Finul lui Nichita a supt miliarde de la RAJAC

joi, 05 mai 2005, 23:00
8 MIN
 Finul lui Nichita a supt miliarde de la RAJAC

Un scandal urias este pe cale sa izbucneasca la virful administratiei iesene. Un control de amploare demarat de Prefectura la RAJAC, vizind verificarea cheltuirii a miliarde de lei din banii publici, a acutizat conflictul dintre Prefectura si Primarie. Rezultatele controlului ar putea arunca in aer subredul armistitiu incheiat in ultimele saptamini intre prefectul Radu Prisacaru si primarul Gheorghe Nichita. Concret, reprezentantii Prefecturii sustin ca inspectorii Directiei Generale a Finantelor Publice au gasit o firma care transformase regia intr-o adevarata vaca de muls. Acuzatiile sint sustinute de faptul ca firma a obtinut contracte groase cu RAJAC atit in perioada cind regia era condusa de Nichita, cit si ulterior, pentru realizarea unor materiale promotionale. Coincidenta sau nu, actualul primar al Iasului a fost in 2003 nasul de cununie al lui Gabriel Popa, patronul SC „Publimedia” SRL, firma care a facut afaceri cu regia. Mai mult, sediul declarat al firmei se afla in satul Voronet, unde si primarul are o proprietate. Sefii Prefecturii nu acuza inca direct, dar lasa sa se inteleaga ca aceasta etapa a controlului reprezinta doar virful aisbergului. O a doua serie de verificari vizeaza modul in care se realizeaza modernizarea sediului RAJAC din Copou, precum si alte investitii ale regiei. De cealalta parte, managerul RAJAC, Ioan Toma si primarul Gheorghe Nichita resping toate acuzatiile Prefecturii, calificindu-le ca aberatii. „Nu exista nereguli la RAJAC. Au fost pina acum zeci de controale, de la toate institutiile abilitate. Nu vine acum Prefectura la RAJAC sa descopere America”, a spus primarul.
Prefectura: 86% din incasarile, din anul 2000, ale firmei „Publimedia” au venit de la RAJAC
Inspectorii Prefecturii au apreciat ca SC „Publimedia” SRL Gura Humorului prezinta toate caracteristicile unei firme capusa pentru RAJAC. Infiintata in decembrie 1999, SC „Publimedia” devenise pina in primavara lui 2000 unul dintre partenerii de baza ai RAJAC. Facturi de sute de milioane plecau de la „Publimedia” catre RAJAC, regia achitindu-le in doar citeva zile. In decurs de un an, sustin sefii Prefecturii, „Publimedia” a incasat de la RAJAC 2,85 miliarde lei (suma ce nu include TVA), in timp ce veniturile totale ale firmei se cifrau la 3,3 miliarde lei. Practic, 86% din veniturile „Publimedia” au fost reprezentate de contractele cu RAJAC. In acelasi timp, cheltuielile facute de societate s-au ridicat la doar 366 de milioane lei. „Este o eficienta aproape incredibila. Un profit rezonabil pentru o firma este de 10-15%. Publimedia a reusit sa aiba un profit de 90%, ceea ce este de-a dreptul fantastic”, a apreciat seful corpului de control al prefectului, Valerian Salavastru.
Anul 2001 a reprezentat o alta serie de contracte extrem de profitabile incheiate de RAJAC si „Publimedia”. Firma cu doar trei angajati a livrat la RAJAC peste 100.000 de imprimate, foi informative si rapoarte de gestiune, a vindut regiei brichete inscriptionate, ceasuri de birou, felicitari, penare, sacose si pixuri. In total, „Publimedia” a incasat de la RAJAC 2,77 miliarde lei, ceea ce a reprezentat aproape 65% din veniturile firmei din acel an, cheltuielile facute de societate reprezentind mai putin de 9% din venituri. Inspectorii Prefecturii si-au explicat profitabilitatea societatii prin preturile practicate. Astfel, sustin acestia, pentru fiecare bricheta vinduta regiei de apa-canal, „Publimedia” a incasat 60.000 de lei. Societatea a vindut catre RAJAC un numar de 400 de ceasuri de birou, fiecare costind cite 460.000 de lei. Un pix a fost vindut regiei cu 22.000 de lei, iar o sacosa cu 16.300 lei. „Preturile practicate sint aberant de mari. Totodata, avem dubii referitoare la cantitatile de produse livrate. De exemplu, nu stim daca s-au realizat efectiv 110.000 de pliante. De asemenea, RAJAC a cumparat de la Publimedia 700 de pad-uri pentru calculator si 533 de suporturi pentru telefoanele mobile. Aceasta in conditiile in care RAJAC are aproximativ 1.400 de angajati”, a spus Salavastru.
