest eveniment, Primaria va cheltui 100 milioane lei.
O alta hotarire a CL a fost trecerea „Bazei Hipice”, situata pe soseaua Iasi – Ciurea, din administrarea DAPPP in administrarea Universitatii Agronomice. Timp de 5 ani cit va administra baza sportiva, Universitatea se obliga sa nu schimbe destinatia complexului si sa asigure hrana cailor si tratamentele sanitare. (F.G.)

Comentarii