Opriti pirateria si securizati digul!

Subtitlu

joi, 10 mai 2007, 23:35
9 MIN
 Opriti pirateria si securizati digul!

 

O alta problema recunoscuta de autoritati este ca taximetristii pirati ies la strada in special noaptea, intrucit foarte rar se organizeaza controale dupa ora 16:00. Inspectorii Primariei au facut doar doua controale nocturne de la inceputul acestui an. Ei sustin acum ca le vor relua. Pe de alta parte, prefectul Nicusor Paduraru ameninta cu demiteri la virful institutiilor din subordine daca in doua saptamini mai exista pirati pe strazile Iasului. Unul dintre cei vizati ar putea fi seful Politiei Rutiere, Petru Frunza. Si primarul Gheorghe Nichita l-a avut ieri in vizor pe seful de la Rutiera. „Mi-a spus ca in acea zona au mai avut loc accidente, dar eu pina miercuri nu am stiut. Era obligatia lor sa ne anunte, iar noi am fi putut lua masurile necesare", a declarat Nichita.

 

ARR a avut un an de zile pe masa o lista a taximetristilor pirati

Pirateria din taxi era un fenomen si anul trecut. Atunci, municipalitatea a scos in evidenta nereguli la majoritatea firmelor de taxi. Inspectori ai Primariei si ai ARR au descoperit sute de masini care raspundeau la comenzi prin dispecerat, fara a avea actele in regula. Datele au fost culese chiar din registrele de comenzi ale dispeceratelor si au fost trimise catre Politia Rutiera, ARR si alte institutii. „Stiu de acel raport. Imi amintesc ca am discutat pe marginea lui, dar nu am putut lua masuri. Legea are un vid. Spune pe de o parte ca dispeceratului care da comanda unui taxi neautorizat trebuie sa i se suspende autorizatia. Pe de alta parte, dispeceratele nu sint obligate sa tina acele registre. De aceea, in fata legii nu au valoare, iar pe baza lor nu putem da sanctiuni", a spus Pavel Hodea, seful ARR. Astfel, chiar cu numere de masini si numele firmelor care le detin, autoritatile sustin ca au miinile legate. „Cei care au prerogative legale de a verifica dispeceratele sint cei de la ARR", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Sefii ARR sustin ca au efectuat controale in trafic la taximetristi si le vor continua. „Noi avem de verificat tot ce inseamna transporturi de persoane, dar si de alte produse. Solutia cea mai buna ramine flagrantul, dar avem doar patru inspectori. Nu ne putem axa doar pe taximetrie", a afirmat Hodea.

Soferul avea permisul suspendat

Autoritatile locale au elucidat ieri citeva din necunoscutele accidentului de miercuri. „Am gasit ca Lucian Cojocaru are patru masini personale. Trei sint autorizate pentru taxi. Indicativul 124, cel care il avea masina cazuta in Ciric, era in mod normal pe un Matiz autorizat pentru taxi. Matizul a intrat insa in service si Cojocaru a mutat toate echipamentele pe Cielo, care nu avea nici o autorizatie pentru taxi", a explicat ieri Hodea. Mai mult, soferul care conducea Cielo avea si permisul ridicat in vederea suspendarii, circulind doar cu o dovada provizorie. „Permisul i-a fost ridicat pentru neacordare de prioritate", a afirmat Mindru. Sefii Politiei sustin ca isi vor indrepta atentia si asupra proprietarului autoturismului implicat in accidentul mortal. „Vom efectua cercetari impotriva lui, potrivit Codului Penal", a precizat Frunza.

Sefii Primariei incep sa se gindeasca la montarea de parapete

Accidentul de miercuri dimineata a ridicat semne de intrebare si asupra portiunii de drum de linga lacul Ciric. Sefii Primariei au convocat astazi o sedinta la care va participa si Politia Rutiera. „Chiar Frunza mi-a spus ca in zona accidentului au mai fost probleme. Acum am solicitat sa fie prezentate toate zonele periculoase din oras", a precizat Nichita. Sefii Primariei sustin ca va fi analizata si posibilitatea de a instala parapete in zona in care a fost accidentul de miercuri.

