Autogara? Care autogara?

marți, 08 mai 2007, 20:30
4 MIN
 Autogara? Care autogara?

Acum citeva saptamini, mergeam spre Billa. In dreptul unui fel de "autogari" / statie de imbarcare, de unde pleaca autocare spre Italia si curse spre nu mai stiu ce sate din judetul Iasi, imediat inainte de Oficiul Postal de la Gara, ma trezesc prins de brat de o femeie de la tara:
– Nu va suparati, autogara unde este?
Buna intrebare, m-am gindit eu.
– Dar unde vreti sa mergeti, in ce directie?, incerc sa ies din dilema.
Imi raspunde femeia (la vreo cincizeci de ani, cu o batrina in spatele ei, a carei imbracaminte o recomanda ca fiind tot de la tara, probabil mama ei):
– La frate-miu!
Era sa izbucnesc in ris. M-am abtinut.
– Bine, bine, dar in ce directie, spre Tirgu Frumos, spre Popricani, spre Bucium?, am incercat eu sa dau de capat macar directiei mari, in ideea ca daca voi putea pozitiona localitatea-tinta la sud sau la nord sau la vest de Iasi, poate ca voi reusi s-o ajut cit de cit.
– Dar autogara mare, aia care a fost, unde este?
Foarte buna intrebare, mi-am mai zis o data. M-am dat batut.
– Mergeti tot pe strada asta, pina ajungeti la Autogara Vest!, i-am spus in cele din urma, gindindu-ma ca alta autogara care sa merite intr-un fel sau altul acest nume nu mai cunosc nici eu.
Mi-am continuat drumul. Din cind in cind mai zimbeam de unul singur, tot amintindu-mi de dezarmantul raspuns al femeii de la tara: "La frate-miu!"…
Numai ca, nu-i asa, intrebarea ei privitoare la "autogara mare, aia care a fost", ramine una incuietoare pentru orice iesean – si pentru dl primar Nichita asijderea. Pentru ca, iata, dupa ce fosta autogara a fost cumparata si apoi s-a vindut terenul celor de la Billa (ani buni, de-acum, in urma), edilii orasului n-au rezolvat problema nici pina-n ziua de azi!
In 2004, "Ziarul de Iasi" intreba: "O autogara mare in centru, sau mai multe si mai mici la periferie?" ("Ziarul de Iasi", 10.08.04).
In 2005, in acelasi ziar se putea citi: "Primaria reincalzeste un proiect: autogara la depoul RATP de la Gara" ("Ziarul de Iasi", 15.04.05).
In 2006, tema a revenit in forta: "Scandalul Autogara" ("Ziarul de Iasi", 15.08.06).
Scria atunci Adrian Opris: "Situatia unica in tara de la Iasi – un oras de asa marime sa nu aiba o autogara – innebuneste mii de oameni, locatari din zona autogarilor improvizate sau calatori. Autoritatile fac doar promisiuni de ani de zile, fara sa rezolve absolut nimic. In campania electorala, autogara a fost cal de bataie pentru toti competitorii. Iesenii din zona Garii cer, de ani de zile, mutarea autogarii de sub geamul lor. «Este una dintre cele mai poluate zone din oras», spun reprezentantii Agentiei de Mediu. Primaria este de acord ca autogara ar trebui mutata, dar spune ca nu are alt loc. Culmea, spatiul a fost autorizat ca parcare, nu ca autogara. Intrebati ce-i de facut in viitor, toti string din umeri".
Si a mai trecut un an. De schimbat, iata, nu s-a schimbat nimic. Daca vine cineva din alta parte a tarii la Iasi, cu trenul, sa zicem, si se da jos la Gara, dorind sa ajunga in cine stie ce comuna, sat sau catun din judet, ii va fi foarte greu sa afle cum, cu ce si de unde ajunge acolo, in cazul in care nu este vreun cetatean originar chiar de-acolo, unul care cunoaste mersul autobuzurilor spre coclaurii judetului.
Desigur, transportul catre diversele localitati din judet este in mai multe miini private. Evident ca si transportatorii ar trebui sa fie interesati in gasirea unei solutii care sa scoata Iasul din starea de improvizatie, de provizorat permanentizat, in cele din urma, din momentul de fata.
Dar si Primaria are partea ei (mare!) de responsabilitate, pentru ca ea este pentru un oras ceea ce-i guvernul pentru tara: ea trebuie sa asigure cadrul formal de solutionare si sa caute cai de rezolvare a problemelor cu care se confrunta cetatenii – chiar daca transportul de calatori dinspre si catre judet, ca sa raminem in context, este in miini private.
Dar poate ca nu trebuie sa ne mire prea mult nerezolvarea unor chestiuni de anvergura, de vreme ce aceeasi Primarie a lui Gheorghe Nichita n-a fost nici ea in stare sa rezolve probleme mult mai marunte, cum ar fi, de exemplu, indicatoare noi – unitare si vizibile – pentru toate strazile urbei! Mai trebuie sa atrag atentia ca, la fel ca-n cazul celui sosit cu trenul, si acela care ajunge de la Sibiu, sa zicem, ca tot e capitala culturala europeana anul acesta, cu masina la Iasi si trebuie sa gaseasca o strada anume, mai mica, va avea mari probleme in a se orienta chiar si cu harta Iasului la-ndemina?
Si la anul sint iar alegeri. Putem banui ca in campania electorala pentru primarie din 2008 si autogara va reveni – din nou – in forta. Ca proiect.

Comentarii