Nervii soferilor: O „afacere” de doar 1,5 mil. lei (vezi galerie FOTO)

miercuri, 20 iulie 2011, 21:23
4 MIN
 Nervii soferilor: O „afacere” de doar 1,5 mil. lei (vezi galerie FOTO)

 

Iesenii se confrunta de ani buni cu o problema pe cit de siciitoare, pe atit de usor de rezolvat. Strazile din municipiu sint impinzite de sute de camine de canalizare situate oriunde: mai sus, mai jos, mai putin la nivelul carosabilului. Situatia ar putea fi rezolvata cu costuri surprinzator de mici. Oficialii Citadin sustin ca aducerea la cota a unui camin, astfel incit nici sa nu simti cind treci cu masina peste el, costa in jur de 150 lei. Problema pare insa a fi alta, nu costurile. Responsabilitatea realizarii lucrarilor este pasata de ani buni intre municipalitate si ApaVital. Pina una-alta, soferii isi platesc singuri uzura suspensiei.

Canal semnalizat cu o creanga si un cauciuc

Exemple de camine de canalizare situate mai jos sau mai sus de nivelul carosabilului pot fi gasite pe orice strada. Artere centrale sau strazi din cartiere lasa urme adinci in piesele autoturismelor, mai ales la suspensie si la calea de rulare. Pe strada Vasile Lupu, caminele au fost ridicate in speranta ca se va turna si asfalt. De un an insa, iesenii trebuie sa circule cu foarte mare grija si sa evite caminele. Exista si situatii care nu fac deloc cinste celui de-al doilea oras ca marime din tara. Pina zilele trecute, un astfel de canal de pe strada Vasile Lupu era semnalizat cu o anvelopa si o creanga. In faza de lucrare neterminata pare a fi si un camin de canalizare din zona intersectiei Cinci Drumuri. Pe partea cu linile de tramvai, caminul este situat la cota carosabilului. Pe partea dinspre bordura insa, distanta dintre canal si asfalt este una foarte mare. Cei care nu cunosc zona risca sa isi distruga masinile daca nu reusesc sa evite la timp canalul. Strada Elena Doamna, bulevardul Anastasie Panu, chiar si vecinatatea Palatului Culturii sint alte zone in care caminele de canalizare prezinta probleme importante.

Nici strazile proaspat modernizate nu au scapat de probleme. Pe bulevardul Socola, asfaltat in urma cu numai citiva ani, zona din jurul capacelor de canalizare este deja distrusa. „Pe strada Socola au aparut probleme din cauza traficului greu. S-au rupt si citeva capace din cauza camioanelor care au transportat materiale de la santierele din zona. In ceea ce priveste strada Vasile Lupu, acolo canalele au fost ridicate la cota la care trebuie sa vina asfaltul", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic si de investitii al Primariei. Daca in unele situatii ar putea exista justificari, mai mult sau mai putin plauzibile, exista si cazuri in care situatia este de neinteles. De exemplu, un canal foarte lasat, in care marginile sint abrupte, fiind de-a dreptul un pericol pentru trafic, sta in aceasta stare de aproape jumatate de an in pasajul subteran din capatul strazii Canta, care traverseaza pe dedesubt soseaua Pacurari. „Desi stiu de el, e chiar pe mijlocul strazii si de doua ori l-am luat in plin. Am crezut ca imi sare roata, nu alta. Am facut sesizare la primar pe un site internet mai demult, dar vad ca nu s-a intimplat nimic", ni s-a plins un sofer care trece des prin pasaj.

Aducerea la cota a unui canal

Costurile de aducere la cota a unui camin de canalizare sint extrem de mici, raportat la bugetul gestionat anual de municipalitate. „Daca nu sint si alte probleme, ridicarea la nivel costa in jur de 150 lei, fara capac, consolidari. Depinde de ceea ce se gaseste la sapatura. In functie de complexitatea interventiilor, o echipa poate ridica de la doua camine pe zi si pina la zece camine pe zi", a afirmat Kristian Birzu, directorul Citadin. Chiar daca ar costa de zece ori mai mult, municipalitatea ar avea posibilitatea financiara pentru a comanda la Citadin aducerea la cota a caminelor. La un moment dat, autoritatile locale spuneau ca in municipiu exista in jur de 10.000 de canale. Cu 1,5 milioane lei ar putea fi aduse la cota carosabilului absolut toate, desi in mod sigur periculoase sau in stare critica nu sint nici un sfert dintre ele. Prin comparatie, in prima jumatate a anului, iesenii au platit in contul impozitului pe mijloace de transport aproape noua milioane lei. Persoanele fizice au virat la bugetul local aproximativ cinci milioane lei, iar diferenta a fost platita de firme. „Noi am rezolvat problemele de la strazile modernizate. Acolo unde s-a asfaltat tot, am ridicat si caminele. In rest, ApaVital ar trebui sa se ocupe de reteaua de canalizare. Ei o au in administrare si obtin bani din exploatarea retelei. Intretinerea acestei retele de canalizare este o obligatie a ApaVital. In trecut am mai intervenit noi, insa doar din cauza ca ei nu faceau nimic", a explicat Chirica. De partea cealalta, reprezentantii ApaVital sustin ca administratorul drumului, si nu cel al retelei, are obligatia de a realiza lucrarile. „Tot ei au asfaltat succesiv si caminele au ramas jos. In toata lumea, cel care face strada trebuie sa aiba grija si de camine, iar daca se lasa, inseamna ca nu a fost facut asa cum trebuie. Eu ma ocup de intretinerea retelei, dar in partea de jos. Noi schimbam capacele daca se strica", a precizat Ion Toma, directorul ApaVital.

 

Comentarii