Prefectul: „Daca nu esti in stare sa controlezi un fenomen, mai bine iti cauti altceva de facut"

Conducerea Prefecturii a declarat ieri razboi pirateriei din taximetrie, dupa o sedinta-fulger de cinci minute la care au fost convocati sefii Politiei Rutiere, ARR, Inspectoratului de Politie Judetean si Inspectoratului Teritorial de Munca. „In astfel de situatii este bine sa lucrezi cu hirtia alba si cu pixul pe masa. Daca nu esti in stare sa controlezi un fenomen, mai bine iti cauti altceva de facut", a precizat prefectul interimar, Nicusor Paduraru. El a anuntat ca va lua masuri fata de sefii institutiilor pe care le coordoneaza si ca se poate ajunge chiar la solicitarea demisiei celor care nu-si indeplinesc atributiile de serviciu. „E foarte clar ca unii operatori de transport taxi au conducatori auto care nu sint atestati si in special in zona masinilor inchiriate, pentru ca e una atestata si pe ea se lucreaza in doua-trei schimburi. Astazi s-a hotarit sa actionam mai mult pe aceste segmente si sa devenim mai agresivi", a afirmat Frunza. Acesta a precizat ca va fi greu sa fie respectat termenul de doua saptamini impus de prefectul interimar. „Termenul putem sa-l respectam, dar sa nu ne asteptam ca in doua saptamini o sa fie ordine si disciplina", a spus Frunza. Comisarul sef Liviu Zanfirescu, aflat la conducerea IPJ, a precizat ca va monitoriza personal modul in care se vor derula controalele in urmatoarele saptamini.

Noaptea, raiul taximetristilor pirati

In cursul noptii, piratii ies nestinjeniti la strada. Reprezentantii autoritatilor lipsesc aproape cu desavirsire de pe strazi. Inspectorii Primariei, de exemplu, au efectuat doar doua controale pe timpul noptii. „Verificarile au fost realizate in jurul celor doua gari. Au fost facute in jurul orei 22:30, dar nu am prins decit un pirat. O sa incercam sa facem astfel de controale si in oras, impreuna cu Politia Rutiera", a declarat Ciprian Chirita, seful Directiei de Control a Primariei. Nici Politia Rutiera nu are in vedere piratii care circula noaptea. „Noi avem doua patrule pe timp de noapte. In cazul unor accidente, patrulele se duc la fata locului. Noaptea nu avem nici trafic mult, nici intersectii de dirijat. Daca am face controale, taximetristii se anunta imediat si nu prinzi nici unul. Chiar daca le dai amenda, nici nu ii intereseaza. Am prins un pirat joi. I-am dat amenda 5.000 lei. A plecat ca si cum nu ar fi fost nimic. Si legea trebuie modificata pentru a lua masuri suplimentare", a completat Mindru.

Taximetristii lucreaza ore in sir peste program

Suspiciunea ca soferul care a condus-o pe Vanda Condurache pe drumul spre moarte, ar fi fost prea obosit in momentul producerii accidentului pare a fi sustinuta si de programul dur la care sint supusi taximetristii. Prin contract, timpul de lucru este fixat in general la opt sau 12 ore de mers continuu. Cum clientii nu apar constant, timpul efectiv petrecut in masina trece de 14-20 de ore. In plus, patronii impun taximetristilor incasari destul de mari, care nu pot fi obtinute in timpul normal din cauza concurentei ridicate. „La un contract de opt ore, incasarile pe care acesta trebuie sa le aduca la firma se ridica la 850.000 lei vechi. In cazul contractelor de 12 ore, suma este de 1,275 milioane lei", a spus Mircea Manolache, presedintele Camerei Taximetristilor din Iasi. Cum taximetristii cu acte au un program destul de incarcat, se ridica normal intrebarea ce se intimpla in cazul celor neautorizati, cum era si cazul persoanei care a produs accidentul de alaltaieri de la Ciric. „Avem un grafic de lucru, dar se poate sta si peste program. Sint situatii, la mine in firma, in care soferii se duc si petrec cite trei, patru sau cinci ore la Bingo sau fac altceva. Apoi recupereaza timpul pierdut", a recunoscut Manolache, ce detine firma Parma Taxi.

O posibila pista

Un alt aspect ce ridica semne mari de intrebare este modul cum a reusit Ionel Hrinca, autorul accidentului, sa intre in posesia statiei de emisie-receptie cu care era dotata masina. Legile in vigoare reglementeaza strict regimul acestor aparate. „In momentul in care introduci o masina la strada cu toate actele in regula, dupa ce iti achizitionezi statia de la o firma din domeniu, trebuie sa te prezinti cu ea la dispeceratul firmei de taxi. Aici, masina primeste un indicativ care este comunicat ulterior societatii de service autorizat al statiei. Cele doua coduri sint asociate, iar statia se trage in banda aferenta dispeceratului", a explicat Virgiliu Cisman, vicepresedintele filialei iesene de la Asociatia Nationala a Patronatului Operatorilor de Transport in Regim de Taxi. Din cercetarile Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) reiese ca statia care se afla pe masina implicata in accident era de la un alt autoturism care se afla in reparatii. „Deocamdata ancheta se afla in curs de desfasurare, iar informatiile urmeaza sa fie verificate zilele urmatoare. Se pare ca proprietarul masinii implicate in accident era asociat cu cetateanul Asimionesei Mihai Adrian la firma Siftrans din Iasi care, se pare ca are o relatie contractuala cu Taxicom. Adica se banuieste ca firma efectua servicii de taximetrie prin dispeceratul Taxicom", a precizat Eugen Fülop, inspector sef adjunct securitate si sanatate in munca la ITM.

