De Business

Punem punctul pe știi

Până la sfărşitul anului s-ar putea lansa oficial ciocolata oraşului Iaşi, cu tablete de forma brandului

sâmbătă, 01 octombrie 2022, 01:50
4 MIN
 Până la sfărşitul anului s-ar putea lansa oficial ciocolata oraşului Iaşi, cu tablete de forma brandului

Până la sfârșitul anului ar putea fi lansată la Iași o ciocolată a orașului – învelite in staniolul protector, tabletele de ciocolată vor avea forma celor patru litere care alcătuiesc numele orașului așa cum au fost desenate de creatorul brandului de Iași, Alex Munteanu.

 Între timp, echipa de branding a lansat o strategie și cere ieșenilor s se alăture cu sugestii, până pe 18 octombrie.

Ideea de creativitate, componenta principală a brandului

După interviuri elaborate, făcute atât cu ieșeni cât și cu turiști, și după analiza unor chestionare utilizate în Strategia de Turism 2018-2030, echipa de branding a ajuns la concluzia că Iașul trebuie să se dezvolte în jurul creatorilor săi. Fie că este vorba de modă, arte, IT, științe, literatură sau gastronomie.

“Conștiința colectivă asupra valorii orașului se bazează încă, în mod semnificativ, pe trecut și pe moștenirea acestuia, care au fost mult timp singurele valori recunoscute unanim. Însă, în ultimii 20 de ani, motoarele dezvoltării orașului au fost tinerii și creativitatea lor, universitățile și companiile angajatoare, inițiativele și noile comunități de idei, toate acestea transformând Iașul într-un oraș modern și vibrant. Există o discrepanță importantă între felul în care orașul Iași s-a dezvoltat în ultimii ani și cel în care continuă să se promoveze prin atracțiile istorice și cultura clasică. Astfel, orașul nu reușește să-și atingă potențialul maxim de atractivitate pentru anumite categorii de turiști și investitori, se arată în proiectul de stategie de brand al orașului”, propus ieșenilor către dezbatere de Alex Munteanu. Creatorul brandului de Iași a subliciat că “din interviurile pe care le-am făcut cu foarte multe persoane a reieșit că există o dorință extraordinar de puternică, dar inhibată de-a lungul timpului, ca tinerii, IT-iștii, antreprenorii, să își poată dezvolta la Iași propriile proiecte și să nu mai fie nevoiți să plece în străinătate”.

Tracţiunea istorică este bună, dar nu-i suficientă

Direcția de comunicare oficială bazată în principal pe trecutul bogat al orașului (Capitala Istorică a României, Locul unde s-a născut România etc.) nu mai este suficientă, întrucât nu reușește să determine interesul cuvenit pentru turiști și investitori, cred autorii strategiei de branding, care aratş că “Industriile creative se dezvoltă și în Iași, din ce în ce mai mult, și evenimente precum Romanian Creative Week, Filit, Serile Filmului Românesc, Rocanotherworld, Classix, Sinestezia, Codecamp și multele altele reușesc să devină branduri locale de succes, cu expunere importantă la nivel național și internațional. Una dintre cele mai mari oportunități pentru dezvoltarea economiei creative în orașul nostru este mediul academic, cu peste 60.000 de studenți în 7 universități. Astfel, Iașul are cel mai bun context pentru a investi în motorul industriilor creative: tinerii”.

Ambiția echipei care se gândește cum să promoveze Iașul mai bine este aceea ca orașul Iași să devină principalul hub al industriilor creative din România. Cultura creativă, mediul academic și sectorul IT ar urma să fie puse în valoare deopotrivă. Însă Iașul va trebui “să investească în politici și proiecte care să susțină economia creativă și comunitățile care lucrează și creează împreună, pentru ca industriile creative să devină principialul vector de promovare și dezvoltare economică și socială a orașului, pentru a-l face mai dezirabil pentru turiști, investitori și cei care vor să-și construiască viața aici”.

Autorităţile au comandat brandul, îl au, dar nu-l folosesc

„Ce ne lipsește cel mai mult sunt proiectele implementate de autorități. Pe site-ul brand.destination.ro am făcut o pagină care se cheamă “Inspirație”. https://brand.destinationiasi.ro/inspiratie/  Acolo se poate vedea cel mai bine cum poate fi integrat brandul de Iași prin utilizarea sa pe mijloacele de transport în comun, ca mobilier stradal, am făcut chiar și simbolistica stradală, cu indicatoare. Resursele grafice pot fi descărcate de pe acest site, astfel că oricine vrea să folosească machete grafice, sau animații cu brandul de Iași, poate să o facă foarte ușor. Dar a trecut ceva timp de la lansarea brandului și autoritățile încă nu au început să îl asimileze”, a observant Alex Munteanu.

În viziunea sa, planurile și acțiunile autorităților, ale instituțiilor și actorilor culturali vor converge spre economia creativă prin sprijinirea inițiativelor private locale, retenția tinerilor absolvenți, atragerea și suportul investițiilor locale în domenii precum software development, cercetare și dezvoltare, artă, arhitectură, modă, design, meșteșuguri, publicitate, film, muzică, teatru independent, divertisment și gaming. Sau, cel puțin, apșa ar trebui să se întîmple, pentru că “Brandul are un rol de motor. Iar noi ne-am propus din start să facem o strategire de brand care să fie în folosul oamenilor”.

Tocmai de aceea, oricine poate contribui cu idei pentru dezvoltarea brandului de oraș. Iar într-un oraș care se vrea al creatorilor, sugestiile – așteptate să fie trimise pe email la adresa welcome@destinationiasi.ro – nu ar trebui să lipsească. 

 

 

Comentarii