Dirigintele elevilor nemulțumiți de la Eminescu, înlocuit. Au apărut mesaje de susținere

joi, 14 martie 2019, 13:09
10 MIN
 Dirigintele elevilor nemulțumiți de la Eminescu, înlocuit. Au apărut mesaje de susținere

18 părinţi ai unor elevi de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Iaşi au depus un memoriu la conducerea şcolii cerând înlocuirea dirigintelui copiilor lor. Profesorul Sorin Sitea este acuzat că ar fi discriminat un grup de elevi în favoarea altor colegi, printre care se află şi fiica sa. Părinții au avut câștig de cauză, dirigintele fiind schimbat.

Ceilalți copii din clasa a XII-a E, mulțumiți de dascăl, au sărit în apărarea sa. Ei au adunat mai multe opinii de la actuali și foști elevi. Redăm textul primit pe e-mail în variantă completă de la Cati Dăscălescu:

"De-a lungul timpului, una dintre cele mai importante învățături primite de la dirigintele și profesorul nostru de istorie, domnul Sorin Sitea, a fost să nu acceptăm ca opinia noastră să rămână neauzită. Așadar, noi, cealaltă jumătate a clasei a XII-a E de la Colegiu Național “Mihai Eminescu” Iași am decis să relatăm și povestea noastră care trebuie auzită în egală măsură.

Suntem șocați de natura și amploarea acuzațiilor care au apărut în ultimele zile la adresa unui dascăl care a reușit în cei peste 25 de ani de carieră să formeze zeci de generații de elevi. Considerăm că toate aceste afirmații și acuzații sunt false și rău intenționate. Aceste afirmații jignitoare nu demonstrează decât lipsa maturității și a simțului de răspundere. Ce este cel mai revoltător este că aceste acuzații vin din partea unei persoane care nu are autoritatea morală sa dea lecții unor tineri. Conflictul generat acum nu este primul. Această persoană are antecedente de intimidare a profesorilor și la anteriorul liceu unde fiica sa a fost elevă. Prin răspândirea unor informații false, domnul Rîznic, cu cea mai mare rea voință a pus la îndoială integritatea domnului Sitea, nu numai ca profesor, dar și ca persoană. Acest fapt demonstrează motivele subiective pentru care acest personaj a ales să compromită imaginea domnului profesor.

Nu numai că nu suntem de acord cu părerea plină de înverșunare a colegilor noștri revoltați, dar venim cu argumentul că în acești patru ani de liceu, domnul profesor a fost unul dintre puținele cadre didactice care au refuzat să folosească strategia învechită a dictării și a învățarii mecanice. Acesta a încurajat dezbaterile și gândirea critică, îndrumând elevii să treacă informația primită prin filtrul gândirii. Constatăm cu regret în aceste zile, că elevii care îl acuză pe domnul Sitea de favorizare și severitate, refuză să-și asume vina pentru propria lipsă de pregătire la disciplina istorie. Blamarea profesorului pentru slaba pregătire a elevilor nu denotă decât lipsa maturității și neasumarea consecințelor propriilor decizii. Întotdeauna cel mai simplu e sa dai vina pe altcineva decât sa recunoști ca tu ești cel vinovat.

“Este dreptul meu să refuz să răspund la ora la care sunt ascultată, chiar dacă știu informația”. Sună aberant, dar acestea sunt cuvintele unei eleve care face parte din tabăra celor ce au susținut înlocuirea domnului profesor de istorie, acuzându-l de neprofesionalism. Nemulțumiții au dat clar de înțeles ca nu intenționează să colaboreze în sensul ajungerii la un compromis pentru rezolvarea problemei. Ridicol este faptul ca am reușit să stăm de vorbă cu unii colegi care reprezinta grupul indignat al clasei, aflând că de fapt mulți dintre ei au fost induși în eroare și influențați de persoane care le-au prezentat argumente mincinoase, acum regretând susținerea acordată celor dornici de ''răzbunare''.

În cei patru ani de studiu, prezența domnului Sitea a însemnat un exemplu viu de profesionalism si seriozitate. E profesorul care ne-a încurajat cel mai des sa gândim și sa ne depășim propriile limite.

