Cele mai mari proiecte ale Moldovei, Autostrada şi SRU, în mare pericol
Trei parlamentari au votat ieri „din greșeală” împotriva proiectului autostrăzii
Se face sau nu autostrada? Şi mai ales, când? Fostul premier Victor Ponta, politician cu surse bune în politică, dar şi la Bruxelles, chiar prin Corina Creţu, declara alaltăseară la un post tv că, „în ceea ce priveşte spitalele regionale, au luat decizia să nu le mai facă“. El a revenit apoi spunând că au fost amânate pentru viitorul exerciţiu financiar al Uniunii Europene (2021-2027). „Astea-s planurile lor“, a adăugat Ponta, referindu-se la foştii săi colegi de partid. „Mai departe, şi asta e tot o veste tristă, şi îmi pare rău că trebuie să o dau eu: s-a renunţat la autostrada Iaşi – Târgu Mureş“, a mai spus Victor Ponta la Realitatea TV.
Despre autostradă, Ponta s-a arătat sceptic şi cu o lună în urmă, când se afla la Iaşi: „România nu e în stare să construiască autostrăzi, pentru că tot timpul se schimbă guvernul. Aş fi cel mai fericit om să merg pe o autostradă construită prin parteneriat public-privat, dar vă anunţ că nu se va face“, afirma el.
Declaraţii confirmate prin vot
Declaraţiile lui au fost confirmate într-un fel de votul neaşteptat pe care grupul parlamentar PSD din Camera Deputaţilor l-a dat proiectului legii Autostrăzii Unirii. Aflată pe ordinea de zi pentru votul final, iniţiativa a fost „condamnată“ la întoarcerea din plen în comisiile de care tocmai trecuse – cu alte cuvinte amânarea ei – printr-o propunere aruncată de la tribună, aproape în şoaptă, dar supusă la vot, fără nicio argumentare. Dintre cei 75 de deputaţi PSD din sală, doar doi au votat împotrivă – şi nu dintre ieşeni. Cu excepţia grupurilor PNL şi USR, care au votat în bloc împotrivă, celelalte grupuri (UDMR, ALDE, minorităţi etc.) au avut voturi împărţite. Toţi cei trei deputaţi PSD ieşeni din sală au susţinut propunerea de întoarcere a proiectului, deşi, cu doar câteva ore înainte, ne declaraseră că îl susţin. Au răspuns unor comenzi de partid, sau au fost ei confuzi? Ciudăţenia e cu atât mai mare cu cât doi dintre ei, Vasile Axinte şi Vasile Cîtea, sunt printre iniţiatorii lui, iar Camelia Gavrilă a pledat susţinut la tribună în favoarea autostrăzii. Proiectul a rămas pe ordinea de zi la limită, cu 84 de voturi împotriva retrimiterii la comisii şi 81 de opţiuni „pentru“. Greu de spus şi cum ar fi arătat scorul dacă erau mai mulţi aleşi în sală. Practic, doar jumătate dintre deputaţi au fost prezenţi, respectiv 166 din 329.
Azi, votul final în Parlament pentru Autostrada Unirii
De menţionat că, în dimineaţa aceleiaşi zile, liderii asociaţiilor „Moldova Vrea Autostradă“ şi „Împreună pentru A8“ au contestat vehement încercarea Ministerului Transporturilor de a pune proiectul autostrăzii Bacău-Braşov înaintea celui care va lega Transilvania de Republica Moldova, ba chiar acuzând intenţia de a elimina cu totul A8 din Master Planul General de Transport. Totodată, cele două asociaţii au anunţat că vor avea reprezentanţi la Palatul Parlamentului, într-unul din balcoanele rezervate publicului, la votul final de astăzi.
În ciuda votului de luni seara, astăzi este aşteptat un vot categoric în favoarea proiectului Autostrăzii „Unirii“. Proiectul pune în vedere Guvernului să declanşeze în termen de 30 de zile licitaţiile pentru obţinerea documentaţiei necesare construirii căii rutiere şi admite, pe de altă parte, că A8 va fi construită cu fonduri europene, guvernamentale „şi/sau în parteneriat public-privat“.
De menţionat că o Lege pentru Autostrada Unirii ar fi un câştig notabil, dar nu şi decisiv, deoarece ar forţa într-un fel sau altul guvernele viitoare la investiţii pentru aceasta. Guvernele pot, totdată, cum s-a mai întâmplat şi cu alte legi, să amâne mult timp investiţia.
Şi preşedintele PSD Iaşi, Maricel Popa, şi Bogdan Balanişcu, consilier la Ministerul Transporturilor, ne-au confirmat din nou ieri că licitaţiile respective la autostradă vor începe luna aceasta. În jurul datei de 20 noiembrie, va fi urcat pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice anunţul privind contractarea de servicii de întocmire a Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului Tehnic pentru porţiunea Tg. Mureş-Ditrău-Tg. Neamţ, sector care a rămas „în curtea“ Ministerului Transporturilor. Bogdan Balanişcu a reamintit că segmentul Tg. Neamţ-Iaşi-Ungheni a fost transferat la începutul verii la Comisia de Prognoză şi că acesta urmează să fie construit, cel mai probabil, prin parteneriat public-privat.
Mai certă decât construirea autostrăzii rămâne continuarea lucrărilor la şoseaua de centură. Consilierul ieşean de la Transporturi a confirmat că acestea vor începe în a doua jumătate a anului viitor pe bd. Poitiers şi pe strada Trei Fântâni, aşa cum au anunţat cu câteva zile în urmă Maricel Popa şi Ovidiu Laicu, directorul Regionalei ieşene de drumuri. Cât priveşte însă Centura Iaşi-Nord, de aceasta chiar nu mai vorbeşte nimeni de câţiva ani.
VEDEȚI ȘI:
Spitalul Regional Iaşi, „sabotat“ în direct de apropiaţii preşedintelui PSD