O lovitura „premium”

Subtitlu

marți, 06 septembrie 2011, 23:22
5 MIN
 O lovitura „premium”
Turistii ieseni care plecasera prin Agentia Olimp platisera in jur de o mie de euro fiecare. Agentia de turism a fost nevoita sa mai plateasca inca o data direct la hotelurile din Antalya. A rezultat o "gaura" de 37.000 de euro

Agentiile iesene de turism care si-au trimis in aceasta perioada clienti in Turcia au primit o lovitura serioasa. Premium Holidays, un operator care asigura legatura intre agentiile de turism si unitatile de cazare din Antalya, a intrat in incapacitate de plata dupa ce se vehiculeaza ca un asociat a fugit cu un milion de euro. O parte din bani apartineau si unor ieseni care au plecat duminica in excursie in aceasta regiune. Receptionerii i-au anuntat ca nu pot intra in hotel deoarece camerele nu au fost platite, desi acestia au fost anuntati ca au fost achitate. Altii au fost scosi cu forta din camerele lor si aruncati in strada. Situatia este reprezentativa la nivel national, iar agentiile de turism au infiintat o celula de criza.

Potrivit reprezentantilor Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), citeva sute de romani care au ajuns la sfirsitul saptaminii trecute in Antalia prin intermediul operatorului bucurestean Premium Holidays, dar nu li s-a permis de catre hotelieri sa intre in camerele lor. Printre acestia s-au aflat si aproximativ 100 de ieseni. Acestia platisera pentru un sejur de o saptamina in aceasta regiune, de la 1.000 si pina la 3.000 de euro. Receptionerii le-au explicat ca nu pot intra in unitatile de cazare, deoarece operatorii nu au achitat cazarea, iar daca vor sa inchirieze camere, trebuie sa achite contravaloarea direct la ei. Disperati, turistii au sunat inapoi in Romania, iar autoritatile s-au trezit cu o ploaie de reclamatii. Solutia a fost constituirea unei celule de criza la nivelul patronatului agentiilor din turism care sa gestioneze relatia dintre agentii, hotelieri, si turistii disperati. Fortati de imprejurari, patronii agentiilor au fost siliti sa scoata din buzunarul propriu si sa achite direct hotelurilor banii pentru cazare, sume pe care acestia le mai platisera o data operatorului, dar nu au mai ajuns la sursa.

Agentia Olimp: "Clientii au cerut explicatii de la noi, deoarece noua ne-au dat banii"

Aproape 100 de ieseni s-au aflat in situatia de a sta pe la usile hotelurilor duminica, cind au aterizat in Antalya. O buna parte dintre acestia au fost trimisi de agentia de turism Olimp, una dintre cele mai pagubite din Iasi in urma acestui scandal. Aici, asociat este Grigore Alecsa, presedintele filialei nord-est a ANAT. Agentia de voiaj trimite cu preponderenta turisti in Antalya, iar duminica trecuta a trimis grupul cel mai mare din acest sezon.

Alecsa a aruncat intreaga vina pe operatorul Premium Holidays, cu care avea contract. "Am trimis duminica 34 de turisti, iar duminica viitoare vor mai pleca patru. Ghinionul meu este ca a fost cel mai mare grup de turisti pe care l-am trimis in Turcia in acest an", se plinge Grigore Alecsa.

"Practic, eu veneam cu turistii, iar ei se ocupau cu transportul si cazarea. Eu primeam banii de la turisti, le dadeam lor, iar ei la rindul lor trebuiau sa le dea bani pentru cazari. Exact asa s-a intimplat si in acest caz: le-am achitat 37.000 de euro, mi-au dat factura si mi-au confirmat ca am platit serviciile, dar ei (n.r. – reprezentantii operatorului Premium Holidays) nu au mai achitat banii la hoteluri si nici la companiile aeriene", a sustinut Grigore Alecsa.

