Directorul FNT cere dreptate, dar nu in dauna Festivalului „Enescu”

Subtitlu

duminică, 06 septembrie 2009, 16:41
6 MIN
 Directorul FNT cere dreptate, dar nu in dauna Festivalului „Enescu”

In vreme ce evenimentul muzical a beneficiat, in ciuda crizei, de o finantare adecvata, cel teatral se vede cu bugetul injumatatit fata de 2008. Spre deosebire de FNT, Festivalul "Enescu" este singura manifestare din Romania careia i-a fost aprobata finantarea multianuala, printr-o Hotarire de Guvern din 2005. In acest context, Cristina Modreanu acuza politizarea si lipsa de principii in alocarea banilor de la buget.

Reactiile au aparut imediat. Ministrul Paleologu a sustinut ca insasi respectarea H.G. din 2005 dovedeste ca festivalul este in afara jocurilor politice. Directorul artistic al Festivalului "Enescu", Ioan Holender, a redactat un biletel spre a fi trimis presei in facsimil. Acesta purta antetul Erste Bank (fialiala austriaca) si continea multe corecturi. Holender a calificat demersul directorului FNT drept unul "perfid".

"Continuind un model de colaborare defectuos datind din timpul comunismului, unii dintre operatorii culturali si organizatorii de evenimente (mai ales cei provenind din fosta elita comunista) au intretinut o relatie de subordonare permanenta cu clasa politica, indiferent de culoarea ei, plecind de la premisa complet eronata moralmente ca se asigura astfel de sprijinul politicienilor sau al partidelor aflate la putere (…). Protejarea unui singur eveniment cultural, nu intimplator cel mai costisitor dintr-un an intreg – dar si cel care ofera cea mai stralucitoare vitrina pentru clasa politica intr-un an electoral – este o decizie ce trebuie denuntata public, ca fiind un efect al periculoasei politizari a culturii, care se manifesta agresiv in aceasta toamna electorala in Romania", afirma Cristina Modreanu in scrisoarea sa deschisa.

Autoarea scrisorii a declarat pentru "Suplimentul de cultura" ca se astepta la o reactie, dar nu atit de rapida "si, sincera sa fiu, ma asteptam sa fie mai putin decenta. Chiar daca nu cred ca are dreptate cu totul domnul ministru Paleologu, acesta a raspuns decent".

MCCPN a precizat printr-un comunicat de presa ca bugetul si periodicitatea Festivalului "George Enescu" au fost stabilite printr-o Hotarire de Guvern din 2005. "In privinta observatiei doamnei Cristina Modreanu fata de modul in care Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National «a ales sa sprijine in acest an doar Festivalul «Enescu» trebuie mentionata sustinerea, in acest an, a unor proiecte precum «Gala UNITER» sau asigurarea prezentei spectacolului de teatru Faust – regizat de Silviu Purcarete (…) la Festivalul International Edinburgh. Faptul ca cea de-a XIX-a editie a Festivalului International si a Concursului «George Enescu» are loc intr-un an marcat de criza economica si de organizarea alegerilor prezidentiale nu poate fi explicat din perspectiva unei strategii electorale – asa cum sugereaza textul doamnei Cristina Modreanu -, ci doar din cea a aceleiasi HG nr. 214 din 24 martie 2005 (…), care prevedea in continutul sau periodicitatea respectivului eveniment si institutia responsabila de organizarea sa."

"Perfidie", "discreditare", "murdarie"

Ioan Holender a ales sa replice dur la scrisoarea deschisa a directorului FNT. Redam continutul facsimilului primit la redactie: "Scrisoarea deschisa Raspuns la scrisoarea deschisa a directoarei Festivalului National de Teatru Cristina M.: compozi redar prezentarea artei muzicale la un nivel cit mai inalt la o audienta cit mai numeroasa nu inseamna politizarea culturii. Incer Perfida Dv. incercare de a discredita pe unii pentru a obtine avantaje altii este insa o trista apropiere a unui om de teatru la murdaria politica cotidiana. (Semnatura, presed. Fest. Enescu) 0040-21-311-200. Trimiteti asta TUTURORA prin email urgent! Si la <donicis@yahoo.com>".

Cristina Modreanu spune ca nu il vizase pe Holender in nici un fel si nici nu se astepta la un raspuns din partea domniei sale, iar acesta "spune mai mult despre cel care a produs-o decit as putea sa o fac eu. E un discurs care vine dintr-o mentalitate pe care tocmai incercam sa o denunt in scrisoare. Am atins probabil un punct foarte sensibil, de aici si reactia domnului Holender, care nu a fost solicitat. Domnul Holender a sarit din baie si imi pare rau ca a facut-o pentru ca se descalifica. Nu despre asta era vorba, ci despre punerea in context a tuturor evenimentelor culturale, despre evaluarea impactului lor si ajutarea lor astfel incit toate sa faca buna imagine Romaniei. Pentru ca foarte multe evenimente puteau sa faca imagine buna cu un buget de 7 milioane de euro, poate chiar cu mai putini bani".

