Avem planul, treceți la treabă! Ce proiecte mari poate implementa Iașul cu banii UE până în 2027

sâmbătă, 06 iunie 2020, 02:00
3 MIN
 Avem planul, treceți la treabă! Ce proiecte mari poate implementa Iașul cu banii UE până în 2027

În POR 2021-2027 vor fi încurajate proiecte care reduc poluarea şi îmbunătăţesc calitatea mediului: achiziţia de troleibuze şi tramvaie, reabilitarea termică de clădiri, amenajarea de spaţii verzi prin reconversia terenurilor degradate sau dezvoltarea unor aşa-numite „culoare de mobilitate“.

Prima versiune a celui mai popular program de finanţare europeană în cazul autorităţilor locale a fost publicată ieri. Este vorba despre Programul Operaţional Regional (POR) pentru perioada 2021 – 2027. În versiunile anterioare ale acestui program, Primăria Iaşi a obţinut cele mai importante fonduri nerambursabile de la aderarea României la UE şi până în prezent. Negocierile sunt în toi pentru stabilirea tipurilor de proiecte finanţabile, dar unele concluzii pot fi formulate în urma analizării documentelor preliminare.

În primul rând, intenţia UE pare a fi în continuare de a încuraja proiectele care reduc poluarea şi îmbunătăţesc calitatea mediului. Pe listă ar putea intra achiziţia de troleibuze şi tramvaie, reabilitarea termică de clădiri, amenajarea de spaţii verzi prin reconversia terenurilor degradate şi, nu în ultimul rând, dezvoltarea unor aşa-numite „culoare de mobilitate“ în care prioritate să aibă transportul public (benzi unice), bicicliştii (piste) şi pietonii (extinderea sau realizarea de noi zone pietonale).

În forma actuală a documentului apar ca proiecte finanţabile şi construirea de pasaje sau variantele ocolitoare, dar surse ale „Ziarului de Iaşi“ spun că este puţin probabil ca acestea să figureze şi în lista finală de proiecte eligibile sau, spun aceleaşi surse, vor fi finanţate doar în anumite condiţii (de exemplu, dacă prioritatea este de a încuraja transportul public sau alternativ).

Varianta finală a POR 2021 – 2027 ar putea fi dată publicităţii în noiembrie 2020.

Cum arată noul POR 2021 – 2027

Programul este structurat pe şase axe prioritare, principalii beneficiari urmând a fi, la fel ca în precedentele programări, autorităţile locale, întreprinderi mici şi mijlocii şi unităţi de cult. POR pune accent în special pe digitalizare, eficienţă energetică, dezvoltare urbană, mobilitate şi conectivitate, protecţia naturii şi a biodiversităţii, infrastructura educaţională, turism şi conservarea patrimoniului cultural.

Potrivit Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Est (ADRNE), proiectele ce vor fi propuse a fi finanţate au potenţialul de a contribui la îmbunătăţirea infrastructurii verzi. În cazul Primăriei Iaşi, de interes pot fi axele prioritare 3 (proiecte de eficienţă energetică, achiziţia de tramvaie şi troleibuze, dezvoltarea de culoare de mobilitate, noi spaţii verzi etc.), 4 (fluidizarea traficului: pasaje, variante ocolitoare, extinderi la 4 benzi, măsuri de siguranţă), 5 (modernizarea de unităţi şcolare) şi 6 (conservarea patrimoniului cultural).

Deocamdată, nu au fost vehiculate sumele exacte care să fie alocate pe regiuni şi nu se ştie nici dacă Iaşul va avea din nou fonduri „dedicate“ pe o axă de finanţare aşa cum s-a întâmplat în precedentele exerciţii bugetare europene. De asemenea, nominalizarea exactă a unor proiecte eligibile în cazul Primăriei este greu de realizat acum având în vedere că forma actuală a POR este una preliminară. Proiectele prioritare ale municipalităţii vor fi stabilite după actualizarea a două documente strategice (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă şi Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană) şi după încheirea negocierilor România – UE cu privire la programele europene de finanţare.

Care este cea mai importantă modificare a POR

Din punct de vedere admi­nistrativ, POR va suferi o modificare semnificativă: autoritatea de management va fi ADRNE cu sediul la Piatra Neamţ. Acest lucru înseamnă că toate rambursările de fonduri către beneficiari vor fi făcute de ADRNE, şi nu de Ministerul Dezvoltării. În programările anterioare, ADRNE era un organism intermediar, iar plăţile erau realizate de către minister. Totodată, semnarea contractului de finanţare va fi doar între beneficiar şi ADRNE.

„Este pentru prima dată când avem un Program Operaţional la nivelul Regiunii Nord-Est. Privim cu entuziasm această nouă provocare, dar înţelegem pe deplin nevoia unei asumări responsabile şi profesioniste din partea Agenţiei în tot acest proces. Ambiţia noastră comună este să legăm organic Regiunea Nord-Est de Europa, pornind de la nevoile noastre şi fructificând oportunităţile de la nivel european“, a comentat ieri directorul ADRNE, Vasile Asandei.

Comentarii