Unda verde pentru modernizarea aeroportului Sucevei

joi, 20 octombrie 2011, 19:53
6 MIN
 Unda verde pentru modernizarea aeroportului Sucevei

 "Nu ne referim doar la calatori din judetul Suceava, ci ne referim si la calatori din regiunea Cernauti si din zona de nord a Republicii Moldova", a declarat Gheorghe Flutur n dezvoltarea aeroportului are in vedere si transportul de marfuri, dupa modernizarea pistei administratia judeteana vrea sa implementeze si alte proiecte care sa faciliteze serviciile de transportul cargo.

Cererea de finantare a modernizarii Aeroportului Suceava prin Programul Operational Sectorial (POS) – Transporturi a fost aprobata si urmeaza sa fie semnat contractul, a anuntat, joi, presedintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur, care a mentionat ca investitia este de 167 de milioane de lei, cu fonduri asigurate de UE, Guvern si locale. Comisia de evaluare din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a aprobat proiectul de modernizare a aeroportului situat in orasul Salcea, proiect promovat de CJ Suceava, proiect in valoare de aproximativ 39 de milioane de euro, in mare parte granturi. „Sunt informat ca cererea de finantare pentru modernizarea aeroportului Salcea a fost aprobata. Proiectul de modernizare a aeroportului este de 39 de milioane de euro. Asteptam semnarea contractului ca sa dam drumul la toate achizitiile publice", a declarat Gheorghe Flutur, in sedinta de ieri a CJ Suceava.

Ghgeorghe Flutur a explicat ca Autoritatea de Management a POS Transporturi a avizat cererea Aeroportului Suceava de modernizare, cu un punctaj de 67,75 de puncte, iar investitia va fi de 167 de milioane de lei (39 de milioane de euro) din care 94,59 la suta din bani vor fi asigurati de la Uniunea Europeana si Guvern, iar restul de 5,4 la suta din fondurile CJ Suceava. Contractul de finantare pentru modernizarea aeroportului de la Salcea va fi semnat in perioada imediat urmatoare dupa care vor fi demarate licitatiile pentru achizitiile publice. „Asteptam semnarea oficiala a contractului sa putem da drumul la achizitiile publice", a spus Gheorghe Flutur, care a mentionat ca este primul proiect de acest gen din tara.

Ulterior, intr-o conferinta de presa, presedintele CJ Suceava a aratat ca modernizarea aeroportului este un prim pas pentru atragerea de investitii importante in judet si a subliniat ca acest aeroport se adreseaza nu numai celor din judetele Neamt, Suceava sau Botosani, ci si celor din zona Cernauti din Ucraina si din municipiul Balti si din alte raioane situate in nordul Republicii Moldova. Referindu-se la acestea din urma, seful administratiei judetene sucevene a precizat ca podul peste raul Prut, construit la Radauti – Prut, poate asigura o buna legatura intre Suceava si raioanele din nordul Republicii Moldova, via Dorohoi si Darabani. „Studiul de fezabilitate al aeroportului arata ca nu ne referim doar la calatori din judetul Suceava care ar dori sa mearga la Bucuresti, Viena sau Roma, ci ne referim si la calatori din regiunea Cernauti care ar fi interesati si intentia este sa facem orice sa deschidem agentii de turism si de voiaj pentru cei care doresc sa-si procure bilete si viza pentru un stat din si din spatiul Republicii Moldova in special din zona Balti si din judetele care pot sa vina pe podul de la Radauti Prut prin Darabani,  Dorohoi la Suceava si sa ia curse de zbor in toata lumea", a spus Gheorghe Flutur.

Ani in sir de tatonari si incercari esuate pana la obtinerea fondurilor europene pentru modernizarea aeroportului

Potrivit acestuia, investitia de modernizare a aeroportului reprezinta „un pas urias in modernizarea judetului, pentru dezvoltare economica, pentru turism si pentru confortul populatiei". „Si pentru mine ca presedinte de Consiliu Judetean este una din cele mai importante investitii, este poarta de intrare in judetul Suceava. De ce spun asta? Pentru ca in general investitorii cu bani care ar dori sa vina in zona pun o intrebare. Cum ajung la Suceava? Daca de multe ori un investitorii trebuie sa vina pana la Bacau sau la Iasi ca nu au cursa directa sau trebuie sa astepte sa vina repede la Suceava e din cauza ca nu avem suficiente curse spre Suceava, e din cauza ca nu exista o siguranta si atunci eu zic ca modernizarea aeroportului este primul pas pentru a avea curajul sa chemam investitori cu bani in Suceava. Ne-am chinuit foarte mult in acesti ani sa gasim bani am incercat fel de fel de scheme de finantare, am incercat credit furnizor in care sa gasim finantatori care sa puna ei bani, am asteptat legea parteneriatului public privat, am incercat sa facem noi Consiliul Judetean imprumuturi dar gradul de indatorare nu ne-a permis si atunci am accesat proiecte europene", a declarat Gheorghe Flutur.

