A condus 13 ani cu un permis bulgăresc măsluit și scos la imprimantă

luni, 22 ianuarie 2024, 02:50
3 MIN
 A condus 13 ani cu un permis bulgăresc măsluit și scos la imprimantă

Un șofer a condus ani întregi cu un permis scos la imprimantă. Ajuns în cele din urmă în fața judecătorilor, el a cerut să nu-i fie ridicat dreptul de a conduce, pentru a nu rămâne fără loc de muncă. Argumentul nu a fost suficient pentru judecători.

În 2006, Ioan Pîrțac fusese depistat la volan sub influența alcoolului. Faptul i-a atras o condamnare și, implicit, anularea permisului de conducere. A încercat ulterior să-l redobândească, dar nu a mai reușit să promoveze examenul. Atunci, a apelat la o metodă încercată și de numeroși alți conducători auto. S-a deplasat în Bulgaria iar acolo, într-o localitate de la granița cu Grecia, a cumpărat  contra sumei de 700 de euro un permis bulgăresc. L-a folosit timp de doi ani, până când, în februarie 2019, a fost oprit la controlul de frontieră, în Sculeni. Polițiștilor nu le-a fost greu să-și dea seama că permisul bulgăresc era fals. Fusese contrafăcut grosolan, scos la o imprimantă cu jet de cerneală.

Pîrțac a fost trimis în judecată pentru instigare la fals material în înscrisuri oficiale, uz de fals și conducere fără permis. În momentul începerii procesului însă, era deja în vigoare decizia din mai 2022 a Curții Constituționale referitoare la regimul prescripției răspunderii penale. Magistrații Judecătoriei au fost nevoiți să constate că prin efectul deciziei CCR, Pîrțac era absolvit de răspunderea pentru prima faptă. În schimb, pentru celelalte două putea fi judecat. El a fost condamnat la un an și o lună de închisoare, dar cu suspendarea executării pe durata unui termen de supraveghere de 2 ani. Totodată, i s-a interzis să mai conducă autovehicule timp de doi ani.

Sentința a fost contestată de Pîrțac, în fața Curții de Apel. În iulie 2019, la câteva luni după ce fusese oprit la Sculeni, el obținuse permisul de conducere pentru categoriile AM, B și B1. În apelul său, Pîrțac nu a susținut că pedeapsa principală ar fi fost prea aspră. El a contestat doar interzicerea dreptului de a conduce. El a afirmat că este șofer pe o autogunoieră în cadrul Salubris SA. Interzicerea dreptului de a șofa ar fi echivalat cu șomajul, iar la 59 de ani, în prag de pensie, i-ar fi fost dificil să găsească alt loc de muncă. Pîrțac se afla în situația de a rămâne fără permisul obținut legal pentru că folosise un permis fals.

Argumentele aduse de șofer au fost respinse de magistrați. Chiar dacă Pîrțac obținuse legal permisul în iulie 2019, în februarie, când fusese oprit la Sculeni, el nu avea pregătirea și aptitudinile necesare pentru a conduce legal. Le obținuse mai târziu, dar acest fapt nu avea relevanță în dosarul pentru care era judecat. De altfel, judecătorii nu au fost convinși nici că Pîrțac chiar își risca locul de muncă. Adeverința adusă de acesta și depusă la dosar menționa că era angajat la Salubris SA drept „încarc-descarc”, iar pe parcursul urmăririi penale, el afirmase că este muncitor la Salubris, nu șofer.

Ca urmare, judecătorii au respins apelul declarat de Pîrțac. Ei au menținut sentința Judecătoriei, aceasta devenind definitivă.

Comentarii