Abordarea crizei in maniera „Cei trei purcelusi”

Subtitlu

vineri, 17 octombrie 2008, 15:56
3 MIN
 Abordarea crizei in maniera „Cei trei purcelusi”

Firmele de electronice au anuntat deja ca vinzarile lor nu sufera nici un declin. Dimpotriva, vinzarile de televizoare cu ecran plat vor creste cu aproximativ 4,5% in aceasta perioada, in care americanii simt nevoia sa urmareasca stirile proaste pe ecrane wide cu inalta definitie. Tot pe ele vor putea urmari noile productii TV de recesiune, fabricate sensibil si special pentru clasa muncitoare, cea mai afectata de rata crescinda a somajului. Si asta pentru ca in televiziune, spre deosebire de politica si economie, criza economica are deja o solutie: comedia.

Dupa modelul anilor ’30, cind Fred Astaire si Ginger Rogers intrau in pasi de dans in inima unei Americi secatuite financiar de Marea Criza, iar filmele preferate ale publicului erau romantele idilice, producatorii TV de azi mizeaza pe faptul ca publicul va dori sa evadeze din fata problemelor zilnice in fata televizoarelor. NBC a anuntat deja ca are in productie mai multe seriale cu oameni obisnuiti, dupa modelul Familiei Bundy sau Roseanne.

Mos Craciun nu e in recesiune

In lumea jucariilor, criza economica pare tot o joaca. Noul model de Elmo Live, pregatit pentru a deveni cadoul preferat al tuturor copiilor de Craciun, este mai degraba preocupat sa stea picior peste picior si sa dea din gura asemenea adevaratului personaj din Muppets. Il va putea concura doar Wall E, robotelul cu privire de copil pus pe sotii, care, in schimbul a 250 de dolari, stie sa danseze, sa il urmareasca dupa voce pe proprietar fara sa se impiedice de nimic. In plus, este programat sa poata fi fericit, emotie la mare pret in astfel de momente dificile. De altfel, departamentele de marketing ale companiilor producatoare de jucarii nu-si fac nici o grija: studiile lor arata clar ca parintii opresc cheltuielile pentru copiii lor cu mult timp dupa ce nu mai au bani pentru ei insisi. Prin urmare, pentru unii viitorul ramine in continuare roz. Ba chiar colorat intr-o nuanta cu atit mai aprinsa cu cit cotele la bursa aluneca mai putin discret in jos.

Calculele nu sint atit de complicate: de exemplu, un joc RPG asigura zeci de ore de distractie in schimbul unui pret modic. Super-eroii din cartile de benzi desenate nu isi fac griji deloc deoarece (pe linga faptul ca au puteri supranaturale, ceea ce le permite sa nu aiba probleme in general) au inceput sa fie preferati in fata mersului la cinema. Posturile de radio propun playlist-uri creative, asigurindu-i pe ascultatori ca "No’ money, no’ problems" (de unde, daca nu ai bani deloc, e clar ca nici probleme nu au de unde sa fie).

Din anii ’30, industria divertismentului are deja experienta unei perioade de mare dificultate economica. Insa acestia au fost anii in care muzica swing a cunoscut succesul la scara larga, Cei trei purcelusi ai lui Walt Disney si cintecul lor cu Lupul cel Rau au facut cariera si au devenit simbolurile simpatice ale crizei, iar filmele prezentau o lume vesela in care replicile se succedau dinamic si istet.

A fost perioada in care s-a lansat jocul Monopoly, in fata caruia membrii familiei puteau deveni proprietarii unui imperiu imobiliar si puteau cistiga mii de dolari in hirtii colorate. In anul 2008, mijloacele de evitare a realitatii sint cu mult mai raspindite si sofisticate. Oricum, divertismentul este si mai capitalist decit bursele din toata lumea: atunci cind se confrunta cu un pic de criza, se reinventeaza si o ia de la capat.

Comentarii