De Business

Punem punctul pe știi

O nouă modă: Maşinile second hand din Bazar se vând şi în rate

vineri, 22 iunie 2018, 01:50
5 MIN

 „Incercăm tot felul de posibilităţi ca să putem vinde, dacă merge, de ce nu?”, spune unul dintre vânzători.

Piaţa auto a maşinilor vechi se adaptează după avalanşa de autoturisme aduse în ţară de la începutul anului. Motivul acestui exces de second-hand-uri este scoaterea taxei de poluare, de la 1 februarie 2017, ce a permis persoanelor fără prea multe posibilităţi financiare să înmatriculeze în ţară maşini foarte vechi. Taxa respectivă îi obliga pe aceştia să scoată din buzunar câteva sute bune de euro. Pentru a vedea care sunt preţurile de pe piaţă, reporterii „Ziarul de Iaşi” au făcut o vizită în Târgul de maşini din CUG, de lângă Bazar. Aici preţurile încep de la 2.690 de euro, cât costă un Opel Astra din 2004 şi ajung la 19.950 de euro, cât costă un BMW seria 5 din 2015. Ceea ce ni s-a părut inedit a fost faptul că foarte multe anunţuri specifică faptul că maşinile se pot da şi în rate. Cu unul dintre proprietarii care aduce maşini din afară şi le vinde în ţară am reuşit să vorbim la telefon.

Acesta cere avans zero şi o rată de 499 de lei pe lună, pentru un VW Golf V din 2004, pe care îl vinde la 3.900 de euro. „Încercăm tot felul de posibilităţi ca să putem vinde, dacă merge, de ce nu? În ultima perioadă maşinile second hand s-au mai ieftinit din cauza scoaterii taxei auto şi a numărului mare de maşini de pe piaţă”, ne explică ieşeanul. Alţi prorietari ori intermediari direcţionează clienţii şi către bănci, pentru cine nu are bani cash. Am întâlnit şi mulţi proprietari cu capul sub capotă, plini de vaselină pănă la cot. Întrebaţi ce fac, aceştia au evitat să stea de vorbă cu noi. „Eu sunt doar mecanic, repar pe aici nişte maşini. Nu ştiu să vă zic nimic”, ne-a spus unul dintre ei. Se pare că sunt scoase la vânzare şi maşini, adevărate rable, care abia dacă pornesc, iar proprietarii le mai peticesc şi le cârpesc, pentru a face impresie bună măcar la probă! Cele mai scumpe maşini găsite în târg ieri au fost două BMV-uri seria 5, un Audi A4 şi un Seat. Astfel că primul pe listă este un BMV seria 5 ieşit de pe poarta fabricii acum trei ani, care costă aproape 20.000 de euro. Pe anunţul scris cu o cariocă neagră abia se poate citi, soarele a decolorat hârtia, prin urmare, maşina aşteaptă de mult timp un cumpărător. Autoturismul, de culoare gri închis metalizat nu este înmatriculat iar mai multe detalii tehnice nu sunt afişate. Pe locul doi în clasamentul celor mai scumpe se află un Seat Cupra fabricat în 2012, la preţul de 10.990 de euro, motor turbo, pe benzină, full option şi „kilometraj real”. Însă nu ne spune care este acesta.  Maşina de culoare albă arată impecabil, însă numărul nu prea se potriveşte cu imaginea de ansamblu, deoarece se termină cu „FUR”.

Cea de-a treia maşină în ordine descrescătoare costă 10.900 de euro şi este tot un BMV X5 care se poate lua şi prin rate. Este specificat şi cum, mai exact, prin Business Credit. Vânzătorul se laudă cu interior seria 7 full electric, plafon panoramic hp, încălzire scaune faţă, oglinzi electrice încălzite şi heliomate, senzori parcare, auto hold, etc, pe scurt, tot ce-şi doreşte de la o maşină deşteaptă un şofer pasionat. Urmează un Audi seria A4 din 2010 care este scos la vânzare la un preţ de 10.390 de lei. E printre puţinele maşini care au trecut şi kilometrajul. 148.000 de kilometri. Proprietarul mai menţionează că interiorul este din piele şi că cartea RAR este făcută.

Aglomeraţie în continuare la RAR şi Înmatriculări

O medie a preţurilor maşinilor mai bune din târgul CUG se învârte în jurul sumei de 5.000 de euro. Observăm faptul că indiferent dacă sunt înmatriculate ori nu, maşinile fabricate în acelaşi an, aceeaşi marcă, au aproximativ acelaşi preţ. Cozile continuă să fie lungi la RAR şi la Serviciul de Înmatriculări din judeţul Iaşi, unde se prezintă peste pragul de 1.000 de unităţi pe lună. Şi reprezentanţii de la Registrul Auto Român spun că numărul se menţine destul de mare. În judeţul Iaşi, anul trecut s-au înmatriculat peste 13.000 de autoturisme, majoritatea second hand, faţă de anul 2016, când s-au înmatriculat puţin peste 9.000. Prin urmare, lunar, la Iaşi s-au înmatriculat în medie anul trecut cu 402 maşini mai multe ca în 2016. Dacă ar fi să calculăm o medie pe zi, reiese faptul că în 2016 se înmatriculau pe zi câte 44 de autoturisme, iar în 2017 media pe zi era de 100 de maşini introduse în parcul auto al judeţului.

„Cele mai multe autoturisme sunt aduse din afară şi personal, nu cred că este un lucru bun, având în vedere faptul că parcul auto nu întinereşte. Străzile noastre nu sunt pregătite pentru trafic intens, plus că nu există nici suficiente locuri de parcare. Înţeleg că preţurile sunt la îndemână, însă maşinile cu 200-300 de mii de kilometri la bord, credeţi că vor mai merge mult? Şi în loc să le repare, ieşenii vor alege să cumpere altele, tot second-hand. Se vor umple străzile de rable abandonate”, este de părere Vasile Zacornea, şeful Serviciul de Înmatriculări din judeţul Iaşi, cu privire la acest fenomen. În prezent, judeţul Iaşi are un parc auto de 200.000 de autovehicule. Mai mult de un sfert au peste 15 ani vechime. Dintre acestea, în jur de 80% sunt autoturisme. 

 

Comentarii