Primele lucruri care au ieșit în evidență au fost provocările pe care le primeam de a înțelege istoria orașului Iași: cum se numesc monumentele, ce scrie pe zidurile acestora, de cine au fost construite? Toate aceste mici detalii, aparent nesemnificative, au cristalizat încetul cu încetul un spirit de observație puternic și ne-au redat importanța istoriei propriului oraș. A organizat concursuri, dezbateri, ne-a pus filme, am participat la proiecte unde a invitat pentru noi să conferențieze pe cei mai mari intelectuali ai Iașului.

Prin modul său de predare, istoria nu este tratată doar ca o materie de bacalaureat, ci ca un mod de a cunoaște în profunzime oamenii și faptele, de a găsi întotdeauna cauze și urmări pentru a putea înțelege rațiunea în orice eveniment.

Pe lângă calitățile de profesor, trebuie sa remarcam și abilitățile de a încuraja elevii sa fie mai încrezători în propriile forte, să aibă așteptări de la ei înșiși și mereu să își seteze obiective înalte.

În ultimele zile, nenumărați elevi si foști elevi  ne-au transmis punctul de vedere cu privire la situația mediatizată atât de intens și pe rețelele de socializare, exprimându-și susținerea și respectul pentru cel care a avut un impact asupra acestora. Am dori sa menționăm o parte dintre mesajele lor:

“Din solidaritate pentru domnul Sitea și pentru elevii din clasa a XII-a E care țin la dânsul și care vor urca pe scenă la cursul festiv cu un alt diriginte decât cel ce le-a fost alături în acești ani, am decis să îmi arăt susținerea în câteva cuvinte. Sunt elevul domnului Sitea de 8 ani, timp în care am realizat că este unul dintre puținii profesori cu o gândire deschisă,iar pentru mine a fost mereu o plăcere să particip la orele de istorie. Domnul profesor Sitea este un adept al ideii că învățatul pe de rost este deficitar și metoda dumnealui de predare este gândită în așa fel încât să ne pună mintea la încercare, să ne facă să ne creăm propriile păreri și să nu vedem lucrurile prin ochii altora, ci prin ai noștri”.

“Trăim într-o societate sensibilă, imatură chiar și la vârsta la care mulți se pregătesc de examenul maturității și astfel de lucruri inimaginabile cu câteva generații în urmă ajung să se întâmple . Domnul Sitea a avut un rol foarte important în dezvoltarea mea și a multor colegi într-un moment de-o fragilitate incredibilă pentru noi. A știut de fiecare dată să ne vorbească și să ne motiveze. Întâmplarea a fost că am fost în aceeași generație cu fiica sa mai mare, Ioana Sitea, însă niciodată nu am simțit nimic altceva decât un devotament egal pentru fiecare elev. Vă transmit să nu plecați urechea la vorbele unor părinți derutați de către odraslele mult prea sensibile pentru aceste vremuri. Domnul Sitea va avea mereu parte de respectul și susținerea generației din care fac parte”. – Andrei Lupu, fost elev

“Domnul Sitea mi-a fost diriginte din clasa a 5 a până în clasa a 8 a și am fost coleg de clasă cu fiica acestuia mai mare, Ioana Sitea. În toți acei ani cât am fost împreună, nu am simțit vreo secundă că fiica acestuia a fost favorizată în vreun fel. Domnul Sitea și-a dorit întotdeauna să fim implicați, și nu nepăsători, dar din păcate pentru actuala generație e mai importantă nota din catalog decât cu ce rămân după terminarea școlii”. – Ștefan Onu, fost elev

“Am fost patru ani elevul domnului Sitea și atât eu, cât și mulți alți colegi l-am apreciat pentru calitățile didactice de necontestat și pentru deschiderea sa. A fost un profesor care contribuia cu idei și inițiative ancorate în realitatea moderna, menite să dinamizeze un proces de învățare învechit și ineficient. A fost profesorul la care apelam pentru diferite sfaturi și cel pe care l-am consultat când a venit momentul alegerii unei facultăți, tocmai fiindcă aveam încredere în el. Ca orice dascăl valoros, acesta avea așteptări mari de la elevii sai, însa nu m-am dus niciodată cu un sentiment de frică la ora. Am citit reproșurile aduse și observ multă răutate inutilă, cât și tendința de a căuta vinovați în jur, în detrimentul unei analize obiective. Uneori e bine să ne uităm și către sine și să observăm că poate nu facem tot timpul lucrurile așa cum trebuie. Această observație vine de la un tânăr, care a întâlnit multi elevi ce aleg să se zbată în propria mediocritate și să găsească vinovați, în loc să facă un efort și să evolueze. Îl susțin pe domnul profesor Sitea și îi mulțumesc pentru activitatea ireproșabilă din timpul anilor de liceu!”. – Tudor Gaiță, fost elev