Intrebat cu privire la gradul de indatorare, el a spus ca bugetul CJ Suceava este ceva mai mic decat al unei primarii de municipiu resedinta de judet iar avand in vedere celelalte imprumuturi de la banci facute de administratia judeteana suceveana, suma care putea fi obtinuta printr-un credit bancar pentru modernizarea aeroportului ar fi ajuns in jur de cinci milioane de euro, total insuficient. O alta varianta a fost asocierea CJ Suceava cu CJ Botosani, precum si cu primariile municipiilor resedinta a celor doua judete vecine ca sa se poata identifica posibilitati mai largi de finantare a lucrarilor de modernizare a aeroprotului. Desi aceasta idee a fost vehiculata inca inainte de a fi Gheorghe Flutur presedinte al CJ Suceava, autoritatile din judetul vecin nu au achiesat la acest proiect, ultima data in CJ Botosani respingandu-se proiectul din considerente de ordin financiar, mai multi alesi judeteni botosaneni spunand ca nu sunt bani nici pentru asistenta sociala, daramite pentru modernizarea unui aeroport.

Dupa finalizarea modernizarii pistei ar putea demara un proiect de conectare a aeroportului la magistrala feroviara

Potrivit indicatorilor tehnico-economici, la Aeroportul Suceava urmeaza sa fie facute lucrari la balizaj, la sistemul de navigatie, la pista si construirea unui nou turn de control. Solutia de modernizare prevede si executarea unei piste cu structura flexibila (beton asfaltic – n.red.) avand lungimea de 2.460 de metri si latimea de 45 de metri. La ora actuala, lungimea pistei, care este dintr-o structura rigida (beton de ciment – n.red.) este de 1.800 de metri iar latimea ei este de 30 de metri. Pe langa largirea pistei la 45 de metri, vor fi realizate si lucrari la acostamentul pistei care va fi tot din asfalt si va avea o latime, pe fiecare parte a pistei, de 7,5 metri.

Seful administratiei judetene a subliniat ca nu sunt probleme juridice cu terenul necesar extinderii pistei acesta fiind cumparat si intabulat de Consiliul Judetean. Totodata, se va construi un nou turn de control, iar sistemul de balizaj va fi din gama de dispozitive corespunzatoare categoriei a doua de operare pe directia 16, iar instalatiile navigare de tip ILS vor permite dirijarea aeronavelor si in conditii de ceata.

De altfel, CJ Suceava a decis ca dreptul de administrare a bunurilor din domeniul public al judetului Suceava, care au fost predate in administrare Regiei Autonome „Aeroportul Stefan cel Mare Suceava", ca sa se exercite pe durata existentei Aeroportului Stefan cel Mare Suceava. Perioada estimata la care se vor finaliza lucrarile de modernizare este primavara anului 2014.

Prin modernizarea aeroportului de la Salcea, judetul Suceava poate sa devina un mare exportator de produse alimentare spre tari UE sau non-UE. Un alt proiect la care a facut referire seful administratiei judetene este cel de amenajare, in viitor, a unei statii intermodale pentru transportul de marfuri pe calea aerului. Un astfel de proiect ar urma sa fie implementat, tot cu fonduri europene atrase prin POS – T, numai ca se refera doar la transporturile rutiere si feroviare iar statia intermodala ar urma sa fie construita in zona comunei Darmanesti. Proiectul celeilalte statii de transport intermodal care sa poata deservi aeroportul inca nu a fost definitivat, nefiind de altfel nici surse de finantare, administratia judeteana suceveana intentionand sa se axeze mai intai pe finalizarea lucrarilor de modernizare a pistei. Pe masura ce acestea vor avansa iar potentiali clienti pentru transportul de marfuri vor incepe sa apara, CJ Suceava are in vedere sa faca demersuri pentru un proiect care sa faciliteze transportul cargo. O astfel de investitie ar presupune, conform celor spuse de Gheorghe Flutur, si construirea unei linii de cale ferata care sa asigure o legatura directa intre aeroport si magistrala feroviara Suceava – Bucuresti. Cel mai probabil, aceasta linie ferata va porni de la halta Varatec si ar urma sa ajunga in vecinatatea aeroportului. (Sursa: Obiectiv de Suceava)

Comentarii