Podul peste Prut de la Ungheni vine la pachet cu încă patru poduri

sâmbătă, 20 ianuarie 2024, 02:50
2 MIN
 Podul peste Prut de la Ungheni vine la pachet cu încă patru poduri

Podul rutier cu patru benzi care va fi construit la capătul de pe Prut al Autostrăzii Unirii a ieșit din faza licitației suspendate. Lansată în august anul trecut, procedura a fost suspendată chiar în ultima zi de înscriere a ofertelor, 13 septembrie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere invocând numărul mare de clarificări solicitate. Licitația a fost reluată ieri, cu noul termen de depunere a ofertelor 31 ianuarie.

Valoarea estimată a contractului de proiectare și execuție a „Podului peste Prut la Ungheni” este între 156,3 și 162,6 milioane de lei. CNAIR se bazează în acest proiect pe o finanțare prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – Componenta Mobilitatea Militară.

Așa cum am mai relatat, lungimea obiectivului de investiții este de 1 km (inclusiv drumul de legătură și punctul de trecere a frontierei), din care 261 m reprezintă lungimea podului. De fapt, podul înseamnă două structuri paralele (câte una pe fiecare sens de mers), fiecare cu câte două benzi.

Odată atribuit contractul, acesta va avea o durată de cel puțin 84 de luni, respectiv doi ani pentru proiectare și execuție, urmați de încă cinci ani, perioada de garanție minimă admisă.

În aceeași zi în care licitația pentru podul de la Ungheni a fost reluată, CNAIR a lansat încă una – pentru servicii de proiectare pentru încă patru poduri rutiere peste Prut. Unul urmează să fie construit în județul Botoșani, la Stânca (RO)/ Costești (MD), unul în județul Iași, în apropiere de Răducăneni/ Bărboieni (MD), iar două în județul Vaslui, la Bumbăta/ Leova (MD) și la Fălciu/ Leca (MD).

Potrivit Caietelor de sarcini, pentru fiecare pod rutier proiectantul trebuie să aibă în vedere realizarea legăturii la infrastructura de drumuri existentă – cu ocolirea pe cât posibil a localităților, precum și puncte de control la frontieră.

Valoarea totală estimată pentru realizarea celor patru studii de fezabilitate este 6,45 milioane de lei, respectiv 1,6 milioane fiecare studiu. Ofertele trebuie să fie depuse până pe 29 februarie pentru toate loturile.

Evaluarea intențiilor de participare se va face în proporție de 40 la sută după componenta financiară, în rest fiind impuse cerințe de ordin tehnic și de performanță ale echipei de proiectare.

Durata de realizare a SF-urilor este de un an, iar câștigătorii licitației vor avea în vedere, pentru fiecare pod, elaborarea a două soluții: una pentru o structură din elemente metalice și una cu componente din beton armat – pentru minimizarea costurilor de întreținere.

Proiectul are ca scop realizarea unui sector rutier transfrontalier în zonele menționate, în vederea asigurării conectivității dintre România și Republica Moldova, menționează anunțul de licitație. Înainte de Al Doilea Război Mondial, pe Prut erau construite nu mai puțin de 22 de poduri. Astăzi, sunt doar șapte – Sculeni (Iași), Albița/Leușeni (Vaslui) și Oancea/Cahul (Galați), care urmează să fie reabilitate – precum și la Rădăuți-Prut/Lipcani (construit în 2010), cel feroviar de la Ungheni și podurile feroviar și rutier de la Galați/Giurgiulești. 

Comentarii