“În calitate de fost elev al Colegiului Național “Mihai Eminescu”, unde domnul profesor Sorin Sitea mi-a fost îndrumător timp de 6 ani, sunt surprins într-un mod neplăcut de acuzațiile aduse la adresa acestuia. În timpul în care domnul Sitea mi-a fost profesor de istorie, nu am simțit nici măcar o urmă de așa-zis “bullying” sau de presiune asupra mea sau asupra colectivului din care făceam parte. Ba dimpotrivă, datorită domnului Sitea mi-am descoperit o nouă pasiune în domeniul istoriei, unde am fost olimpic. Cu siguranță, fiecare elev interacționează diferit cu dascălii săi, dar, pentru mine, domnul Sorin Sitea a fost și este un profesor model”. – Marius Vornicu, fost elev

“Până în clasa a 9-a nu am putut suferi istoria. Probabil pentru că nu aveam un cadru didactic care să mă atragă și pentru că lecțiile erau dictate fără vreo explicație și într-un mod monoton. Ce îți poți dori mai mult decât un domn profesor dedicat meseriei sale, care își pune sufletul în povestirile istorice pe care ni le spune și care vorbește și despre actualitate. Un dascăl care folosește diferite metode, fie filme, cărți sau altele, pentru a diversifica modul de predare și a face elevii să înțeleagă cât mai bine. Pe lângă orele de istorie bine structurate, domnul Sorin Sitea este o persoană de la care ai multe lucruri de învățat. E de prisos să le enumăr pe toate, dar cu siguranță a avut un impact asupra personalității mele și a colegilor mei, iar pentru asta nu pot decât să îi mulțumesc. Mulțumim pentru toate lecțiile de viață, toate amintirile frumoase și toate cunoștințele și informațiile dăruite”. – Anițoaie Georgiana, clasa a X-a F

“Sunt în clasa a 10-a F, fac istoria cu domnul profesor Sitea de aproape doi ani și niciodată nu s-au întâmplat în clasa mea evenimente similare cu cele care circulă în presă în acest moment. Îmi place cum decurg orele de istorie, suntem serioși, dar învățăm într-un ambient plăcut. Dumnealui îmbină perfect momentele de promptitudine, în care predă și explică, cu cele în care ne descoperim unii pe alții, râzând la cele mai fine glume ce nu au ca scop înjosirea sau discriminarea nimănui. Apreciez că nu este tipul de profesor care să ne minimalizeze la niște cunoștințe standardizate, ne arată o deschidere mult mai amplă a istoriei, prin trimiterile pe care le face. Părerea mea obiectivă, în calitate de elevă al Colegiului Național “Mihai Eminescu” și elevă a domnului profesor Sitea, este că acuzațiile aduse sunt niște speculații nefondate”. – Miruna Negru, clasa a X-a F

Considerăm că evenimentele actuale ne îngreunează situația școlară deoarece nu reușim să ne concentrăm pe scopul nostru principal: examenul de bacalaureat. Unul din argumentele precizate în primul articol publicat este că elevii nu reușesc să se concentreze pentru examenul final din cauza atitudinii domnului profesor. Noi suntem convinși că singurul nostru impediment în a da randament la școală este înlăturarea domnului diriginte. Ne este tuturor greu să ne acomodăm cu noua realitate și acest lucru nu ne ajută să aprofundăm materia pentru proba de istorie. Mai mult decât atât, trebuie luat în considerare faptul ca elevii protestatari nu reprezintă o majoritate și această situație ne afectează puternic emoțional.

Înțelegem și respectăm decizia luată de domnul diriginte și suntem conștienți de faptul că aceasta nu se va schimba. Cu toate acestea, domnul Sitea va rămâne mereu în sufletul nostru drept adevăratul diriginte al clasei a XII-a E".

Comentarii