Traseul exact al autostrazii, lansat ieri la Iasi

miercuri, 26 septembrie 2007, 21:42
3 MIN
 Traseul exact al autostrazii, lansat ieri la Iasi

Autostrada Iasi-Tirgu Mures pare sa prinda un contur mai concret. Directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi (CNADN), Mihai Grecu, a prezentat ieri la Iasi o varianta de traseu a viitoarei autostrazi est-vest. Potrivit studiului de prefezabilitate, aceasta va lega Moldova de Transilvania pe traseul Ungheni – Iasi – Tirgu Frumos – Pascani – Tirgu Neamt – Poiana Largului – Tulghes – Ditrau – Tirgu Mures. "Au mai fost analizate doua variante de traseu, una trecind pe la Cheile Bicazului si una pe la Toplita – Borsec. S-a ales pina la urma o varianta de mijloc, optima atit din considerente de mediu cit si pentru ca este cea mai apropiata de numeroase centre generatoare de trafic", a explicat Mihai Grecu.

Singurele necunoscute ale viitorului traseu au ramas capetele: tronsoanele care vor lega Tirgu Mures de Ditrau si varianta de ocolire a Iasului spre granita cu Moldova. Pentru partea vestica a autostrazii, exista doua optiuni. "Putem lega Ditraul de Tirgu Mures fie prin nord, pe la Reghin, fie prin sud, pe la Sovata. In primul caz, am oferi o mai mare accesibilitate la autostrada regiunii Maramuresului istoric, neglijat din punct de vedere al infrastructurii, in al doilea caz am impulsiona dezvoltarea turismului in Sovata", a precizat Mihai Grecu.

Tot doua optiuni de traseu ramin in discutie si in privinta capatului estic al autostrazii. Un studiu tehnic urmeaza sa stabileasca daca legatura cu punctul de frontiera de la Ungheni se va realiza prin nordul sau prin sudul municipiului Iasi. "Sint chestiuni de detaliu pe care le vom stabili in scurt timp. Cel mai important criteriu pentru noi este reprezentat de dezvoltarea zonei traversate. Autostrada va trece prin zone cit mai populate pentru ca beneficiul economic sa fie maxim", a precizat Cornel Martincu, presedintele director general al Iptana SA, firma care a realizat studiul de prefezabilitate.

8 km de tuneluri si 20 km de poduri

In functie de subvariantele alese pentru traseul final, autostrada va avea o lungime intre 310 si 320 de kilometri, din care 8 kilometri de tuneluri si 20 de kilometri de poduri. Costul total al lucrarilor a fost estimat intre 4,2-4,4 miliarde de euro, Mihai Grecu precizind ca cel mai probabil autostrada va fi construita inca de la inceput pe patru benzi. "S-a discutat pina acum ca drumul sa fie realizat initial pe doua benzi, din lipsa unui trafic ridicat. Studiul pe care l-am facut justifica insa realizarea a patru benzi deoarece in 2015 traficul ar putea ajunge la 20.000 de masini pe zi", a declarat directorul CNADN.

Pentru constructia autostrazii, oficialii CNADN au propus impartirea traseului in trei tronsoane si concesionarea separata a fiecaruia. Cele trei tronsoane, Iasi – Tirgu Neamt, Tirgu Neamt – Ditrau si Ditrau – Tirgu Mures, vor avea distante aproximativ egale, de aproximativ 100 km fiecare. Realizarea autostrazii ar putea constitui si un experiment in Romania in privinta lucrarilor de infrastructura.

Potrivit directorului CNADN, pe linga realizarea propriu-zisa a autostrazii, statul ar putea lasa in sarcina concesionarilor si procedura de expropriere. "In Europa, practica obisnuita este ca autoritatea publica sa spuna ceva la modul «vreau autostrada intre orasele A si B». Din acest punct, intervine mediul privat. Concesionarul se ocupa de exproprieri, de descarcarile arheologice si orice alte operatiuni. Concesionarul isi poate stabili programul de lucrari in functie de exproprierile operate, fara sa mai depinda de stat", a spus Grecu.

Directorul CNADN a estimat ca in vara lui 2008 ar putea fi deja selectati concesionarii, lucrarile propriu-zise urmind sa inceapa in prima jumatate a anului 2009. In varianta optimista, autostrada ar putea fi gata in 2013.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii