BRIZARERII

Proletari din toate ţările, uimiţi-vă!

marți, 12 martie 2024, 02:50
1 MIN
 Proletari din toate ţările, uimiţi-vă!

Idealul e să fii permanent, dacă se poate, într-o stare de perplexitate, de uimire, de şoc. Nu mai e acceptabil să fii relaxat, indiferent, molatic, meditativ. 

Dacă ceva sau cineva nu te dă pe spate, nu te impresionează în aşa măsură, încât să te facă să plângi, să tremuri de uimire sau de draci, să exclami cuvinte şi să invoci dumnezeirea, atunci nu merită băgat în seamă.

Ăsta e adevărul. Arătaţi-mi un produs care are un design banal, care nu îţi spune nimic din punct de vedere estetic, care este pur şi simplu util şi atât, nimic altceva. Foarte puţine mai există. Celelalte trebuie să fie scoase din revistă. Un ciocan nu e doar o bucată de metal cu coadă, ci trebuie să fie şi de o anumită culoare, cu o formă atrăgătoare şi nişte finisări reuşite, iar în reclama lui trebuie să apară o femeie sexy ori un bărbat ca Arnold Schwarzenegger. Dacă nu e astfel, va rămâne pe galantar mult şi bine, calitatea reală nu contează.

Un autoturism fără nicio opţiune este practic imposibil să existe. Ca să fie măcar privit de cumpărători trebuie să atragă cu cât mai multe accesorii. Sunt prea multe produse ca să ai de unde alege şi niciodată nu vei pune mâna pe ceva banal, simplu. Cu cât e mai complex şi mai complicat, cu atâta e mai bun.

Nu te poţi duce acasă la soţie, de 8 martie, cu câţiva ghiocei culeşi de tine de pe câmp, chiar dacă i-ai căutat toată ziua şi te-ai umplut de noroi. O să ţi-i arunce în cap şi va pune în vază doar buchetele pline de culoare, parfum şi diversitate, adevărate opere de artă, primite la serviciu de la colegi, care la rândul lor le-au cumpărat de la florarii de la colţul străzii, care la rândul lor le-au importat din Olanda. Nu vei impresiona pe nimeni cu trei ghiocei proaspeţi, naturali, dar vei stârni o sumedenie de exclamaţii de admiraţie cu un buchet opulent cumpărat cu o avere şi care se va ofili la fel de repede ca oricare altul.

Banalitatea şi plictiseala au devenit cei mai mari duşmani ai omenirii de azi. Trebuie făcut orice, absolut orice pentru a evita aceste monstruozităţi execrabile are fac omul să se gândească la lucruri negative, care îl îndreaptă către depresie, către melancolie, sau, Doamne fereşte, către reflexie!… Din acest motiv întreaga industrie a lumii se concentrează pe lupta împotriva banalităţii şi plictiselii. Toţi cercetătorii îşi storc creierul pentru a născoci idei noi care să combată simplitatea, statul degeaba şi gândirea la nimic.

Ştirile nu mai sunt doar ştiri, ci au devenit senzaţionale. Simplul anunţ de Breaking news te face să laşi toate activităţile, să te opreşti din mestecat, din sughiţat, din respirat şi să beleşti ochii la televizor, chiar dacă e vorba despre o crimă a unui beţivan şi drogat din Ferentari sau o altă mărire de taxe.

Cei mai căutaţi oameni din ziua de azi nu sunt muncitorii, deşi nici aceştia nu mai sunt la îndemână acum în România şi trebuie importaţi, ci creatorii de conţinut şi marketerii, cei care vin mereu cu ceva nou care să atragă clienţii, să şocheze, să surprindă pe toată lumea. Mesajul contează mai mult decât produsul în sine.

Toţi, de la mic la mare, trebuie să fie surprinşi în fiecare zi. O reclamă la un magazin zice zilnic „Meriţi să fii surprins!” deşi nu prea am înţeles niciodată de unde vine acest merit şi de ce este el musai necesar. Fără a fi surprins nu pot merge să îmi cumpăr hârtie igienică? Trebuie neapărat să iau un Diazepam înainte de a intra în magazin ca să nu fac un atac de cord la ce văd acolo? A devenit atât de periculos shoppingul?

Până şi organele noastre interne trebuie să fie în stare permanentă de şoc. Este, de exemplu, o altă reclamă care zice scurt „Surprinde-ţi ficatul!” Păi, de ce să îl surprind, nu şi aşa e surprins, săracul, în fiecare zi cu tot felul de substanţe pe care i le livrez „pe la spate”?

Membrii de familie trebuie ţinuţi şi ei în şah. Surprinde-ţi soţia sau iubita, cumpără-i o vacanţă exotică! (în Rusia?) Fă-i o surpriză soţului, epilează-te permanent! Uimeşte-ţi familia, adoptă o hienă! Cu alte cuvinte, ce e cu atâta linişte, ce e cu pacea asta stupidă în care toţi îşi văd liniştiţi de treburile lor, sunt relaxaţi şi fără griji, ia să-i băgăm noi un pic în priză şi să îi facem să ţipe de groază sau admiraţie.

După 70 de ani de linişte în Europa, gata, s-a terminat, în sfârşit, Rusia s-a gândit să surprindă Ucraina pornind un război. Mai încolo Hamas a făcut o vizită surpriză în Israel luând o grămadă de ostatici. China ne surprinde pe toţi în fiecare zi cu câte ceva. Aşa da, treaba e altfel, parcă totul e mai dinamic, mai interesant, bravo!

Când ieşi din zona de confort lucrurile stau cu totul altfel. Cu timpul a devenit o mare calitate a unei firme de a reuşi să îşi facă clienţii să fie impresionaţi de ce le oferă. Culmea e că de multe ori surprinderea respectivă nu e de bun augur. Cumperi, de exemplu, un apartament care arată „beton”, dar afli după o vreme, cu mare surprindere, că respectiva clădire nu are autorizaţie de construcţie şi urmează a fi demolată. Sau afli că bărbatul din Occident cu care ai corespondat câţiva ani pe Internet, cum a fost un caz real acum câteva săptămâni, şi care chiar te-a cerut de soţie, era de fapt o femeie din Craiova… Cum să treci cu vederea aşa ceva?

Doza de senzaţional e un ingredient obligatoriu şi întâlnit la tot pasul. Cu cât surpriza e mai mare, cu atât e mai bine. Cazurile în care un soţ sau o soţie îşi înşeală partenerul de căsnicie nici nu mai sunt luate în seamă, te fac să adormi de plictiseală. Acum s-a trecut la un alt nivel. Soţul află şocat într-o bună zi că soţia lui a fost tot timpul atrasă de fapt de femei, ori soţia află că soţul ei se identifică drept femeie sau nu se identifică drept nimic. Aia da, aşa mai merge, băiatu’! Încearcă să îţi cauţi cuvinte pe care să le exclami în atari situaţii. Aşa-i că nu ai? Exact asta şi trebuie, ăsta este efectul scontat. Abia acum vorbim despre ceva interesant, ieşit din zona de confort, viaţa merită trăită, halal!

Adevărul e că un om contemporan are toate calităţile ca să merite mai mult ca oricând să fie surprins în toate felurile şi pe toate părţile. E mai naiv şi mai fraier ca niciodată.

Şi, în sfârşit, ar fi fost deja prea banal, recurent ca PNL şi PSD, duşmani de moarte până acum câţiva ani, să rămână astfel pe termen indefinit. Şi iată că au surprins pe toată lumea unindu-şi destinele şi formând o alianţă care, iarăşi, spre surprinderea tuturor, funcţionează perfect… Schimbările de orientare şi identitate sunt la modă, ne încadrăm. Pentru că merităm!

Briscan Zara este scriitor şi publicist

Comentarii