Debandada învăţământului online. Elevii, cobaii nefericiți ai unui minister în derivă

miercuri, 29 aprilie 2020, 02:01
6 MIN
 Debandada învăţământului online. Elevii, cobaii nefericiți ai unui minister în derivă

Cum vor învăţa copiii din mediul rural care nu au calculatoare sau tablete, în multe zone nefiind posibil nici transferul de date prin internet? Ministerul a rezolvat-o simplu: „Părintele are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul şi participarea preşcolarului/elevului la activităţile de învăţare online“. Haos este chiar în municipiu, unde fiecare profesor foloseşte câte un canal de comunicaţie, mulţi dascăli fiind puşi în faţa unei situaţii inedite, după ce de decenii predau la tablă, în faţa clasei

Ministerul Educaţiei Naţionale a emis un ordin prin care orele online devin obligatorii, iar sarcina pentru a oferi suportul tehnic necesar a fost pus în cârca părinţilor. Toate aceste lucruri înainte de a avea informaţii cu privire la numărul de elevi care au sau nu acces la Internet. În plus, lipsa unor strategii clare cu privire la modul în care ar trebui să se desfăşoară aceste ore au adus o serie de nemulţumiri din partea părinţilor care, cumva, au reuşit să le ofere copiilor lor acces la un device cu care să participe la ore. Astfel, redacţia Ziarului de Iaşi a fost contactată mai mulţi părinţi nemulţumiţi, care au dorit să rămână anonimi, de modul în care se desfăşoară în acest moment orele online la şcolile din municipiul Iaşi. Chiar dacă consideră că majoritatea profesorilor s-au mobilizat şi şi-au dat toată silinţa să le ofere elevilor materiale didactice, lipsa unui program clar şi stabilirea unor canale clare de comunicare creează haos. Articolele 11 şi 12 din Ordinul Ministrului Educaţiei 4135/21.04.2020, care menţionează că orele online devin obligatorii, subliniază că „Părintele are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul şi participarea preşcolarului/elevului la activităţile de învăţare online organizate de unitatea de învăţământ“, iar „elevul are obligaţia de a participa la activităţile de învăţare online“. Aceste menţiuni au stârnit nemulţumiri atât din partea părinţilor, dar şi a elevilor. Astfel, Consiliul Judeţean al Elevilor Iaşi, care a susţinut o şedinţă online în weekendul care tocmai s-a încheiat, arată că decizia ministrului Monica Anisie vine fără vreun program care să asigure elevilor suportul tehnic necesar. De asemenea, Consiliul Judeţean al Elevilor Iaşi se alătură celorlalte organizaţii de elevi din ţară care susţin petiţia online prin care se cere acces la educaţie pentru toţi elevii.

Consiliul Judeţean al Elevilor condamnă măsurile ministrului
 
„Aproximativ 43% din ţara noastră este constituită din mediu rural, spaţiu unde doar 35,3% din populaţie are apă curentă. Deci practic, dacă eu sau tu, cel care stai acum pe Facebook, am fi avut ghinionul să ne naştem la ţară, într-o familie săracă sau cu mulţi copii, nu am fi avut acum acces la educaţie, corect? Atât de mulţi români au intrat în somaj tehnic sau şi-au pierdut job-ul de tot, lucrând cu ziua sau fără contract de muncă. Aceşti părinţi sunt obligaţi să le asigure copiilor lor o tabletă/un smartphone/ un PC. Unii dintre ei abia au cu ce să le asigure masa de mâine celor mici. Dar desigur, decidenţii au pretenţia digitalizării educaţiei“, subliniază pe pagina sa de Facebook preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Iaşi, Alina Elena Sava, elevă a Colegiului Naţional din Iaşi. În ceea ce priveşte numărul exact al elevilor cu acces la internet sau la un calculator sau smartphone, conform surselor Ziarului de Iaşi, inspectoratele şcolare din întreaga ţară abia în acest moment realizează sondaje la nivelul şcolilor.
 
