De Sănătate

Punem punctul pe știi

Endometrioza și sindromul intestinului iritabil au factori de risc genetic comuni?

vineri, 10 noiembrie 2023, 10:36
2 MIN

Endometrioza este o afecțiune severă care afectează 1 din 7 femei, cauzată de țesutul care seamănă cu mucoasa uterină și care crește în afara uterului. Cercetătorii de la Universitatea Queensland (UQ), din Australia,  au arătat că endometrioza și sindromul de colon iritabil (SCI) au factori de risc genetici comuni, explicând de ce pacientele care suferă de o afecțiune o pot avea și pe cealaltă.

Echipa de la Institutul de Bioștiințe Moleculare al UQ a descoperit o relație semnificativă între riscurile de endometrioză și tulburările gastro-intestinale comune, cum ar fi SCI, ulcerul peptic și boala de reflux gastro-esofagian (BRGE).

„Această descoperire genetică susține observația clinică a unei incidențe crescute a tulburărilor gastrointestinale la femeile cu endometrioză”, a declarat profesorul Grant Montgomery, de la Institutul de Bioștiințe Moleculare al UQ, care a condus studiul împreună cu dr. Sally Mortlock.

Oamenii de știință australieni speră că acest studiu va crește gradul de conștientizare cu privire la suprapunerea acestor afecțiuni.

Femeile cu endometrioză au de două ori mai multe șanse de a avea un diagnostic de SCI în comparație cu femeile fără această boală și de 1,4 ori mai multe șanse de a avea un diagnostic de BRGE.

Pacienții pot avea dificultăți în a distinge sursa durerii, ceea ce duce la confuzie sau la un diagnostic greșit și la ani de întârziere a tratamentului, timp în care endometrioza poate progresa spre o boală mai gravă, a subliniat profesorul Montgomery.

Potrivit acestuia, endometrioza ar trebui să fie luată în considerare ca o posibilă cauză dacă o femeie se prezintă la medicul de familie cu dureri abdominale și simptome gastrointestinale.

Pe măsură ce cunoștințele noastre despre factorii de risc pentru endometrioză cresc, cercetătorii speră să se apropie mai mult de înțelegerea modului în care se dezvoltă boala pentru a îmbunătăți tratamentele și diagnosticarea.

Cercetarea a fost publicată recent în medRxiv.

Studiul recent a inclus date din UK Biobank – o bază de date biomedicale la scară largă, și o resursă de cercetare care conține informații anonime despre genetică, stil de viață și sănătate de la o jumătate de milion de participanți din Marea Britanie.

Baza de date a UK Biobank, care include probe de sânge, scanări ale inimii și ale creierului și date genetice ale participanților voluntari, este accesibilă la nivel mondial cercetătorilor autorizați care întreprind cercetări legate de sănătate în interes public.