Zece milioane de euro fara licitatie

Subtitlu

marți, 02 iunie 2009, 20:54
5 MIN
 Zece milioane de euro fara licitatie

Tot legea spune ca suplimentarea se poate face doar in situatii extreme si in conditii stricte. Conditii care nu sint indeplinite in cazul de fata. De unde vor sti iesenii ca pretul platit acum din banii lor este si cel corect, domnule primar? Cu atit mai mult cu cit acum doi ani, mult inainte de criza, preturile in constructii erau mult mai mari. 

 

Iesenii vor plati semnaturile date de primarul Gheorghe Nichita fara a mai sti vreodata daca pretul oferit este si cel corect. Edilul a anuntat ieri ca intentioneaza sa imprumute inca pina la zece milioane de euro, adica in jur de 40 milioane lei. Banii ar urma sa fie alocati fara nici o licitatie pentru continuarea lucrarilor de la sina de tramvai.

"Cit este contractul, 20 milioane de euro? Inseamna ca se poate majora cu 7-10 milioane euro. Vom negocia cu BERD pentru suplimentarea imprumutului dat deja. Daca banca nu este de acord, vom cauta o alta banca", a anuntat Nichita.

Edilul a anuntat ca merge pe aceeasi politica si la asfaltarea strazilor. Municipalitatea pregateste, dupa o reteta deja probata, si majorarea contractului din "Marea Asfaltare", etapa a doua. Desi nimeni nu recunoaste acum, este foarte probabil ca si acest contract sa fie majorat cu aproape 50%. Si acesti bani sint luati dintr-un credit, dar contractat de la Dexia.

Suplimentari ilegale

Organizarea unor licitatii ar putea aduce economii mari iesenilor. Criza financiara si lipsa contractelor din mediul privat conduc de multe ori la oferte mult mai convenabile pentru bugetul local din punct de vedere financiar.

Primarul Nichita pare insa hotarit sa indatoreze iesenii cu lucrari date fara nici o licitatie. Contractul in vigoare semnat cu firma austriaca Martin Rose are o valoare de aproape 20 milioane euro. Trei sferturi din suma reprezinta un imprumut facut de Primarie de la BERD. Acum, Nichita intentioneaza sa solicite bancii europene o suplimentare a acestui imprumut cu pina la 10 milioane euro. "Vrem sa continuam lucrarile de modernizare incepute. Sa facem si tronsonul de la Bazar si pina la intersectia cu Calea Chisinaului, din Tirgu Cucu si pina la statia Padurii, inclusiv, Elena Doamna pina in Bucsinescu", a precizat Nichita.

Un alt tronson propus spre modernizare ar fi cel de la Doi Baieti si pina la Calea Chisinaului. Si calea de rulare de pe strada Muzicescu ar urma sa fie modernizata. "Legal, contractul se poate majora cu pina la 50%. Preturile ramin la fel ca la licitatie. Acestea nu se pot schimba. Sa vedem daca se obtine imprumutul de la BERD", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Ce uita insa oficialii Primariei sa spuna este ca legea impune conditii clare de suplimentare a contractelor publice. Astfel, conform Ordonantei de Urgenta 34/2006, suplimentarea contractelor se poate face doar daca au aparut "circumstante neprevazute necesare pentru indeplinirea contractului" si daca "lucrarile suplimentare nu pot fi separate de contractul initial fara aparitia unor inconveniente majore sau sint strict necesare in vederea indeplinirii contractului". Nici una din conditii nu este insa aplicabila in acest caz. Astfel, Primaria suplimenteaza contractele aruncind banii pe fereastra, in afara legii.

"S-ar obtine o scadere de pret prin licitatie"

Pe de alta parte, oamenii de afaceri sustin ca municipalitatea ar putea obtine preturi mai bune la lucrari in aceasta perioada de criza, daca s-ar prefera organizarea unei licitatii in locul suplimentarii de lucrari.

"Pe total, la un contract de modernizare a liniilor de tramvai cred ca acum s-ar obtine o scadere de pret de aproximativ 10%. Pretul fierului este in scadere puternica in ultima perioada. A scazut cu 40% fata de anii 2007, 2008, asa ca si calea de rulare ar trebui sa fie mai ieftina. Si firmele sint dispuse sa mai lase la pret in aceasta perioada. Eu cred ca nu se justifica aceste investitii enorme in liniile de tramvai", a afirmat Radu Botez, consilier local al PNL.

Primarul a facut ieri si o trecere in revista a tuturor santierelor de la linia de tramvai. "Cei de la Martin Rose vor veni miercuri la Iasi pentru a discuta despre un act aditional la contractul in vigoare. Vrem sa obtinem termene de executie pentru fiecare lucrare care a mai ramas de executat. Acum avem un termen de executie pe tot contractul", a completat Nichita.

El a mai spus ca dupa data de 15 iunie este posibil sa demareze santierul si la liniile de tramvai de pe Cuza Voda. Lucrarile de pe aceasta strada ar urma sa fie realizate in cursul verii cind numarul calatorilor RATP, dar si traficul auto din municipiu sint scazute.

Lucrarile de pe Cuza Voda ar urma sa fie gata pina in luna septembrie. "Pina pe data de 15 iunie ar trebui sa se termine strada Garii. Pe Canta sint lucrari avansate pina la intersectia cu strada sergent Grigore Ioan. Pe tronsonul pina la capat Canta este nevoie de mai multe echipe de sudori, la fel si pe tronsonul de la Gara Nicolina spre Vama. Am discutat si cu Constantin Axinia, sa vedem daca nu putem gasi specialisti la CFR", a adaugat Nichita.

Cind a discutat despre santierul din Canta, Nichita a mai facut o dezvaluire. Intentioneaza sa reabiliteze in totalitate si carosabilul. In plus, pina la toamna iesenii care locuiesc in zona vor avea si trotuare cu pavele. Acest lucru va fi facut cu bani din creditul Dexia. Doar ca strada Canta nu a fost prinsa in vreun contract existent pentru lucrari.

"Acum avem doua urgente mari: strada Canta si strada Garii. Am primit proiectul tehnic pentru strada Canta si sintem la faza in care il analizam. Ar fi investitii de aproximativ patru milioane de lei. Vom merge pe contractul de modernizare strazi aflat in derulare. Nu s-a stabilit cu cit va fi majorat. Vom da aceste lucrari asociatiei conduse de Citadin. Intre ei vor stabili cine lucreaza. Pe Canta este posibil sa lucreze toti trei asociatii. Sint lucrari mari, au in jur de doi kilometri de strada. Vrem sa facem parcari, alveole", a afirmat Chirica.

Contractul pentru a doua etapa din "Marea Asfaltare" a fost semnat cu firmele Citadin, Euroconstruct Grup si Compania Feroviara Cimpulung Moldovenesc. Valoarea de la licitatie este de peste 22,6 milioane lei, fara TVA. Si primul contract din "Marea Asfaltare" a fost suplimentat dupa aceeasi reteta, la limita legii. Aceleasi trei firme, plus SCCF Grup Colas au semnat initial un contract de 33,17 milioane lei, fara TVA. Contractul a fost apoi suplimentat fara licitatie cu aproape 50% si a ajuns la aproape 50 milioane lei, fara TVA.

Comentarii