Modreanu a mai adaugat pentru "Suplimentul de cultura" ca nu a incercat in nici un fel sa atace Festivalul "Enescu". "Cred insa ca lipsa de criterii in alegerea evenimentelor care sa fie finantate sau nu face si mai evidenta diferenta intre finantarea generoasa a Festivalului «Enescu» si subfinantarea altora. Exista o lipsa de strategie in a vedea lucrurile in ansamblul lor si este absolut nefiresc ca lucrurile sa se petreaca asa. Ministerul Culturii nu are nici un fel de viziune, nu evalueaza nimic, nu isi da seama de importanta evenimentelor. Dar Festivalul «Enescu» si Festivalul National de Teatru sint prioritare pentru minister. Nu inteleg cum unele pot fi prioritare si altele mai prioritare. Si am facut legatura cu lumea politica pentru ca nu vad realmente un alt criteriu. Daca nu exista criterii profesionale de evaluare, atunci te gindesti in mod normal numai la cel unic – politic. El devine transparent si in caietele promotionale, acolo unde apar fotografiile presedintelui, primului-ministru si ministrului, care, intimplator, sint cu totii din aceeasi zona politica. Nu spun ca se intimpla pentru prima data, iar in scrisoarea mea am spus destul de clar ca este vorba despre toata clasa politica in general."

Un cadru normal pentru toti

"Eu nu spun ca nici Festivalului «Enescu» nu trebuia sa i se aprobe, dimpotriva, e foarte bine, puteau sa fie 10 milioane de euro. Cultura merita aceste finantari, numai ca toate celelalte evenimente din tara sint grav afectate", adauga Cristina Modreanu, care mai observa ca echipei "Enescu" ii este mai simplu sa aiba o strategie coerenta atit timp cit finantarea este asigurata multianual, bugetul este cunoscut. Prin urmare, este singurul eveniment care beneficiaza de un cadru normal. "As vrea din tot sufletul sa existe o intelegere atit de profunda a fenomenului artistic, incit aceasta finantare sa fie datorata faptului ca «Enescu» face cultura inalta, iar toate celelalte cultura populara. Lucrurile pot fi corectate, acesta este sensul demersului meu, si nu trebuie corectate in detrimentul Festivalului «Enescu»."

Criticul de teatru Mihaela Michailov, colaboratoare permanenta a "Suplimentului de cultura", considera ca privilegierea unui eveniment "prin alocarea unui buget flagrant diferit de toate celelalte bugete duce, inevitabil, la discriminare culturala, autism comunitar si protectionism elitist". Aceasta mai precizeaza ca, "in contextul in care se amina si dispar festivaluri, e impardonabil sa impanezi si sa expui vinatul care te reprezinta, politic, cel mai bine. Intr-o cultura imuna la modele de interventie comunitara, bintuita mai mult decit oricind de spectrul crizei, devine perdant sa impui un regim preferential unui singur eveniment. Nimeni nu incearca subminarea valorii Festivalului «Enescu». Este vorba doar de un principiu al echitatii la nivelul optiunilor culturale, in absenta caruia orice fundament democratic devine inoperant. Festivalul «Enescu» pare bomboana fondanta de pe coliva crizei bugetelor culturale".

FNT 2009 – editie de austeritate

Pentru FNT 2009, eveniment ajuns la cea de-a XIX-a editie, bugetul a fost injumatatit fata de 2009. "In acest moment avem promisiunea pentru 10 milioane de lei noi de la Ministerul Culturii si de circa 1 milion de la Primaria Capitalei, fara a fi sigur. Iata, sintem in septembrie si noi nu stim bugetul total aprobat. Sigur ca mai avem parteneri, precum Institutul Francez, care ne ajuta sa aducem o companie din strainatate, Institutul Polonez, Institutul Cultural Roman. Am incercat sa cooptam cit mai multi parteneri pentru a face festivalul, iar contributia lor va fi semnificativa", spune directorul artistic al manifestarii, Cristina Modreanu. Aceasta a mai explicat ca teatrele vor trebui sa isi asigure singure transportul pina la Bucuresti anul acesta, iar artistii (romani sau straini) nu vor beneficia de nici un fel de onorariu.

Comentarii