Cazul ieşeanului călcat de trei maşini la rând, la Metro: cum s-a „împărţit” pedeapsa pentru omor la cei trei şoferi?

marți, 05 iulie 2022, 01:50
3 MIN
 Cazul ieşeanului călcat de trei maşini la rând, la Metro: cum s-a „împărţit” pedeapsa pentru omor la cei trei şoferi?

Cazul ieşeanului călcat de trei maşini una după alta în 2015, la Metro, s-a încheiat cu o singură condamnare. A fost pedepsit, simbolic, doar primul şofer care l-a lovit pe pieton. Magistraţii Curţii de Apel au decis admiterea apelului declarat de unul dintre ceilalţi doi şi l-au achitat. L-au achitat şi pe al treilea, deşi acesta nici măcar nu făcuse apel. Daunele civile au fost totuşi majorate.

Accidentul a avut loc în urmă cu aproape şapte ani, pe când V.D. traversa drumul european pe trecerea de pietoni din dreptul complexului „Metro”. Era beat, examenul toxicologic ulterior având să stabilească o alcoolemie de 3,15‰ în sânge, dar totuşi traversa regulamentar. Dinspre Leţcani se apropia o autoutilitară Volkswagen, condusă de Gabor Lajos.

Viteza maşinii era de doar 42 km/h, dar avea defecţiuni la sistemul de frânare. Gabor l-a observat cu întârziere pe V.D. A frânat puternic, dar tot l-a acroşat pe pieton, cu partea stângă a autovehiculului, proiectându-l pe asfalt, aproape de axul drumului.

Şoferul a oprit şi a coborât. După două minute, dinspre Leţcani a apărut un Peugeot Boxer, condusă de Viorel Nemţanu. Acesta a depăşit autoutilitara lui Gabor şi a trecut peste V.D., oprind ulterior pe dreapta. După alte 10 minute, Volkswagen-ul a fost depăşit şi de o Dacie 1310, condusă de Ovidiu Cristian Bura. Şi aceasta a trecut peste victimă înainte de a opri.

Anchetatorii i-au acuzat pe tustrei şoferii de moartea lui V.D. În afara faptului că Gabor conducea o maşină cu defecţiuni, el nici nu fusese atent la trafic. La rândul lor, Nemţanu şi Bura ar fi trebuit să oprească atunci când au văzut maşina lui Gabor staţionând, pentru că ipotetic oprirea putea să se fi datorat faptului că acesta acorda prioritate unui pieton.

În plus, ambele maşini au efectuat depăşirea intrând pe contrasens. În cursul urmăririi penale, Gabor a susţinut că ar fi fost „orbit” de farurile unui autoturism care venea din faţă, afirmaţia neputând fi probată. Nemţanu a susţinut că nu ar fi simţit niciun şoc, spunând şi că nu observase pe nimeni întins pe asfalt. La rându-i, Bura a apreciat că ar fi călcat victima doar pe mână.

În fapt, ambele maşini trecuseră peste trupul lui V.D., acesta prezentând semne specifice de strivire atât peste torace, cât şi peste abdomen, în afara leziunilor bazinului, membrelor şi craniului provocate de impactul iniţial. Şoferii au primit din partea magistraţilor Judecătoriei pedepse uşoare.

Gabor a fost condamnat la 3 ani de închisoare cu suspendare şi la interzicerea dreptului de a conduce timp de trei ani. Nemţanu şi Bura au primit câte o pedeapsă de 1 an şi 4 luni de închisoare, tot cu suspendare. Firmele de asigurări la care şoferii aveau încheiată poliţa RCA au fost obligate la plata în total a 60.000 de euro către rudele victimei.

Sentinţa Judecătoriei a fost atacată de Gabor şi Bura, al doilea şi al treilea şofer, dar şi de părţile civile, cazul intrând pe rolul Curţii de Apel. Aceasta s-a pronunţat la sfârşitul lunii trecute. În cazul lui Bura, al treilea şofer, judecătorii au apreciat că fapta sa nu întruneşte condiţiile legale pentru a fi considerată ucidere din culpă.

Ca urmare, Bura a fost achitat. Legea permite extinderea efectelor apelului declarat de un inculpat şi asupra altora, cu condiţia ca situaţia acestora să nu fie agravată. Apreciind că Nemţanu se afla în aceeaşi situaţie ca şi Bura, magistraţii au dispus şi achitarea acestuia. Apelul declarat de Gabor a fost respins, acesta rămânând cu pedeapsa iniţială.

Despăgubirile datorate părţilor civile au fost majorate la 90.000 euro. 

Comentarii