„Daca o firma este calata numai pe o regie, ce altceva poate fi decit o capusa?”
Colaborarea dintre RAJAC si „Publimedia” a continuat si in 2003 si 2004, in aceleasi conditii. In 2003, banii incasati de „Publimedia” de la regia ieseana au ajuns sa reprezinte peste 90% din veniturile totale ale societatii. Cel putin asa afirma Valerian Salavastru. Firma a livrat catre RAJAC felicitari la 56.500 de lei, calendare la preturi cuprinse intre 2.000 si 240.000 de lei, agende de birou la 200.000 de lei, pixuri la 52.000 de lei bucata si pad-uri pentru mouse la 507.000 de lei. „Un pad se poate cumpara cu 20.000-30.000 de lei. Exista si pad-uri de 60 de euro, dar acelea sint pentru gameri, cu dispozitive de protejare a miinii si mai stiu eu ce. Oricit de personalizat ar fi un pad, cum poate ajunge la 500.000 de lei?”, s-a intrebat Salavastru. Preturile platite de RAJAC pentru produsele promotionale cumparate de la „Publimedia” au fost explicate de Ioan Toma prin caracteristicile acestora. „Nu este orice pad. Este cu totul altceva decit cele obisnuite. Este personalizat, are un strat de gel inauntru”, a explicat Toma. Astfel, managerul RAJAC a apreciat ca preturile practicate de „Publimedia” nu ar fi exagerate.
Singurul an in care „Publimedia” nu a lucrat cu RAJAC a fost 2002, cind si veniturile si profitul realizate de firma au scazut dramatic. Daca in 2001 cifra de afaceri a „Publimedia” era de 4,3 miliarde lei, un an mai tirziu aceasta se ridica la doar 768 de milioane lei, adica de aproape sase ori mai mica. Si rata profitului a scazut puternic, de la 91% la doar 33%. In 2003, situatia a revenit la normal, „Publimedia” reintrind pe o panta ascendenta. „Nu scrie nicaieri ca Publimedia este o firma capusa, dar ce se poate intelege din felul cum este tratata de RAJAC? Cind lucreaza pentru regie, Publimedia are un profit de 90%. Cind nu, redevine o societate normala. Daca o firma este calata numai pe o regie, ce altceva poate fi decit o capusa?”, a intrebat Salavastru.
Patronul „Publimedia”: „Dumneavoastra puteti avea intrebari, dar eu nu am raspunsuri”
Reporterii „Ziarului de Iasi” au incercat in repetate rinduri sa-l contacteze pe Gabriel Popa, patronul SC „Publimedia” SRL. Acesta a refuzat insa sa comenteze in orice fel relatiile contractuale cu RAJAC. „Vi s-a mai spus ca nu puteti sta de vorba cu mine. Dumneavoastra puteti avea intrebari, dar eu nu am raspunsuri”, a spus Popa.
Inspectorii DGFP au apreciat ca modul in care „Publimedia” a ajuns sa lucreze pentru RAJAC este cel putin discutabil. Astfel, ar exista suspiciuni asupra corectitudinii procedurilor de selectie in urma carora „Publimedia” si-a adjudecat contractele cu RAJAC. Aceste acuzatii au fost respinse ferm de managerul RAJAC, Ioan Toma. „Conform legii, sintem obligati sa facem selectie de oferta sau licitatie doar pentru activitatile relevante, care au legatura directa cu obiectul nostru de activitate, de genul cumpararii de teava sau materiale. La mine, relevanta nu este activitatea de promovare. Totusi, noi am facut selectie pentru orice, inclusiv birotica, pentru ca aveam tot interesul sa iau marfa cit mai ieftin. Iar aici totul este in regula”, a explicat Toma. Acesta a refuzat insa sa-si exemplifice afirmatiile prin prezentarea unui dosar de licitatie. Managerul regiei nu a putut gasi o explicatie nici faptului ca Publimedia a ajuns sa lucreze pentru RAJAC aproape imediat dupa infiintare. Toma a refuzat sa precizeze si ce firme au mai cistigat contracte pentru livrarea de produse de birotica personalizate catre RAJAC si nici care este suma cheltuita de regie pentru astfel de achizitii. „Nu pot sa fac publice astfel de date decit la un organ de control. Este decizia unitatii cum isi face activitatea de promovare. Cheltuielile de publicitate sint publice, dar atit. Suma pe care o foloseste RAJAC pentru promovare nu o fac publica”, a spus Toma.
