Transportul judeţean de călători, schimbat din temelii peste 4 luni. Firmele contestă dur planul CJ. Avantaje şi dezavantaje

miercuri, 21 septembrie 2022, 01:50
4 MIN
 Transportul judeţean de călători, schimbat din temelii peste 4 luni. Firmele contestă dur planul CJ. Avantaje şi dezavantaje

Transportatorii contestă programul adoptat în iulie şi care ar urma să fie valabil de anul viitor până în 2028 n Consiliul Judeţean merge mai departe şi lansează licitaţiile de atribuire a celor 11 pachete de trasee. Mai pot să intervină ajustări?

Trei plângeri prealabile au fost înregistrate până acum pe rolul instanţei contencios administrativ şi fiscal de la Tribunalul Iaşi pentru revocarea hotărârii adoptate în iulie prin care a fost aprobat Programul de transport public judeţean. Două dintre acestea, una din partea a 23 de operatori de transport, iar cealaltă, din partea unui al 24-lea, solicită revocarea hotărârii nr. 259/27 iulie 2022.

Programul, care împarte traseele în 11 grupe, ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie, cu valabilitate până în 2028 inclusiv. A treia contestaţie vine din partea comunei Cozmeşti, care solicită suspendarea intrării în vigoare a hotărârii. Primarul de aici ne-a spus că sunt mulţi navetişti care vin de la Iaşi, două angajate ale primăriei fiind printre cei care fac zilnic acest drum.

Petrică Baltag s-a arătat nedumerit de împărţirea traseelor în grupe, arătând că, în cazul navetiştilor din Cozmeşti, călătoria spre sau dinspre Iaşi face escală în Răducăneni. Asta presupune o durată mai mare a parcursului. Mai mult decât atât, în locul unde oamenii vor trebui să schimbe mijlocul de transport nu este amenajat nimic, ne-a spus primarul.

CITESTE SI: Autobuzele din comune nu vor mai avea voie decât până la marginea oraşului: ce spun primarii?

De partea cealaltă a DN 28, în Grozeşti, primarul, dimpotrivă, speră ca licitaţia să îmbunătăţească legătura comunei cu judeţul. George Cristea ne-a spus că mai rău decât e acum nu se poate, pentru că oamenii merg înghesuiţi, iar omologul său de la Cozmeşti a completat că nici drumul (DJ 244F) nu este dintre cele mai bune.

În cealaltă parte a judeţului, la Sineşti, cei mai mulţi navetişti merg în Podu Iloaiei şi de acolo la Iaşi. Aceştia nu întâmpină probleme, iar programul propus este în regulă, ne-a spus primarul Petru Holicov.

Abandonaţi la marginea Iaşului

Dacă părerile primarilor sunt împărţite în ce priveşte acest program, ele converg atunci când vine vorba de staţia terminus de la Iaşi. Potrivit noului regulament, mijloacele de transport care vin din judeţ se vor opri la marginea Iaşului şi nu vor merge mai departe în oraş. Însă doar rondul tramvaielor 5, 7 şi 8 din Ţuţora este modernizat, fără să aibă totuşi funcţiuni de autogară.

Consilierul judeţean Mircea Manolache, el însuşi transportator, propune înfiinţarea unor asemenea autogări la intrările în oraş – dinspre Miroslava, Ciurea, Valea Lupului, Tomeşti şi Rediu.

Cu două luni în urmă, la dezbaterea şi adoptarea hotărârii, Manolache atrăgea atenţia că se suprapun trasee, că vor creşte costurile, dar şi că va fi greu de aplicat de către operatori. Riscăm ca, de la 1 ianuarie, să nu avem operatori care să acopere aceste trasee, a avertiat el în plenul CJ.

La aceeaşi şedinţă, vicepreşedintele Marius Dangă admitea că nu toate staţiile respectă cerinţele de confort.

„Am discutat asta cu Primăria Municipiului Iaşi. Şi-au asumat asta şi au în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă aceste hub-uri de transbordare. Am stabilit cu ei că, imediat ce vom aproba Programul de Transport Judeţean, ei vor face minime amenajări pentru pregătirea acelor zone, urmând să aibă şi investiţiile presupuse pentru o astfel de infrastructură”, a precizat el.

Până acum, cu excepţia staţiei intermodale Ţuţora, nu s-a întâmplat nimic, iar luna viitoare vor fi deschise licitaţiile pentru atribuirea grupelor de trasee. Soluţia oferită de preşedintele CJ în aceeaşi şedinţă de plen din iulie este ca operatorii de transport să se asocieze în perspectiva acestei licitaţii.

Ce reclamă operatorii de transport

Numai că transportatorii s-au asociat ca să conteste în instanţă programul adoptat. Ei reclamă printre altele lipsa unui studiu care să stabilească fluxurile de călători şi, implicit, corelarea capacităţii de transport cu numărul pasagerilor.

Impunerea unui număr mai mare de autocare (peste 22 de locuri) este o altă nemulţumire a operatorilor, care reclamă în acelaşi timp preţul ridicat al unui asemenea autovehicul, dar şi timpul mare de aşteptare până la sosirea acestuia pe fondul crizei internaţionale pe piaţa auto.

Dacă plecările şi sosirile nu se fac din autogări autorizate, cele din Iaşi şi Paşcani nefiind menţionate în Programul de transport, nici staţiile nu sunt adecvate acestui serviciu. În fine, „valoarea total estimată a programului nu este fundamentată, fiind cea mai mare din ţară”, mai reproşează transportatorii în acţiunea deschisă la Tribunalul Iaşi.

CITESTE SI: Programul de transport judeţean, adoptat pe repede inainte. 35 de operatori susţin că sunt probleme

Aprobat şi completat de toate consiliile locale, programul cuprinde orarul tuturor curselor, inclusiv valoarea estimată a contractului pentru fiecare din cele 11 grupe de trasee – de la 54,8 de milioane pentru Grupa 10 (între Hârlău şi Tg. Frumos, cu toate comunele de pe această direcţie), la 203,2 milioane de lei pentru Grupa 4 (Iaşi-Scânteia-Şcheia-Mogoşeşti-Mironeasa).

Plecările din Iaşi sunt fixate la ieşirile din oraş – Rond CUG, Rond Ţuţora, Rond Agronomie, Rond Canta. Amintim că, de la 1 ianuarie 2023, se preconizează preluarea traseelor în Zona Metropolitană de către CTP. 

Comentarii