Ilegalistii din Casa Patrata

duminică, 06 august 2000, 23:00
5 MIN
 Ilegalistii din Casa Patrata

Prefectul si subprefectul de Iasi sint in acest moment in ilegalitate. Autoritatea pe care cei doi trebuie sa o reprezinte in fata unui judet intreg poate fi pusa la indoiala de orice iesean. Florin Vitan si Spiridon Cretu sint, in acelasi timp, si consilieri judeteni, si reprezentanti ai Guvernului in teritoriu, situatie interzisa de lege. Orice urma de indoiala asupra incompatibilitatii celor doi a fost spulberata chiar de catre Ministerul Functiei Publice, fata de care Prefectura Iasi este subordonata. Intr-o nota oficiala, transmisa prin fax ziarului "Monitorul", in cursul zilei de vineri, 4 august, juristii ministerului ne-au precizat ca hotaririle Consiliului Judetean Iasi, prin care au fost validate mandatele de consilieri ale lui Florin Vitan si Spiridon Cretu, sint ilegale.
Nota a fost transmisa de Directia Generala Legislatie si Contencios din cadrul Ministerului Functiei Publice (MFP). "Monitorul" interpelase anterior MFP in legatura cu o situatie de principiu: un prefect in functie poate avea si calitate de consilier judetean? Apoi, am prezentat situatia concreta in care se gasesc Florin Vitan (PNTCD), prefect, si Spiridon Cretu (PD), subprefect. Raspunsul primit de la minister s-a referit concret la situatia celor doi, MFP facind referire la hotaririle luate de Consiliul Judetean (CJ) Iasi in sedinta de constituire din 27 iunie (Hot. 54 si 58 din 27.06.200), ceea ce arata ca juristii Guvernului au facut o scurta investigatie pe cont propriu.
Pozitia oficiala a MFP este in afara oricarui dubiu. Structurata pe trei puncte, nota analizeaza pe rind cele trei articole de legi care constituie cadrul discutiei. In primul rind, juristii ministerului afirma ca mandatele de consilieri judeteni ale lui Florin Vitan si Spiridon Cretu nu puteau fi suspendate si ca hotaririle CJ Iasi "sint ilegale". Motivul invocat de cei doi, ocuparea concomitenta a functiilor de prefect si subprefect, nu este prevazut in Legea Administratiei Publice Locale (69/1991). Cei doi puteau fi suspendati doar in cazul in care, spune nota MFP, "consilierul a fost trimis in judecata pentru savirsirea, cu intentie, a unei fapte penale sau in situatia in care s-a pus in miscare urmarirea penala daca s-a luat masura arestarii preventive a acestuia". Mai direct spus, Vitan putea fi suspendat doar daca se lasa arestat, lucru aratat de "Monitorul" inca din articolul de saptamina trecuta. Juristii de la Guvern mai atrag atentia asupra unui amanunt extrem de important: "Masura suspendarii din functie este luata de prefect, prin ordin, iar nu de consiliu". Cu alte cuvinte, Consiliul Judetean Iasi nici macar nu trebuia sa supuna la vot, in sedinta din 27 iunie, suspendarea lui Vitan din functia de consilier judetean, aceasta fiind treaba prefectului, nimeni altul decit Florin Vitan. El trebuia sa ia singur aceasta decizie si sa raspunda pentru ea.
Minciuna lui Vitan
A doua problema rezolvata de MFP este cea a invocarii de catre Florin Vitan, si anterior, dar si in plenul CJ, a Ordonantei de Urgenta 22/1997. Aceasta, sustinea Vitan, ii acorda dreptul de a avea un ragaz de 10 zile din momentul validarii mandatului de consilier judetean pentru a se decide pentru una din functii: prefect sau consilier. Nota Guvernului este insa clara si confirma inca o data cele sesizate de "Monitorul". Ordonanta 22 este abrogata, fiind declarata neconstitutionala de catre Curtea Constitutionala inca din 1998. Astfel, argumentatia prefectului din sedinta CJ din 27 iunie s-a sprijinit pe o minciuna, inghitita prea usor de catre toti cei aflati in sala.
In ceea ce priveste stabilirea clara a incompatibilitatii intre calitatea de consilier judetean si cea de prefect, respectiv subprefect, Directia Generala Legislatie si Contencios a MFP ne-a confirmat ca, intr-adevar, Legea Administratiei publice locale stabileste clar: "Calitatea de consilier este incompatibila cu cea de prefect sau subprefect".