Nichita: „Nu s-a facut nimic in afara legii”
O pozitie similara a fost adoptata si de primarul Gheorghe Nichita, care a condus regia pina in 2003. „Tot ce s-a facut la regie a fost verificat de Curtea de Conturi in decursul timpului. Nu s-a facut nimic in afara legii. RAJAC are o activitate foarte vasta. Pe fiecare element in parte au fost si cite doua controale in acelasi timp. Nu mai spun citi au fost de la SRI, de la corpul de control al primului ministru sau de la Finantele Publice”, a precizat Nichita. Faptul ca „Publimedia” a cistigat numeroase licitatii organizate de RAJAC a fost explicat de Nichita prin faptul ca ofertele firmei erau cele mai avantajoase. „Daca la licitatie iese aceeasi firma, se poate interpreta cum vrea oricine. Trebuia sa dau contracte la o firma de la PNL ca sa nu supar pe nimeni?”, a intrebat Nichita.
Nichita e nasul patronului de la „Publimedia”
Interesant este si faptul ca „Publimedia” a reusit sa vinda marfa de miliarde fara a prezenta aproape nici o dovada de credibilitate. La momentul incheierii contractelor cu RAJAC, experienta societatii era practic zero. Firma a fost infiintata in decembrie 1999, sub titulatura de SC „Compresto” SRL Comarna Iasi. Pentru autoritatile locale ale comunei insa, societatea a ramas o necunoscuta. „Compresto? Zau daca am auzit vreodata de firma asta de cind sint eu la primarie. N-o stiu sa fi existat vreodata nici in Comarna si nici in celelalte sate”, a spus Victor Banu, viceprimarul comunei Comarna. Nici dupa o cautare amanuntita in scriptele Primariei, Banu nu a putut oferi mai multe amanunte. „Nici Compresto si nici Publimedia nu exista la noi. Nici macar nu apar inregistrate, daramite sa mai aiba deschis si un sediu sau un punct de lucru”, a adaugat Banu. La scurt timp de la infiintare, societatea si-a mutat sediul social in satul Voronet din judetul Suceava. Nici aici insa oamenii nu au auzit de vreun atelier de inscriptionare sau de o tipografie. „La numarul 9A nu este decit o casa in constructie si nici la ea n-am vazut pe nimeni anul asta”, a precizat Iustinian Zisu, din Voronet.
Pe de alta parte, relatiile dintre Gheorghe Nichita si Gabriel Popa depasesc cadrul strict contractual dintre fostul manager al RAJAC si unul dintre sutele de furnizori ai regiei. Astfel, sotii Gheorghe si Florentina Nichita au fost nasii de cununie ai lui Gabriel Popa. Casatoria a avut loc in octombrie 2003, la Biserica „Sf. Nicolae” din Copou, petrecerea desfasurindu-se la restaurantul Onyx. Mai mult, Nichita si Popa sint practic „consateni”, primarul detinind o suprafata de 600 mp de teren la Voronet.
Legatura de rudenie intre Gabriel Popa si Nichita a fost apreciata de acesta ca neavind insa nici o legatura cu relatiile contractuale dintre „Publimedia” si RAJAC. „Dupa 1996 am fost nas de trei ori. L-am cununat pe fiul lui Mihai Valeriu, de la Bolta Rece. Daca ma duc sa beau o bere acolo, inseamna ca exista vreo problema? Am botezat-o pe fata lui Gabriel Mardarasevici de la Radix, la 8 ani dupa ce l-am cunoscut. Pe Gabriel Popa il cunosc din 1994 si l-am cununat dupa 9 ani de zile. Daca il cununam azi si miine ii dadeam contracte, era intr-adevar suspect, dar asa? Popa a cistigat licitatii la RAJAC si in 1997, si in 1998, si in 1999. La o adica, deputatul Relu Fenechiu de ce l-a pus pe finul sau sef al corpului de control de la Prefectura?”, a raspuns Nichita. (Alex ZANOAGA)

Comentarii