Primarul Nichita bate in retragere

sâmbătă, 21 februarie 2004, 00:00
2 MIN
 Primarul Nichita bate in retragere

Noul plan pentru transportul in comun a fost retras de pe ordinea de zi a Consiliului Local (CL). In urma discutiilor cu operatorii de maxi-taxi, primarul Gheorghe Nichita a decis sa refaca programul pe care il avansase cu doar o zi inainte. „Nu vrem sa ii eliminam pe operatorii de maxi-taxi din oras. Vrem sa ni-i facem parteneri, pe principii de corectitudine si onestitate. Important este sa gasim o formula de coabitare, astfel incit sa acoperim fluxul de calatori”, a declarat ieri Nichita. Pina pe 15 martie, specialistii din Primarie si operatorii privati vor analiza programul si vor propune imbunatatiri. „Proiectul nu a cazut. Firmele de maxi-taxi vor veni cu propunerile lor, care vor fi discutate in CL”, a subliniat primarul.
Ce prevedea planul initial
Planul propus initial de primar prevedea achizitii masive de autobuze, tramvaie si troleibuze, pe sume de ordinul zecilor de milioane de euro. Astfel, urmau sa fie cumparate 60 de autobuze noi, estimate la 7,8 milioane de euro, 40 de tramvaie second-hand, in valoare de 20.000 de euro, sau noi, caz in care ar costa 40 de milioane de euro. De asemenea, se prevedea cumpararea a 40 de troleibuze noi, evaluate la 8,4 milioane de euro. Principalul operator din oras ar fi devenit RATEC, care ar fi preluat majoritatea calatorilor si i-ar fi coordonat, prin dispecerat, pe toti ceilalti operatori de transport in comun. In Iasi urmau sa functioneze 9 trasee de tramvai, 2 trasee de troleibuz si 10 trasee de autobuz.
In ceea ce-i priveste pe operatorii privati, acestora le erau rezervate doar 4 trasee, pe rute periferice, iar numarul microbuzelor era limitat la 60. Microbuzele private existente in prezent, adica peste 200, urmau sa fie redistribuite pe traseele de autobuz pina la sosirea noilor achizitii prevazute in plan. Acum, Nichita spune ca ideea se pastreaza, doar proiectul va fi imbunatatit. „In viitor, maxi-taxi va fi un transport de lux, cu alte preturi, cu alt confort, cu statii separate de transportul in comun”, a precizat primarul. De cealalta parte, operatorii privati sint bucurosi ca au mai cistigat ceva timp ca sa-si amortizeze investitiile. „A fost o discutie cerebrala, constructiva. Important este ca microbuzele vor ramine”, a subliniat Costel Pristavu, seful „Minibus”.
Oprea: „Primaria sa faca bani cu banii altora”
Liberalii, prin profesorul Dumitru Oprea, considera ca planul initial al lui Nichita nu ar fi avut sanse sa functioneze si, mai mult, ar putea fi considerat drept un mod de a face campanie electorala. „Trebuia sa amageasca lumea intr-un fel, cu proiecte de milioane de euro”, a spus rectorul Oprea. Din punctul sau de vedere, lucrurile ar fi clare, adica sa se concesioneze, in conditii foarte dure, toate traseele. „Chiar si transportul electric ar putea fi privatizat. Grija Primariei ar trebui sa fie infrastructura si sa incaseze redeventele. Sa faca bani cu banii altora”, a spus Oprea. (M. POPA)

Comentarii