ROMUPS buna de plata cu 3,4 miliarde

luni, 09 aprilie 2001, 23:00
6 MIN
 ROMUPS buna de plata cu 3,4 miliarde

Controlul efectuat in ultima perioada la SC ROMUPS SA Suceava a evidentiat mai multe incalcari ale legii, responsabili pentru acestea facindu-se persoanele din cadrul conducerii societatii. Comisarii Garzii Financiare si inspectorii de la DGFPCFS Suceava a scos la lumina mai multe nereguli care s-au derulat pe parcursul ultimilor trei ani in cadrul SC ROMUPS SA Suceava. In timpul controlului, finalizat pe 6 aprilie a.c., s-au luat mai multe masuri. Astfel, in termen de 15 zile, societatea trebuie sa vireze la bugetul de stat suma de 1.141.733.926 lei reprezentind impozitul pe profit calculat suplimentar la control. Alti 2.106.428.195 lei au fost calculati ca majorari de intirziere aferente impozitului pe profit, suma care de asemenea trebuie sa fie virata catre bugetul de stat. Aproape 100.000.000 de lei reprezinta TVA-ul calculat suplimentar, respectiv majorarile de TVA. Pentru toate sumele mentionate mai sus, aproximativ 3,4 miliarde de lei, conducerea ROMUPS trebuie sa opereze inregistrarile de rigoare in contabilitatea societatii in termen de 30 de zile.
Masinatiuni cu piese declarate rebut
Controlul efectuat la SC ROMUPS SA a avut la baza o adresa emisa de Prefectura Suceava si a vizat mai multe aspecte in care erau implicate persoane din conducerea unitatii. Punctul care a avut drept scop verificarea unor aspecte din relatiile comerciale ale societatii sucevene cu SC ROROM BIG SRL Constanta a aratat ca directorul comercial de la ROMUPS, Ioan Olaru, este implicat intr-o serie de livrari dubioase de marfa, anume cazi de baie. Potrivit celor consemnate de controlorii financiari, in data de 19 iunie 2000, SC ROMUPS SA Suceava a livrat catre societatea constanteana un numar de 258 spalatoare albe, calitatea I, fara a inregistra la venituri si TVA aceasta livrare. S-a stabilit ca nici alte elemente obligatorii in cazul unor astfel de operatiuni nu au fost respectate. Astfel, marfa a plecat fara a se intocmi factura fiscala si fara a opera iesirea in fisa de magazie a gestiunii nr. 53 – obiecte sanitare. Trebuie facuta precizarea ca marfa a iesit pe poarta nr. 2 a societatii, fiind inregistrata in registrul de intrari-iesiri, iar avizul de insotire are aplicata stampila portii. Gestionarul de atunci al magaziei de unde a fost livrata marfa, Vasile Buliga, a declarat controlorilor financiari ca a primit dispozitie din partea directorului comercial, Ioan Olaru, de a nu opera in fisa de magazie operatiunea. Directorul comercial l-a asigurat pe Vasile Buliga ca tehnologul de la sectia de cazi de baie ii va restitui marfa in magazie din sectia de fabricatie. Pe avizul de insotire a marfii apar insa o serie de mentiuni ciudate, ca de exemplu: "se refuza, marfa necomandata se returneaza", mentiuni care au girul SC ROROM BIG SRL Constanta, care a aplicat stampila pe aviz. De asemenea, sub stampila portii nr.2 de la ROMUPS din data de 19 iulie, deci la o luna de la expedierii marfii, apare scris: "spalatoarele sint deformate cu sarituri de email si au ramas in sectie". Zece zile mai tirziu, pe 27 iulie, se intocmeste o nota de rebut pentru 368 de spalatoare, cauzele fiind "crapat la ambutisare".
Vizavi de toate aspectele descrise mai sus, controlorii care s-au deplasat la ROMUPS au constatat ca nu exista documente legale in ceea ce priveste returul celor 258 de spalatoare de la SC ROROM BIG SRL Constanta. De asemenea, in registrul de intrari-iesiri de la poarta nr. 2 a SC ROMUPS SA nu este inregistrat returul in data de 19 iulie, ca de altfel si in fisa de magazie a gestiunii 53. Un alt aspect interesant scos la iveala cu ocazia controlului este acela ca din cele 702 spalatoare realizate in decursul lunii iulie 2000, au fost rebutate 542 de bucati, adica procentual peste 77% dintre obiecte. Explicatia sefului sectiei CTC, Vasile Butuc, potrivit careia in luna iulie s-au intocmit note de rebut pentru productia realizata de la inceputul anului a fost respinsa de organele de control sub motivatia ca notele de rebut trebuiau intocmite in momentul constatarii faptice a defectelor. In plus, notele de rebut a celor 542 de spalatoare nu respecta ordinea cronologica in functie de numarul si data intocmirii lor. Revenind la cele 258 de spalatoare livrate catre societatea constanteana trebuie mentionat ca s-a trecut la inregistrarea lor ca venituri pentru trimestrul III al anului 2000 cu suma de 91 milioane de lei.
Amenzi substantiale pentru incalcarea legislatiei