„Ziarul de Iasi" a tras semnalul de alarma inca de anul trecut

„Ziarul de Iasi" a tras un semnal de alarma inca de acum un an asupra fenomenului pirateriei pe piata locala de taximetrie. O investigatie realizata in luna martie anul trecut arata ca la fiecare patru taxiuri cu acte in regula, exista si unul fara autorizatie. Reporterii au ales prin sondaj 100 de taximetre aflate in trafic si care au fost ulterior verificate in evidentele Primariei. Rezultatul a scos la iveala 20 de autoturisme pirat. Daca extindem rationamentul, putem aprecia ca pe linga cele 1.800 de taxiuri autorizate circula prin oras inca 400-500 de masini fara acte. Tot in aceeasi luna, „Ziarul de Iasi" l-a descoperit si pe nepotul senatorului PSD, Ion Solcanu, implicat in activitatea de comercializare a autorizatiilor de taxi, la pretul de 3.000 de euro bucata. Aceasta in conditiile in care municipalitatea sustinea ca nu mai elibera certificate noi din anul precedent.

Au avut vreo sansa de scapare victimele nenorocirii de la Ciric?

Medicii afirma ca rata de supravietuire in caz de inec este foarte scazuta daca primul ajutor nu se acorda in citeva minute. Dupa 4-8 minute de la producerea stopului cardio-respirator, apar leziuni ireverisbile ale creierului lasat fara oxigen. Doar 40% din victime supravietuiesc, dar numai daca primesc primul ajutor intr-un interval de citeva minute. Atunci cind vorbim de zeci de minute pina la scoaterea din apa, supravietuirea este imposibila. Intrebati daca victimele accidentului de miercuri ar fi avut sanse sa scape din masina, reprezentantii Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgenta s-au aratat sceptici. „In astfel de situatii conteaza cit de repede isi revin din socul initial. Asta in cazul in care victima nu a suferit vreo leziune la cap si este in stare de constienta", a spus Stefan Lazar, seful IJSU. Urmatorul pas tine de o multitudine de factori pentru a avea sanse de reusita. „Daca sistemul de deschidere a geamurilor este electric, atunci e de la sine inteles ca in contact cu apa nu va mai functiona, producindu-se scurtcircuitarea. In conditiile in care au un obiect la indemina, cei din masina ar putea incerca sa sparga geamurile. Daca nu dispun de un astfel de obiect, ar trebui sa astepte sa intre apa in masina, dupa care sa incerce sa deschida usile. Portierele nu se deschid atit timp cit nu exista apa in masina", a incheiat Lazar.

Masina nu avea defectiuni la sistemul de directie, nici la cel de frinare

Taximetrul in care a murit Vanda Condurache nu avea nici o defectiune tehnica. In seara accidentului, masina implicata in accident a fost supusa unor teste tehnice. Rezultatul acestora nu au indicat nici o problema de ordin tehnic in functionarea normala a autoturismului. Atit sistemul de frinare, cit si cel de directie erau in stare de functionare in momentul in care s-a produs accidentul. Astfel, au ramas in discutie doar o eroare umana din partea soferului sau cauzele medicale. „Inca nu a fost finalizat raportul necropsiei in ce-l priveste pe sofer. Deocamdata nu stim exact ce s-a intimplat cu el. Ca si cauze ale accidentului pot fi viteza prea mare, combinata cu neatentia din partea soferului sau pot fi cauze medicale, spre exemplu un infarct", a explicat inspectorul principal Costel Mindru, purtator de cuvint al Serviciului Politie Rutiera. Raportul necropsiei in cazul Vandei Condurache concluzioneaza ca aceasta a murit inecata. Reprezentantii Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU), cei care au scos masina din lacul Ciric, spun ca toate cele patru portiere ale masinii erau inchise, iar geamurile acestora erau ridicate. „Dupa ce am scos masina din apa si am deschis portierele, nu a fost nevoie fortarea acestora. Nu erau blocate, erau pur si simplu inchise, iar geamurile ridicate", a explicat sergentul major Vasile Gavril din cadrul ISU, unul dintre cei care au participat la operatiune.

Comentarii