Zebrele ucigase

vineri, 25 mai 2007, 21:20
5 MIN
 Zebrele ucigase
Ieri, pe strada Sfintul Lazar: doi pietoni aparuti de dupa o Dacie stationata partial pe trecerea de pietoni ies chiar in fata unei masini, sport, care nici macar nu a „schitat“ ca ar vrea sa frineze

Pe strazile Iasului se duce zilnic un adevarat razboi intre soferi si pietoni. Un sfert din accidentele petrecute in acest an in municipiu au avut loc pe trecerile de pietoni. Proasta semnalizare, neatentia soferilor, viteza sau parcarea masinilor pe zebre sint doar citeva din deficientele trecerilor de pietoni. Pina cind autoritatile vor gasi solutii, pietonii verifica de trei ori pina sa faca un pas pe trecerile de pietoni. "Daca nu este semafor, eu nu traversez decit daca imi fac semn soferii. Sint soferi care nici nu se uita. Eu sint si mai in virsta si merg destul de greu", s-a plins o pensionara care traversa pe o zebra din Pacurari, dupa o asteptare de citeva minute bune.

In 2007, un accident pe zebra la cinci zile

De la inceputul anului si pina la jumatatea acestei luni, in Iasi au avut loc 34 de accidente pe trecerile de pietoni. In sapte dintre cazuri, pietonii au ajuns in spital cu rani grave, iar o persoana si-a pierdut viata. Accidentul mortal a avut loc pe bulevardul Independentei, pe trecerea de pietoni din zona Statuii Libertatii. Cifrele pe anul trecut sint insa si mai inspaimintatoare: 15 morti in accidentele care au avut loc in oras, aproape un sfert avind loc pe zebre. Potrivit datelor inregistrate la Politia Rutiera in 2007, cele mai multe accidente de pe zebre s-au inregistrat pe bulevardele Independentei (3), Carol I (3), Socola (3), soseaua Nicolina, strada Canta si bulevardul Nicolae Iorga, cu cite doua accidente. "Accidentele pe trecerile de pietoni au loc in principal pe strazile largi. Fiind circulatia mai intensa, sint numerosi factori care distrag atentia soferilor. Nivelul de perceptie a soferilor ca este o zona de risc este diminuat", a spus inspectorul principal Costel Mindru, purtator de cuvint al Serviciului Politie Rutiera.
Printr-un singur tur al orasului se pot observa usor multe din problemele trecerilor de pietoni. Poate una dintre cele mai importante o reprezinta parcarea masinilor in preajma zebrelor, desi regulamentul interzice oprirea la mai putin de 25 metri de trecere. Astfel, pe intreg bulevardul Pacurari, de la intrarea in oras si pina la scoala "Petru Poni", pe ambele parti ale strazii stau masini parcate una linga alta. Pietonii abia daca au loc sa se strecoare pentru a traversa regulamentar strada. Situatia este mult mai grava in cazul in care in zona trecerii de pietoni este parcat un microbuz sau un camion. Semnul de circulatie care anunta trecerea de pietoni este practic imposibil de vazut pentru soferi. Si bulevardul este destul de mare si permite deplasarea cu viteza mai mare. O situatie similara este intilnita pe mai multe strazi din Iasi, un alt exemplu fiind bulevardul Socola pe portiunea dintre Podu Ros si intersectia cu bulevardul Primaverii sau strada Arcu, de la Billa si pina la intersectia cu Octav Bancila. Autoritatile nu fac insa fata numarului mare de masini parcate ilegal. "Problema noastra sint soferii care parcheaza pe trecerile de pietoni, si in cele mai multe cazuri acestia sint taximetristi. Legea spune ca distanta minima fata de trecere trebuie sa fie de minimum 25 de metri. Este cam mult, in 25 de metri pot fi parcate cinci masini", a explicat inspectorul principal Mindru. Problema este insa ca se parcheaza chiar si la un metru de trecre, obturind total vizibilitatea soferilor si pietonilor.

Nu se vad trecerile din cauza copacilor

Pe linga masinile parcate ilegal, semnele de circulatie sint acoperite si de factori naturali. Multe dintre acestea sint acoperite de frunzele copacilor. O astfel de situatie este intilnita pe strada Pacurari, unde crengile arborilor mascheaza indicatoarele trecerii de pietoni. Institutia care ar trebui sa aiba grija de vizibilitatea indicatoarelor rutiere este Primaria, prin Directia Serviciilor Publice Municipale. Insa aceasta se multumeste sa numere din cind in cind indicatoarele, pentru a vedea daca nu s-au furat. Vizibilitatea este trecuta pe locul al doilea. "Avem multe probleme cu indicatoarele. Se fura multe. Ultimul caz de acest gen a fost un indicator pus la intersectia Muzicescu cu Gindu. A trebuit sa il inlocuim", a afirmat Chirica.
Un factor in plus care favorizeaza aparitia accidentelor este lipsa marcajului stradal. Dupa fiecare iarna, zebrele se evapora, iar Primariei ii trebuie in jur de doua luni pentru a marca toate strazile. Astfel, chiar spre sfirsitul lunii mai, exista foarte multe treceri de pietoni nemarcate sau cu ramasite ale marcajelor din anii trecuti. "Pe Nicolae Iorga, in zona Garii si pe Canta, marcajele sint foarte slabe, greu vizibile", a mentionat reprezentantul Politiei Rutiere.
Intersectia Podu de Fier, strada Arcu, intersectia Tirgu Cucu, bulevardul Independentei, sint alte citeva zone in care marcajul lipseste in totalitate sau partial. "Lucram cu prioritate la marcarea trecerilor de pietoni. Avem doua echipe care lucreaza si ziua, si noaptea. Cred ca vom finaliza lucrarile pe data de 15 iunie. Din pacate, multi soferi nu stiu ca trebuie sa reduca viteza la trecerile de pietoni", a afirmat Chirica. El a mai spus ca unele din marcaje nu au fost inca refacute pentru ca se asteapta asfaltarea strazilor. Chiar daca se finalizeaza vopsirea tuturor strazilor, "Citadin" va trebui sa refaca marcajele rutiere foarte repede. "Sint zone in care trebuie vopsit si de trei ori pe an. Este situatia bulevardelor foarte circulate, cum ar fi Independentei sau Stefan cel Mare. Vopseaua rezista la 700.000 – 1 milion de treceri", a adaugat Chirica.
Una dintre solutiile avansate de autoritati pentru evitarea accidentelor pe trecerile de pietoni este montarea unor elemente suplimentare de siguranta rutiera. Reprezentantii Politiei Rutiere sustin ca la trecerea de pietoni de pe soseaua Nicolina (dupa Belvedere), de la montarea separatorilor axiali nu s-a mai inregistrat nici un accident. "Acolo a scazut si numarul tamponarilor dupa ce s-au montat separatori si jaloane reflectorizante. Inainte, un pieton avea cite 4 – 5 incercari de a traversa. Acum nu mai sint aceleasi probleme", a mai spus purtatorul de cuvint al SPR. Propunerile Politiei Rutiere vor fi analizate in cadrul comisiei de circulatie de la Primarie.

Comentarii