Planorul groazei

joi, 04 mai 2000, 23:00
5 MIN
 Planorul groazei

Accidentul care l-a adus intr-o stare grava pe experimentatul pilot Vlad Volosievici s-a petrecut in doar citeva secunde. Martorii abia si-au gasit cuvintele sa descrie ceea ce vazusera. "S-a ridicat de la sol, a luat-o la stinga si, cind am crezut ca se redreseaza, s-a dus cu botul de pamint. Si gata", ne-a povestit Mihai Ciobu, un pustan de 14 ani care zaboveste ore intregi pe platoul Aeroclubului, visind ca intr-o zi va zbura si el. Accidentul la care a asistat ieri nu parea sa ii fi zdruncinat prea tare visurile de a se inalta de la sol. In schimb, cadrele medicale de la Serviciul de Ambulanta au ramas socate de imaginile pe care le-au vazut la locul accidentului. "Ne asteptam intr-adevar la o grozavie pentru ca ne-au spus la telefon ca sint doua victime, dar, desi era numai o singura victima, va spun sincer ca asa ceva nu am mai vazut", ne-a spus dr. Gabriela Stoleru, de la Serviciul de Ambulanta iesean. La sediul Aeroclubului "Moldova" s-au deplasat doua masini de urgenta ale Salvarii. "Au venit foarte repede cei de la Salvare. In doua-trei minute. Nici nu ma asteptam", spunea femeia care a sunat la 961 pentru a anunta accidentul. Ajunse pe iarba folosita drept pista de decolare si aterizare, echipajele Ambulantei l-au gasit pe Vlad Volosievici scos de sub ruinele planorului de catre instructorul Traian Ungureanu si intins pe iarba. "Era inconstient. L-am urcat intr-una din masini si l-am dus la Spitalul de Neurochirurgie pentru ca avea un sever traumatism cranio-cerebral. A fost totusi inspirat ca am venit cu doua masini pentru ca una mergea inainte si deschidea drumul, iar cealalta o urma", a adaugat dr. Stoleru.
Accidentul de pe Abator mai ca a lasat fara grai pe toti ceilalti membri ai Aeroclubului. Aproape nimeni nu a indraznit sa comenteze prabusirea planorului. Poate pentru ca asa erau ordinele, poate pentru ca se temeau sa nu faca prea multa vilva in jurul acestui caz nefericit. "Si asa sintem bugetari, si primim bani din cind, cu tiriita. Acum, numai acidentul asta ne mai lipsea. Or sa ne desfiinteze", spunea unul dintre membrii Aeroclubului, care a dorit sa isi pastreze anonimatul. Singura declaratie oficiala pe care am reusit sa o obtinem ieri in legatura cu ceea ce s-a intimplat a fost a comandantului aerobazei, Neculai Obada. Comandantul de pe Abator a spus ca nu are, deocamdata, o explicatie pentru acest eveniment. "Stim ca planorul a fost tras de «mosor» (instalatia care ajuta planoarele sa se ridice de la sol – n.r.) si dupa ce s-a ridicat, pe la vreo 15 metri inaltime a facut o rotire spre stinga, dupa care s-a angajat pe bot – asa spunem noi – si s-a prabusit exact cu virful in pamint. Dupa contactul cu solul, s-a rasturnat in aer si a ramas pe spate", ne-a spus Neculai Obada, vizibil afectat de nefericitul eveniment de ieri. In afara de aceasta declaratie oficiala, o tacere de mormint s-a lasat peste aerobaza din dealul Abatorului. Indicatiile sefilor de la Bucuresti au fost clare in aceasta privinta: nici o declaratie oficiala pina cind comisia de ancheta nu se va edifica asupra cauzelor ce au dus la prabusirea planorului. Comisia, care a sosit la Iasi
azi-dimineata, este cea care va stabili cauzele acestui accident. Insa, pina atunci, nimeni de la Aeroclub nu are voie sa isi dea cu parerea asupra a ceea ce a cauzat prabusirea planorului. Conditiile meteo nefavorabile ies din calcul pentru ca ieri a fost o zi senina in care abia daca adia un vintulet. In plus, zeci de alti piloti au zburat ieri si nu au patit nimic. Mai ramin doua posibile cauze: eroare de pilotaj sau defectiune a aparatului de zbor. "Vlad Volosievici era un pilot bun, un sportiv de performanta. Avea peste 10 ani de experienta, vreo 60-70 ore de zbor la activ – o "zestre" destul de mare pentru un pilot de 39 de ani. Se antrena pentru un concurs la care trebuia sa il trimitem vara acesta", a mai spus comandantul Neculai Obada. Totusi, instructorul Traian Ungureanu admite ca undeva s-a strecurat o greseala pe care insa nu o intelege. "Planorul a fost tras de «mosor» si, dupa 150 de metri, la 70 km pe ora, s-a ridicat de la sol, ajungind apoi la viteza de 100 km pe ora, ce trebuia pastrata constanta. Numai ca se pare ca mansa de ridicare a fost actionata prea mult, astfel ca aparatul s-a ridicat prea vertical, moment in care s-a intors spre stinga. Nu inteleg de ce s-a intors planorul spre stinga", a punctat pilotul instructor Traian Ungureanu. Comisia de la Bucuresti va desigila si o banda magnetica pe care au fost inregistrate ultimele cuvinte ale pilotului. Cei care se aflau in cabina de comanda spun insa ca nu-si amintesc ca Vlad Volosievici sa mai fi apucat sa spuna ceva din momentul in care a decolat si pina cind s-a izbit de sol. Ramine de vazut ce spune SHR-ul, sau "mincinosul", cum ii spun pilotii, un fel de cutie neagra a planoarelor.
Dupa ce a trecut pe la Spitalul de Neurochirurgie, pe la Clinica de maxilo-faciale de la "Spiridon" si pe la Spitalul de Urgente, Vlad Volosievici a fost internat la "Neurochirurgie". El are un traumatism cranio-cerebral sever, o fractura de piramida nazala, fracturi deschise cu pierdere de substanta osoasa la ambele picioare. Medicii fac tot posibilul pentru a nu-l lasa pe fiul sau, in virsta de 12 ani, fara tata. Vlad Volosievici este divortat si este in pragul unei a doua casatorii.
Accidente cu planoare – din zece in zece ani
Planorul condus de Vlad Volosievici este unul de constructie romaneasca, produs la inceputul anilor ’80. Este un IS-29D2, cu simpla comanda, adica un planor in care nu incape decit pilotul. "Nu stiu exact anul fabricatiei, insa nu pot sa spun ca era un planor vechi. Era cu licenta la zi. Ultima revizie fusese facuta la inceputul acestui sezon, acum citeva luni. Mai avea ceva luni bune pina sa iasa din termenul de garantie", a spus comandantul Aeroclubului "Moldova", Neculai Obada. Materialul din care este construit planorul se numeste duraluminiu, un material tare, dar si usor in acelasi timp.
Insa, ca un facut, accidente de tipul celui inregistrat ieri se intimpla aproape regulat, cam o data la 10 ani. "A mai fost un accident prin ’69, cu un planor care a intrat intr-un balcon. Dupa aceea, in ’79, un planor s-a prabusit, iar prin ’88-’89 – nu mai stiu exact -, doua planoare s-au ciocnit in zbor in timpul unui concurs", isi aminteste comandantul Obada. La putin peste alti zece ani, ieri, un alt planor al Aeroclubului "Moldova" a intrat in contact dur cu solul, punind capac la aceste prabusiri aproape regulate. (Marius TUCA)

Comentarii