EXCLUSIV – Mafia de la RAR: Cum s-a umplut Iaşul prin fals în acte de hârburi periculoase

joi, 11 ianuarie 2018, 02:50
3 MIN
 EXCLUSIV – Mafia de la RAR: Cum s-a umplut Iaşul prin fals în acte de hârburi periculoase

Informaţii revoltătoare obţinute de „Ziarul de Iaşi” din dosarul de corupţie ce vizează activitatea Registrului Auto Român (RAR) de la Iaşi. Angajaţii instituţiei ar fi primit mită inclusiv pentru a atesta în fals că maşini vechi, unele cu defecte grave, pot circula pe drumurile publice. În mijlocul investigaţiei se află un fotbalist care petrecea mai mult timp în instituţie chiar decât angajaţii, mergând la reprezentanţa RAR, uneori, încă de la 5 dimineaţa. Corneliu Matcabojă era cel care îi „rezolva” şi pe ieşenii care voiau să sară peste rând pentru a obţine o programare pentru verificarea vehiculului. Mai mulţi funcţionari sunt vizaţi de investigaţia penală.

Fotbalistul Corneliu Ionel Matcabojă, portar, în trecut, al mai multor echipe de minifotbal din oraş, era figura cel mai des întâlnită în reprezentanţa Registrului Auto Român (RAR) din Iaşi. Arestat la domiciliu în dosarul de corupţie ce a zguduit instituţia, Matcabojă pare a fi doar o rotiţă din investigaţia instrumentată de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Iaşi. În documentele oficiale ale anchetatorilor se menţionează explicit că ieşeanul nu s-ar fi lăudat în van cu influenţa pe care ar fi avut-o asupra angajaţilor RAR, în special ingineri, el având „intrare” în mod real la funcţionarii publici ai instituţiei, cărora le oferea bani pentru a întocmit acte frauduloase.

Care erau „tarifele”

Anchetatorii ieşeni susţin că Ionel Matcabojă mergea zilnic, chiar şi sâmbăta, la reprezentanţa RAR de pe Calea Chişinăului. Uneori ajungea şi de la ora 5.00 la instituţie pentru a racola persoane interesate de „serviciile” sale. Concret, prin şpagă dată angajaţilor RAR, bărbatul îi ajuta pe muşterii să obţină certitificate eliberate de instituţie „pe repede înainte”, în condiţiile în care unele progrămări realizate fără pile durau şi câteva luni. Mita percepută ar fi fost de 150-200 de euro, spun anchetatorii, în funcţie de categoria maşinii, anul de producţie sau ţara de provenienţă. „În scopul exercitării efective a influenţei traficate, numitul Matcabojă Ionel Corneliu este sprijinit de angajaţi ai R.A.R.- Reprezentanţa Iaşi care divulgă fără drept informaţii care nu sunt destinate publicităţii, constând în anumite zile şi intervale orare în care orice persoană interesată poate apela serviciul Call Center Programări-R.A.R. Bucureşti pentru a efectua programări în scopul verificării tehnice ale autoturismelor, informaţii de care funcţionarii iau cunoştinţă prin prisma locului de muncă în care îşi desfăşoară activitatea şi cu privire la care au obligaţia de a nu le dezvălui”, au precizat procurorii. Anchetatorii de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Iaşi, care investighează mai multe persoane în acest dosar, inclusiv angajaţi RAR, spun că Ionel Corneliu Matcabojă îşi trafica influenţa asupra unor ingineri RAR atât în afara sediului RAR cât şi, uneori, în birourile acestora. Ar fi existat situaţii în care, pentru înmatricularea unor rable aduse din străinătate, care fie nu aveau documente complete, fie prezentau defecţiuni, Matcabojă ar fi dat mită în aşa fel încât inginerii să semneze omologările şi clasificările vehiculelor.

„Inculpatul Matcabojă Ionel Corneliu ţine o evidenţă a cumpărătorilor de influenţă, a datelor autoturismelor – marcă, model, serie de şasiu – a datelor programărilor efectuate personal ori prin intermediari, a zilelor şi a orelor la care autovehiculele trebuie prezentate la inginerii din cadrul R.A.R. Iaşi, cu care are o strânsă colaborare şi relaţii extraprofesionale”, au mai spus procurorii ieşeni. Aceştia au mai precizat că, spre finele anului 2017, fotbalistul a profitat de dorinţa românilor de a-şi înmatricula cât mai rapid maşinile aduse din străinătate, indiferent de starea lor tehnică.

Oamenii erau speriaţi de discuţiile din spaţiul public privind introducerea unor taxe suplimentare, de la 1 februarie 2018, pentru înmatricularea maşinilor aduse din alte ţări. „Practic, inculpatul era prezent la sediul regiei autonome uneori chiar înaintea deschiderii programului oficial de lucru cu publicul sau înaintea angajaţilor oficiali, reali al unităţii, petrecând în această locaţie mai mult timp decât la locul său de muncă, plasat pe plan secundar şi din perspectiva veniturilor obţinute”, au mai arătat anchetatorii. Arestat la domiciliu, Matcabojă nu are voie să discute cu mai mulţi martori şi suspecţi din dosar, printre care se numără şi şeful RAR Iaşi, Octavian Varvara, care nu a putut fi contactat în cursul zilei de ieri.

 

 

 

Comentarii