Ministerul va face o ancheta la Iasi
In acest moment, nu mai exista motive de a discuta despre posibila interpretare gresita a legii. Nota Ministerului Functiei Publice arata ca, practic, Florin Vitan si Spiridon Cretu si-au cistigat mandatele de consilieri judeteni prin vot, dar si le-au pastrat prin frauda. Singurul aspect ramas in suspensie este cine indreapta lucrurile. Seful cabinetului de presa al MFP, Daniel Somfalean, ne-a declarat ca ministerul va demara o ancheta la Iasi. Pe de alta parte, este surprinzator ca cei doi au incalcat legea desi sint in subordinea directa a ministerului. Cine i-a lasat sa faca acest lucru? Discutii neoficiale avute cu persoane din mediul politic iesean acrediteaza ideea ca ministerul a tratat cu masuri diferite situatii identice in functie de interese. La Braila, prefectul taranist a fost demis dupa ce a fost ales consilier judetean, MFP considerind ca asa prevede legea, in timp ce, la Iasi, un alt prefect taranist a fost pastrat, cu acordul tacit al aceluiasi minister.
Doua variante de rezolvare a problemei
Deputatul PNTCD de Iasi, Vasile Lupu, ne-a declarat ca, in opinia sa, asemenea siutuatii sensibile trebuie rezolvate prin Justitie: "Decizia finala sa o aiba instanta, mergindu-se pina la Curtea Suprema. Acest subiect a fost discutat in PNTCD si am ajuns la concluzia ca legea se refera la incompatibilitatea exercitarii in acelasi timp a celor doua functii. Dar daca altcineva considera ca legea spune altfel, atunci se poate adresa Justitiei, si aceasta sa hotarasca. Eu, personal, inclin sa dau credit suspendarii".
Lucian Dirdala, consilierul prefectului de Iasi, s-a referit la acelasi sens al legii amintit si de Vasile Lupu: "Eu stiu ca legea se refera la exercitarea concomitenta a celor doua functii. Dar daca Ministerul Functiei Publice spune ca nu este asa, atunci trebuie vazut. Sint doua variante de rezolvare: ori ministerul ia o decizie de reglementare a situatiei, ori problema se rezolva in instanta".
"PD il sprijina pe Spiridon Cretu, dar nu-l mentine in functie"
Vicepresedintele Organizatiei judetene a PD, Gheorghe Nichita, s-a aflat in urma cu trei ani intr-o situatie asemanatoare. Fusese ales consilier local, dar era, in acelasi timp, si manager la RAJAC. Consiliul Local nu l-a suspendat, ci i-a anulat mandatul, considerind ca intre cele doua functii exista incompatibilitate. Nichita si-a cautat dreptatea la aceeasi Directie a MFP contactata si de "Monitorul", astfel ca vicepresedintele PD Iasi are mare incredere in pozitia oficiala a ministerului. "Eu, atunci, am primit confirmarea oficiala ca in cazul meu nu era incompatibilitate, fiind director la o regie care nu se afla in subordinea Consiliului Local. Acum sint de aceeasi parere: Ministerul Functiei Publice trebuie sa ia o decizie in problema prefectului si a subprefectului. PD il sprijina pe Spiridon Cretu, dar nu-l mentine in functie. Decizia trebuie luata de superiorii lui de la Guvern, si nu de un partid politic", ne-a declarat Gheorghe Nichita.
Unde-i lege, e si tocmeala
Miza intregului caz se reduce la intrebarea: pina unde poate merge compromisul? Cazul lui Florin Vitan nu este primul. In vara anului 1996, Lucian Flaiser s-a suspendat din functia de consilier judetean pentru a deveni prefect pentru citeva luni. Atunci, PNTCD a fost cel care l-a contestat. In 1997, numirea lui Victor Ciorbea ca prim-ministru, suspendindu-se din functia de primar general al Capitalei, a creat un puternic scandal de presa, contestarile venind din cealalta tabara: PDSR. Rolurile se schimba la citiva ani, dar abuzurile le repeta cu totii. Intinderea legii in functie de interesele de moment da impresia tratarii cu neseriozitate a legilor in general. Politicienii ignora faptul ca legea separa total puterea centrala de puterea locala. Vazind acest lucru, cetateanul de rind isi pierde increderea in clasa politica, o considera cauza tuturor faradelegilor din tara. (Nicolae MANOLIU)

Comentarii