Prin urmare, Ministerul Educaţiei a lansat cu titlu de obligativitte prezenţa la orele online, fără a şti exact câţi elevi pot participa la acestea. „Consiliul Judeţean al Elevilor Iaşi, structura de reprezentare a celor 124.000 de elevi din judeţul Iaşi, condamnă, cu fermitate, modul în care Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Monica Anisie, a gestionat sistemul educaţional pe perioada suspendării cursurilor din cauza pandemiei provocate de COVID-19. MEC a aprobat Ordinul de ministru nr. 4135/ 21.04.2020, care menţionează obligaţia elevilor de a participa la cursurile online, fără a lua în calcul circumstanţele nefavorabile în care se află unii dintre aceştia, şi oferă posibilitatea comiterii unor abuzuri precum folosirea absenţei ca mijloc de coerciţie“, menţionează pentru Ziarul de Iaşi Alina Elena Sava, care adaugă că elevii şi părinţii au semnalat în repetate rânduri că nu toţi elevii au acces la mijloacele electronice necesare. „Privind situaţia din teritoriu, nenumăraţi elevi ce provin din mediul rural, din familii cu o situaţie socio-economică precară sau din spaţii defavorizate nu au posibilitatea de a se alătura orelor online. Pentru ei, cum rămâne cu educaţia?“, întreabă preşedintele Consiliului Judeţan al Elevilor Iaşi.
 
Orele online, un haos fără orar
 
Pe lângă problemele legate de lipsa mijloacelor electronice, lipsa unei strategii clare şi comune creează haos chiar şi acolo unde elevii au acces la device-uri şi internet. Ziarul de Iaşi a intrat în legătură cu mai mulţi părinţi ai elevilor din municipiul Iaşi, iar majoritatea acestora apreciază eforturile depuse de către cadrele didactice pentru a se adapta, din mers, situaţiei actuale. Cu toate acestea, afirmă părinţii, lipsa unei strategii comune, stabilirea unor canale clare de transmitere a lecţiilor, şi anume limitarea acestora pentru a nu crea haos, i-a pus în dificultate chiar şi pe cei mai „tehnici“ dintre părinţi sau elevi. „Apreciem modul în care s-au mobilizat profesorii, unii dintre ei care nu mai folosiseră nici măcar Whatsapp, însă este nevoie ca Ministerul Educaţiei, Inspectoratul sau şcoala să stabilească o strategie clară. Nu mai reuşim să ţinem pasul. Dimineaţă am primit un email cu o lecţie scrisă de mână la Matematică, iar acelaşi profesor a trimis şi nişte formule pe whatsapp. Alt profesor foloseşte Zoom, altul Adservio, alt profesor a făcut un grup de discuţie pe Facebook. Mai sunt profesori care fac lecţii online în weekend. Noi avem noroc că avem un singur copil, dar ce fac părinţii cu doi sau trei copii?“, afirmă un părinte.
 
De asemenea, majoritatea părinţilor se plâng şi de volumul mare de teme sau sarcini de lucru şi pun acest lucru pe faptul că profesorii nu discută între ei, dar şi pe seama faptului că nu au o metodologie clară în acest sens sau experienţa unor situaţii similare. „Copilul meu a primit de copiat o lecţie pe caiet la Istorie. A scris trei zile la ea şi la final avea 17 pagini de caiet studenţesc. La ea se adugă exerciţiile la Matematică din două culegeri plus cele din manual, temele la Limba română, iar copiii nu mai fac faţă“, se plânge un alt părinte a cărui copil se află în ciclul gimnazial. O altă problemă întâmpinată de către părinţi este cea legată de faptul că elevii nu au unde să caute informaţii dacă nu au înţeles ceva. „Am mai ieşit din încurcătură cu lecţiile căutând pe Youtube cum se realizează un exerciţiu, însă sunt puţine astfel de filmuleţe. Cred că Ministerul Educaţiei ar putea investi într-un canal de Youtube unde profesori de diferite discipline pot urca lecţii şi le pot explica ca la clasă“, afirmă părintele unui copil din ciclul primar. Iar acestea nu sunt singurele nemulţumiri. O parte dintre părinţi afirmă că nu există un contact mai strâns între profesori şi elevi, reclamă faptul că nu se respectă orarul de la clasă, în cazul părinţilor cu trei sau patru copii se reclamă lipsa „deviceurilor“, iar unii părinţi au afirmat faptul că învăţătorii i-au sfătuit să lucreze ei cu copiii lor, pentru că face parte din responsabilitate de părinte, şi nu au trimis nicio fişă de lucru sau lecţie.

Comentarii