O noua dezbatere despre finantarea cinematografiei: Film vechi cu boieri si boieroaice. Peste ei si-un domnitor

duminică, 03 mai 2009, 18:24
5 MIN
 O noua dezbatere despre finantarea cinematografiei: Film vechi cu boieri si boieroaice. Peste ei si-un domnitor

Theodor Paleologu, ministrul Culturii, nu avea hlamida, sceptru si nici n-a spus ca CNC-ul nu e al sau ori al nostru, ori al urmasilor nostri etc. Insa ne-a vorbit parinteste, aproape cerindu-si scuze ca ne-a facut sa batem drumul, straduindu-se sa priceapa de ce nu se inteleg supusii si ce ar trebui facut, dar si sa preintimpine gilceava („Va rog, daca vreti sa fiti sarcastica, dati-mi un mail", i-a spus Magdalenei Stanciu de la TVR).

Senzatia de film vechi au dat-o si diversi boieri si boieroaice care au luat cuvintul pentru a atrage domnitorului atentia asupra lor, dar fara a spune lucruri importante. Cum intilnirea a inceput dupa ora fixata, aparitia lui Cristian Mungiu, semnatarul scrisorii deschise care a declansat noile dezbateri pe marginea Regulamentului de functionare a concursului de finantare al CNC, a gasit masa prezidiului deja ocupata. Cristian Mungiu a facut stinga imprejur si si-a adus un scaun dintr-o sala vecina, asezindu-se linga usa, alaturi de Hanno Hofer, Tudor Giurgiu si Thomas Ciulei. In sala sau la prezidiu mai erau Ioan Carmazan, Cristian Comeaga, Ciprian Alexandrescu, Al. Iclozan, Catalin Mitulescu, Alexandru Solomon, Stere Gulea, Cornelia Palos, Eugen Serbanescu, Delia Mucica, Marioara Gurau (directorul economic al CNC), Valerian Sava, Alex. Leo Serban.

Ce decizii s-au luat in timpul insuficient acordat acestei dezbateri (din care aproape un sfert a vorbit Cristian Comeaga, care pe urma a avut o reactie foarte agresiva la adresa lui Alex. Leo Serban incit am crezut ca o sa-l si muste)? S-a cazut in mare de acord ca regulamentul de concurs trebuie modificat si ca acest lucru s-ar putea face printr-o Ordonanta de Urgenta. Stere Gulea a avut propuneri punctuale: dosarele pentru concurs sa fie verificate intr-un timp mai lung de catre comisii, cele doua sesiuni de concurs sa aiba loc la date fixe, sa fie regindita alocarea sumelor in functie de producator si sa se renunte la desecretizarea dosarelor („Sintem o lume mica, sa fim seriosi, mi se pare o copilarie."). Cornelia Palos, care a contribuit la redactarea Legii Cinematografiei din 2006, acum in vigoare, si care a lasat la cabinetul ministrului un raport despre situatia cinematografiei, a spus: „Daca un grup bate cu pumnul in masa, nu inseamna ca o sa-si impuna punctul de vedere, fie ca e in top sau la mijloc. (…) Fac parte din acelasi partid cu dvs., nu mi-e rusine s-o spun", i-a adus ea aminte ministrului.

Valerian Sava, care a trimis la inceputul anului o scrisoare ministrului, iar recent a mai conceput una pe care au semnat-o sapte critici, a precizat ca e nevoie de un audit critic, de un simpozion public si de desfiintarea Consiliului de Administratie al CNC-ului, apreciind ca „schizoida" distanta dintre ultimele doua filme romanesti vazute de el si care, amindoua, au avut credit de la CNC – Politist, adjectiv de Corneliu Porumboiu si O secunda de viata de Ioan Carmazan. Valerian Sava l-a intrebat franc pe ministru daca e adevarat ca la conducerea CNC-ului va veni Lucian Pricop de la PSD, iar ministrul a raspuns neraspunzind, dar indemnindu-i pe oamenii de cultura sa se exprime daca vor sau nu ca cel din fruntea cinematografiei sa fie desemnat pe linie politica.

Solutie pentru regizorii care nu fac filme bune: reconversia profesionala

Alex. Leo Serban: „Pot sa vorbesc si eu acum? Am zugraveala acasa". Cristian Mungiu: „Treaba serioasa…". Alex. Leo Serban: „O sa privesc din unghiul meu mic de critic. La Hollywood se spune ca esti la fel de bun ca ultimul tau film. Sintem noi mai tari ca Hollywood-ul? La noi sint regizori mai prosti decit ultimele lor trei-patru filme. Aici e vorba de oameni care au produs rateuri in serie si care ar fi trebuit sa dea faliment. Daca n-au dat inseamna ca aceasta situatie ii avantajeaza". Alex. Leo Serban a apreciat ca CNC-ul ar trebui sa inceteze sa mai finanteze niste subproduse. Pentru regizorii care nu fac filme de calitate exista si solutia reconversiei profesionale. Discursul lui Eugen Serbanescu n-a avut elemente noi fata de ce mai declarase directorul general al CNC si cu alte ocazii. „In ultimii cinci ani, pe primele locuri ale concursului s-au clasat reprezentantii Noului Val. Nu intelegem de ce fac atita scandal. (…) Aceste scrisori deschise sint un atac la autoritatea de stat. Ele nu fac decit sa invenineze atmosfera. (…) Traversam o perioada buna. (…) Se incearca modificarea tocmai acelui regulament pe baza caruia a cistigat 432."

Intre timp, „Noul Val" se trasese spre usa, in picioare. Pentru ca trebuia sa ajunga la Guvern, ministrul a mai dat cuvintul la „doua doamne blonde", dupa care Tudor Giurgiu a tras concluziile, carora le-a adaugat dorinta de a fi gasita o sursa alternativa de finantare, precum si cea de a fi incurajati producatorii debutanti. Cit despre modificarea Regulamentului, „as vrea sa facem altceva decit un concurs de hirtii", si a dat ca exemplu recentul scandal cu Festivalul de Film de la Iasi, care, desi aflat la prima editie, a primit mai multi bani ca TIFF-ul. „Au un dosar beton", a spus Eugen Serbanescu. „Aceasta frica a altor directori de festivaluri e nejustificata."

Concurs pe doua sectiuni – filme bune si filme proaste

Cea mai aberanta luare de cuvint a fost cea a producatorului Constantin Paun, care a spus ca e nevoie si de filme proaste ca sa aduca lumea in sala. Cineva a sugerat ca CNC-ul sa organizeze concurs pe doua sectiuni – filme bune si filme proaste.

Ministrul Culturii ne-a spus apoi ca nu mai poate ramine, dar ca asteapta „sugestii concrete" care vor fi pe urma discutate din nou. Cineva a spus ca asa s-a procedat si pina acum. „Ah, deci inventam roata de fiecare data?", a spus ministrul.

Sa nu uit, la aceasta dezbatere, la care Cristian Mungiu n-a mai spus nimic, am aflat si un lucru nou, acela ca TVR-ul, care recent se scuza ca deficitul sau se datoreaza si faptului ca trebuie sa dea bani la Fondul Cinematografic, are catre acesta un debit de 25 de milioane de lei (250 de miliarde de lei vechi). Adica nu si-a platit contributia din 2006.

Comentarii