Un alt episod din ciclul miscarii unor produse fara a se respecta legislatia, s-a petrecut in luna ianuarie a acestui an. La inventarierea produselor realizate la ROMUPS din gestiunea nr. 53 in cursul controlului recent, s-a observat o lipsa de 64 spalatoare, in valoare totala de 23,36 milioane de lei. Gestionarul a justificat lipsa prin aceea ca in luna ianuarie au fost predate pentru reconditionare in sectia de productie fara a se intocmi nota de transfer-restituire. Totusi, in sectia de productie au ajuns doar 59 spalatoare in vederea reconditionarii, diferenta de 5 bucati neputind fi justificata in vreun fel. Controlorii financiari care au realizat controlul au stabilit ca s-a incalcat Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, motiv pentru care SC ROMUPS SA a fost sanctionata cu amenda contraventionala de 10 milioane de lei. De asemenea, s-a dispus clarificarea si imputarea minusului de 5 spalatoare, precum si intocmirea documentelor de transfer-restituire pentru celelalte 59 de spalatoare. In timpul controlului, SC ROMUPS SA Suceava a mai primit alte doua amenzi, una de 2 milioane de lei si cealalta de 25 milioane de lei pentru incalcarea legilor in vigoare. Pentru remedierea acestei situatii, controlorii financiari au dispus intocmirea si conducerea la zi a evidentei cantitative la toate gestiunile societatii, precum si intocmirea corespunzatoare a documentelor de livrare.
Contracte dubioase cu doua firme din Italia si Israel
In perioada 1998-2000, societatea suceveana a derulat afaceri cu firma italiana BOA BRONZLINE INDUSTRIALI, in sensul ca partea romana trebuia sa produca si sa livreze piese turnate si prelucrate la preturi negociate. Pina la data controlului, firma italiana a importat piese turnate in valoare de peste 720 milioane de lei, bani care s-au incasat integral. In raportul intocmit de controlorii financiari se specifica faptul ca livrarea produselor s-a efectuat in majoritatea cazurilor la preturi mai mici decit preturile de post-calcul, astfel ca dupa ce s-au realizat toate calculele a rezultat o diferenta valorica in defavoarea ROMUPS de peste 688 milioane de lei.
Din analiza comparativa a productiei realizata pe fiecare comanda interna, pe sortimente si cantitati de piese predate la magazia de produse finite cu livrarile efectuate la export a rezultat ca in unele cazuri s-au intocmit in mod nejustificat note de rebut, ulterior predarii produselor finite la magazie. Toate notele de rebut sint aprobate de directorul general, Ion Vasiliu, sint vizate de contabilul sef, Paraschiva Murarasu, insa nu au semnatura sefului serviciului CTC. Acesta a explicat ca piesele in cauza au fost predate de sectie ca produse finite corespunzatoare calitativ si ca notele de rebut s-au intocmit ulterior fiind prinse numai in centralizatorul din contabilitate, fara ca produsele respective sa fie verificate de seful serviciului CTC.
O alta curiozitate gasita de controlorii financiari este aceea ca in contractul de vinzare-cumparare incheiat cu firma LEON BUILDING EQUIPMENT LTD din Israel, se mentioneaza ca produsele executate de ROMUPS se fac in baza unor desene puse la dispozitie de partenerul israelian. In urma controlului a rezultat o lipsa in gestiunea magaziei nr. 53, aceasta fiind justificata prin expedierea in plus de produse catre firma din Israel. Prin urmare, s-a constatat ca bunurile lipsa la inventar au fost vindute, iar societatea nu a inregistrat la venituri suma de 23,75 milioane de lei. O alta problema care ridica mari semne de intrebare este o comanda interna cu numarul 81-4010. Scopul acestei comenzi este inlocuirea unor piese defecte livrate de SC ROMUPS SA catre firma israeliana. Din verificari a reiesit ca piesele respective se afla in curs de fabricatie, dar ele nu se regasesc in fluxul tehnologic. Deoarece piesele fabricate prin comanda 81-4010 nu au trecut pe la serviciul de desfacere, nefiind intocmita nota de predare, rezulta ca ele au fost inlocuite la produsele livrate in iunie 2000 catre firma LEON BUILDING EQUIPMENT LTD.
Mai marii de la ROMUPS si-au platit polite de asigurare din fondurile societatii
Personalul din conducerea SC ROMUPS SA Suceava a incheiat contracte de asigurare in perioada 1997-2000 cu ASIROM Suceava, in nume propriu, beneficiarii fiind persoanele asigurate sau membrii familiilor acestora. Politele, intocmite printre altii pentru directorul general Ion Vasiliu, si directorul comercial Ion Olaru, au fost achitate integral, suma virata in conturile ASIROM ridicindu-se la peste 45 de milioane de lei. In cursul anului 1999, directorul general Ion Vasiliu a incheiat o alta polita de asigurare, valabila pentru o perioada de 4 ani, pentru care a platit peste 12 milioane de lei. (Sandrinio NEAGU)

Comentarii