Acesta a adaugat ca nu a avut ce face si a fost constrins sa achite alti 37.000 de euro, direct in conturile unitatilor hoteliere din Antalia. "M-au sunat, mi-au spus de aceasta situatie si am platit direct la hoteluri. Fiecare agentie care a avut pachete de la Premium Holidays s-a descurcat cum a putut in aceasta situatie. Clientii au cerut explicatii de la noi, deoarece noua ne-au dat banii", a adaugat Alecsa.

"Perfect Tour a achitat din nou contravaloarea cazarii"

O alta agentie care a trimis turisti in aceeasi regiune a trebuit sa achite inca o data contravaloarea pachetelor turtistice. "Am fost pusi in situatia de a le plati pachetele la 12 persoane, adica pentru patru sau cinci familii. Asta este", a spus si Dragos Dascalescu, reprezentant al agentiei Travis Tourism.

Reprezentantii altei agentii si-au cerut scuze fata de clientii sai care si-au stricat sejurul. "Situatia creata pentru anumite plecari si retururi in luna septembrie in si dinspre Turcia este datorata in totalitate incapacitatii furnizorului la sol de a respecta clauzele contractuale cu hotelierii din regiunea Antalya, cit si a tur-operatorului roman. Pentru turistii care au intrat in saptamina curenta, Perfect Tour a achitat din nou contravaloarea cazarii", au anuntat reprezentantii agentiei.

Nu sint ieseni care au probleme cu intoarcerea in tara

La sfirsitul sejurului de saptamina trecuta, aproximativ 1.000 de turisti romani care isi incheiasera excursia in aceeasi zona nu au mai pututut ajunge acasa deoarece operatorul Premium Holidays nu a achitat banii nici catre companiile de zbor.

In urma reclamatiilor, ANAT a constituit o celula de criza care a intermediat discutiile dintre agentiile de turism si companiile de aviatie. In acest sens, s-a reusit ca o mare parte din turisti sa fie adusi acasa. "Am reusit sa aducem in Romania 800 de turisti, care au aterizat pe aeroporturile din Timisoara si Cluj, mai urmeaza sa mai aducem aproximativ 350 de turisti la Bucuresti. Acestia vor fi dusi catre judetele unde domiciliaza cu microbuze sau autobuze", a declarat Ioana Dobrescu, reprezentant ANAT.

Cei de la Iasi au afirmat ca nu sint ieseni aflati in imposibilitatea de a se intoarce acasa. "Aveam doua contracte cu operatori aerieni, dintre care unul a renuntat la contract din cauza neachitarii banilor, iar cealalta a preluat si pasagerii ramasi de la acesta. Am fost privilegiati din acest punct de vedere noi cei de la Iasi", a conchis Alecsa.

Premium Holidays da vina pe Bayram

Reprezentantii firmei Premium Holidays au trimis un comunicat agentiilor care a stirnit indignare in rindul patronilor de agentii, si a turistilor. Reprezentantii firmei au dat vina pe sarbatoarea Bayramului, perioada in care bancile turcesti sint inchise.

"De la inceputul acestei saptamini, agentia Premium Holidays se confrunta cu o situatie neplacuta, creata de stoparea activitatii bancilor turcesti datorita sarbatorii Bayramului si dublata de scaderea increderii hotelierilor turci fata de piata est-europeana, considerata o piata de risc. Efectul inchiderii bancilor pe o perioada de o saptamina a avut ca rezultat neachitarea la timp a unor rezervari efectuate prin agentia noastra. Situatia de moment propusa de noi este de a achita cazarea turistilor cash direct la receptia hotelurilor in cauza, urmind ca sumele achitate sa fie restituite de catre agentia noastra intr-o perioada de timp rezonabila, ce o vom stabili de comun acord. Contam pe sprijinul dumneavostra in aceasta etapa dificila, avind in vedere colaborarea profesionista si de lunga durata avuta pina in prezent", se arata in informarea trimisa de reprezentantii acestui tur-operator catre agentiile partenere.

Comentarii