Studiu de fezabilitate cu final aşteptat

De ce a a fost returnat SF-ul pentru sectorul montan al A8. Ce spune oficialul ieșean Adrian Covăsnianu

miercuri, 01 septembrie 2021, 02:01
3 MIN
 De ce a a fost returnat SF-ul pentru sectorul montan al A8. Ce spune oficialul ieșean Adrian Covăsnianu

Firma spaniolă care a reactualizat studiul pentru o sumă mai mică decât estimările de piaţă ar urma să remedieze şi să corecteze lacunele până la sfârşitul lunii octombrie.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a înmânat ieri firmei care s-a ocupat de reactualizarea Studiului de fezabilitate pe sectorul montan al A8 nu mai puţin de 27 de pagini cu observaţii. Altfel spus, SF-ul realizat pe parcursul a doi ani are mai multe deficienţe şi, în consecinţă, a fost înapoiat autorilor de către CNAIR.

De altfel, încă de la predarea documentaţiei, pe 9 august, era evident că lipseau unele volume, iar altele erau realizate parţial. Pe parcursul a trei săptămâni, cei de la CNAIR au analizat lucrarea predată, iar ieri au prezentat firmei spaniole Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial S.A. lunga listă cu observaţii. În continuare, spaniolii urmează ca, în termen de o săptămână, să anunţe CNAIR o dată limită – probabil sfârşitul lunii octombrie – până la care vor remedia deficienţele semnalate.

Amintim că, în mai 2019, în prezenţa ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, şi a preşedintelui CJ de atunci, Maricel Popa, fostul director al CNAIR, Narcis Neaga, a semnat la Iaşi contractul în valoare de 17,6 milioane de lei. Termenul iniţial de execuţie era de 14 luni şi, la acea vreme, nici reprezentanţii firmei câştigătoare a licitaţiei, Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial S.A., nici altcineva nu au explicat sau contestat suma prea mică şi termenul de finalizare prea scurt.

Ulterior, neajunsurile s-au văzut în teren: utilajele puţine şi studiile anterioare făcute „din birou“ au determinat prelungirea contractului. Însă un studiu de fezabilitate derulat într-o zonă dificilă – cum este sectorul Ditrău-Tg. Neamţ al Autostrăzii Unirii – este evaluat la 3-5 la sută din valoarea proiectului. Fiind vorba de o actualizare, procentul scade, dar, aplicat la o valoare estimată de 3-4 miliarde de euro, rezultă tot o sumă consistentă: câteva zeci de milioane de euro sau cel puţin 100 de milioane de lei. Or, spaniolii s-au mulţumit cu doar 17,6 milioane de lei şi, în consecinţă, rezultatul este pe măsură.

„Ne concentrăm pe obţinerea avizului de mediu în martie 2022 pentru cele două capete (Ungheni/Tg. Mureş-Miercurea Nirajului, 23 km, respectiv Leghin/Tg. Neamţ-Moţca, 24 km, n.r.) şi în iulie 2022 pentru restul sectorului montan“, ne-a declarat, ieri, Adrian Covăsnianu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Dacă finanţarea celor două capete din A8 va veni din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, încă nu este clar de unde vor fi alocaţi banii pentru construirea celor 150 km de autostradă din munţi.

„Având în vedere propunerea finanţării segmentelor de capăt prin PNRR, pentru accelerare, s-a decis împărţirea autostrăzii pe tronsoane, astfel încât acestea să poată fi promovate prin contracte de tip proiectare şi execuţie. Pentru aceste segmente, studiul geotehnic este avizat în cadrul CNAIR, urmând ca Prestatorul să retransmită Studiul de Fezabilitate revizuit până la finele lunii octombrie“, se arată într-un comunicat transmis ieri de CNAIR după decizia de înapoiere a documentaţiei incomplete.

De menţionat că nu este prima respingere de acest fel la CNAIR. Contractul de revizuire a SF pentru segmentul Sibiu-Piteşti al A1, atribuit de asemenea pentru o sumă foarte mică (6,5 în loc de 30 milioane de euro), a fost reziliat în 2017 din cauza întârzierilor şi a calităţii documentaţiei. Până la urmă, au fost acceptate doar măsurătorile efectuate pentru capetele sectorului montan al A1.

Comentarii