Proiect de clonare a aeroportului

sâmbătă, 14 aprilie 2007, 00:43
3 MIN
 Proiect de clonare a aeroportului

Aeroportul iesean ar putea primi cite 2 milioane de calatori pe an. Sefii Consiliului Judetean au prezentat ieri cea mai buna varianta identificata de firma „Search Corporation" pentru modernizarea intregului aeroport. Solutia prezentata ar schimba aproape in totalitate fata actualei aerogari. Pista de 3.000 metri lungime pe care poate ateriza aproape orice fel de avion de calatori, terminal de pasageri ultramodern cu spatii comerciale, zona cargo, „parcare" pentru 16 avioane de capacitate mare, acestea sint doar citeva din investitiile pregatite pentru aeroport. Investitia totala ar urma sa fie gata in aproximativ 3 ani si a fost evaluata la aproximativ 120 milioane euro. Sefii Consiliului Judetean au anuntat ca au demarat deja identificarea unor surse de finantare pentru punerea proiectului in practica. „Vom lua toate datele de la proiectant si vom discuta la Guvern. Sa vedem daca putem obtine bani de acolo. In caz contrar, nu vom sta, vom cauta sa atragem fonduri de la privati", a declarat Lucian Flaiser, presedintele Consiliului Judetean

Proiectantii selectati de CJ au pus la punct doua solutii pentru modernizarea aeroportului. O prima varianta presupune modernizarea actualului terminal si extinderea lui. „Pentru aceasta solutie ar fi nevoie de 162 milioane euro, la care se vor adauga alte 8 milioane euro pentru dotari. Investitia este mare pentru ca ar trebui construita o parcare pe mai multe niveluri, evaluata la aproximativ 40 milioane euro. Terenul nu permite un alt gen de parcare", a declarat Stefan Cios, vicepresedinte executiv al „Search Corporation". A doua varianta propusa este mai ieftina cu aproximativ 50 milioane euro. Ea presupune practic crearea unui nou terminal, din temelii. Noua aerogara ar urma sa se dezvolte vizavi de actualul terminal spre comuna Aroneanu. Aceasta varianta a fost considerata de reprezentantii „Search Corporation", dar si de sefii autoritatilor locale, drept cea mai eficienta. „Costurile sint mai mici pentru ca putem face o parcare normala, pe o platforma asfaltata. Ambele variante luate in calcul presupun o noua pista pentru avioane", a afirmat Cios. Noul aeroport va avea nevoie de o suprafata mult mai mare de teren. Pe linga pista de 3.000 metri lungime si 60 de metri latime, aeroportul va avea nevoie si de o suprafata de protectie. „Acum aeroportul are o suprafata de 121 ha si va ajunge la aproximativ 300 ha. Anul acesta ne propunem sa rezolvam situatia juridica a terenului necesar. Astfel, avem nevoie de 130 ha de la Statiunea Dancu, 40 de la unitatea militara, 11 de la unitatea de jandarmi si doua de la „Geprocon" si statia Meteo. Deja am discutat cu ei, si nu vor fi probleme. Trebuie doar o hotarire de guvern prin care sa se schimbe destinatia terenului. Toate sint terenuri publice, de aceea nu va fi prea greu", a precizat Mitica Rebegea, directorul Aeroportului Iasi.
Conform graficului prezentat ieri, tot in acest an ar urma sa se demareze si lucrarile la pista evaluate la 55 milioane euro. Anul viitor ar urma sa demareze santierul de la terminal, evaluat la 45 milioane euro, urmind ca in 2009 si 2010 sa se finalizeze hangarul si celelalte depozite prinse in proiect. „Pista actuala va fi modernizata si va fi destinata avioanele mici, la fel si actualul terminal. Pina acum a trebuit sa refuz mai multi operatori pentru ca au spus ca vin cu avioane mari. Dupa ce finalizam pista si terminalul, vom putea primi si Boeing sau avioane Airbus", a adaugat Rebegea. Daca proiectul noului aeroport va fi pus in practica, la Iasi ar putea ateriza avioane Airbus 330 sau Boeing 737, de aproximativ 10 ori mai grele decit cele care aterizeaza acum. Documentatia necesara modernizarii Aeroportului a fost realizata de „Search Corporation", care a semnat un contract de 6 milioane lei cu CJ.

Comentarii