Zece pentru Romania, fara votul popular

luni, 14 iunie 2010, 15:44
4 MIN
 Zece pentru Romania, fara votul popular

Potrivit Cristinei Corciovescu, presedintele Asociatiei Criticilor de Film, coordonatoare a proiectului editorial Cele mai bune 10 filme romanesti ale tuturor timpurilor stabilite prin votul a 40 de critici alaturi de Magda Mihailescu, realizarea topului nu poate fi incadrata la sectiunea "mondenitati". Dincolo de interesul pe care il poate stirni in rindurile publicului larg, demersul s-a dorit a fi unul de natura sa puna fata in fata optiunile unor profesionisti ai domeniului care, in unele cazuri, refuza sa se asculte unii pe altii. "E drept ca afectiunea seniorilor fata de filmul «vechi» este mai mare si le-a venit foarte greu sa se rezume la zece titluri", spune Cristina Corciovescu, adaugind ca unii au renuntat chiar sa participe la desemnarea celor zece filme "pentru a nu taia in carne vie", "in timp ce tinerii, mai radicali, n-au avut aceasta problema".

Dincolo de necesare "lamuriri" in interiorul breslei, cu aceasta ocazie s-a reusit si o demonstratie, aceea ca "radacinile «neorealismului» romanesc actual, cu succesele lui internationale, se afla in cele mai bune filme romanesti ale deceniilor anterioare. Atita vreme cit din top nu lipsesc Reconstituirea, Secvente, Proba de microfon si Croaziera, vocatia pentru realism, pentru prelucrarea artistica a informatiilor primite din viata cotidiana (in contrast cu pseudorealismul impus) nu mai trebuie demonstrata".

La sfirsitul lui octombrie 2008, filmele au rulat la Cinema Studio din Bucuresti, productia Reconstituirea, prima clasata, beneficiind de un spectacol de gala la care au participat o parte dintre realizatori.

Volumul aparut de curind in colectia "Cinema" a Editurii Polirom vine sa sustina o data in plus acest proiect, prin analize scrise special pentru carte si fragmente din cronicile publicate de-a lungul timpului. Printre cei care au prezentat publicului cititor filmele din top se numara Magda Mihailescu, Cristina Corciovescu, Laurentiu Bratan, Andrei Cretulescu, Marilena Iliesiu, Alex. Leo Serban, Mihai Fulger, Lucian Georgescu.

–––

Cristina Corciovescu: Nu s-a avut in vedere "critica de gust"

De ce era nevoie de un astfel de clasament?

Este un proiect pe care l-am inceput in 2008. E drept ca gestatia acestei carti a fost putin cam lunga. Nu pot sa spun ca era nevoie neaparat de un astfel de clasament, dar mie mi se pare ca a fost un test pentru critica de film actuala, pentru diferitele generatii de critici care scriu astazi pentru a vedea care sint noile idei, felul in care sint privite filmele romanesti, felul in care este asimilat cinematograful de dinainte de 1989 si, in general, o dovada ca acest nou val nu este o generatie spontana, nu a aparut pe un loc gol si are predecesori, o filiatie.

Care sint filmele care nu au intrat in acest top si pentru care va pare rau?

Sint destule filme, de pilda Morometii lui Stere Gulea, ne pare rau ca nu a intrat Nae Caranfil. Sint o multime de regizori care meritau sa intre in acest clasament, au fost numai zece locuri si asta a iesit. Ne gindim sa facem si altceva, sa imaginam un proiect care sa ne permita o privire mai larga asupra cinematografului de ieri si de azi.

Se discuta acum despre Aurora lui Cristi Puiu, dar si despre alte productii. Credeti ca acestea ar putea modifica foarte usor clasamentul?

Nu stiu daca s-ar modifica neaparat topul. La Festivalul International de Film Transilvania a fost prezentata o editie speciala a publicatiei "AperiTIFF" care prezinta topul ultimilor zece ani, de asemenea interesant, iar Moartea domnului Lazarescu este tot in frunte. Prin urmare, nu stiu daca se pot modifica ierarhii atit de usor. Sigur ca noi judecam Aurora la cald acum, insa trebuie sa lasam lucrurile sa se decanteze. Ne bucuram ca exista in legatura cu acest film tot felul de opinii, unele favorabile, altele mai putin, asa e in viata noastra de critici.

Ce criterii au fost luate in calcul atunci cind ati intocmit acest top, dupa ce v-ati ghidat?

Este vorba in primul rind de criteriul profesionistilor din aceasta breasla. Ne-am adresat unor critici care pot sa judece filmele nu numai pe baza unei "critici de gust", mi-a placut, nu mi-a placut. S-au avut in vedere valoarea filmului, asezarea lui in istorie. De aceea in carte nu exista numai analiza realizata de un critic, ci exista opinii ale altor critici, exprimate de-a lungul timpului, care sa valideze locul productiei in top.

Ce fel de reactii ati primit atunci cind ati anuntat topul?

In 2008 am avut reactii foarte favorabile, cu unele exceptii. Exista si regizori care au fost nemultumiti ca am facut un asemenea top. Desi ei figureaza acolo, nu au fost deloc incintati. Peste tot in lume se fac topuri si nu e nimic neobisnuit.

Ati fost redactor-sef la "Pro Cinema", din pacate poate ultima revista dedicata exclusiv la noi cinema-ului cu o aparitie sustinuta. Nu mai incearca nimeni? Nu merge un astfel de produs?

S-a mai incercat, dar ne lovim mereu de remarca "daca spectatorul nu intra in sala de cinema, de ce ar cumpara o revista de film?". Si, din pacate, ne trebuie un finantator si se judeca doar in termeni economici. Iar o judecata din aceasta simplista se dovedeste imbatabila.

Comentarii