De Sănătate

Punem punctul pe știi

Cea mai neagră perioadă: aşteptări şi de 5 zile pentru o reţetă. Iarăşi probleme grave cu sistemul informatic din sănătate

marți, 18 iulie 2023, 01:50
4 MIN
 Cea mai neagră perioadă: aşteptări şi de 5 zile pentru o reţetă. Iarăşi probleme grave cu sistemul informatic din sănătate

Problemele cu SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat) şi cu PIAS (Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate) au adus medicii şi pacienţii din judeţul Iaşi aproape de limita disperării. Pe tot parcursul săptămânii trecute, sistemul a mers aproape dezastruos, au mai mulţi medici de familie pentru „Ziarul de Iaşi”. A fost una dintre cele mai negre perioade de funcţionare a sistemului: a fost căzut mai multe zile, iar medicii au fost nevoiţi să facă o colecţie de carduri de sănătate pentru a găsi ferestre în sistem, când a funcţionat, ca să poată elibera reţetele.

„Cel mai greu este pentru pacienţii cronici, care au nevoie de reţete atunci când le eliberăm, nu atunci când vrea sistemul să ne lase. Apoi avem urgenţele care apar la cabinet, oameni care vin cu diferite probleme, şi pe care îi tratezi, că nu poţi să îi laşi aşa, dar dacă nu merge sistemul, nu îi mai poţi băga în bazele de date şi devine muncă voluntară, benevolă”, a spus unul dintre medicii de familie care activează în judeţul Iaşi pentru publicaţia noastră. Acesta a preferat să nu îşi asume cu numele său declaraţia, pentru că, explică el, practica de a reţine cardurile de sănătate ale pacienţilor nu este una recomandată – oamenii nu ar trebui să renunţe la ele. Totodată, explică cadrul medical, altă situaţie nu a existat pentru a putea emite reţetele necesare.

Unul dintre pacienţii medicului respectiv descrie situaţia: a venit marţi dimineaţă, să ridice medicamentele pentru o boală cronică neurologică, aceleaşi pe care le ia la fiecare două luni. Timp de două ore nu a mers sistemul, iar medicul i-a transmis că altă soluţie nu există decât să se întoarcă acasă şi să încerce să vină iar, în altă zi, sau să îi lase cardul de sănătate.

„Şi i-am lăsat cardul, am încredere, mai ales că altă soluţie nu există. Am lăsat cardul marţi şi abia sâmbătă m-a sunat înapoi să îmi spună că reţeta a mers, a putut fi emisă, să vin să o iau şi să merg la farmacie. Noroc că, din precauţie şi păţit fiind, am mers cu o săptămână mai devreme, altfel riscam să rămân şi fără medicamente”, a spus bărbatul.

Angajaţii Caselor de Sănătate, exasperaţi de problemele de funcţionare ale sistemului

Problemele cu sistemul care gestionează baza de date şi cardurile de sănătate a fost reclamată şi de angajaţii Caselor Judeţene de Asigurări de Sănătate, în protestul făcut săptămânile trecute. Aceştia spun că resursa umană deja este subdimensionată în cadrul instituţiilor, încât şi problemele suplimentare date de căderile repetate ale sistemului le fac, adesea, munca imposibilă.

„Revendicările sunt referitoare la salariile care sunt foarte mici: de şapte ani nu s-au mai modificat. Avem o problemă şi cu deficitul de personal, care în acest moment este destul de mare şi este o problemă reală. Suntem a doua casă pe plan naţional ca număr de furnizori de servicii medicale şi de asiguraţi şi deficitul de personal ne creează mari probleme. Iar, mai mult, avem acest sistem informatic învechit, care ne pune în dificultate cu întreruperi periodice”, a precizat Monalisa Artenie, purtător de cuvânt al CJAS Iaşi, pe 11 iulie, când a fost declanşat protestul.

Pe site-ul central al CJAS Iaşi există anunţuri periodice cu privire la problemele de funcţionare ale sistemului, ultimele datând chiar din urmă cu două săptămâni. Atunci, instituţie transmitea pacienţilor şi furnizorilor de servicii medicale că asistenţa medicală, medicamentele şi dispozitivele medicale pot fi oferite off-line atâta timp cât Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate nu funcţionează.

Furnizorilor le este recomandat să acorde servicii în regim off-line şi apoi, până la finalul lunii în curs sau până la termenul de raportare a activităţii pe luna trecută, să treacă în platformă serviciile, atunci când ea va fi funcţională.

„În cadrul programelor naţionale de sănătate, pentru prescrierea medicamentelor prin formulare specifice se vor respecta prevederile art. 4 din Ordinul preşedintelui CNAS nr. 141/2017. În acest sens, menţionăm că medicul curant va transmite online, pe adresa de e-mail luca.mihaela@cjasis.ro formularele specifice completate, semnate şi parafate. Pe perioada nefuncţionării sistemului cardului naţional de asigurări de sănătate (CEAS), nu este necesară utilizarea cardului naţional de asigurări de sănătate. În consecinţă, nu se solicită carduri duplicate sau adeverinţe înlocuitoare de card naţional. Având în vedere cele menţionate anterior, vă rugăm să întreprindeţi toate măsurile indicate pentru a asigura accesul pacienţilor la servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, cu respectarea drepturilor acestora”, au transmis, în anunţul lor, reprezentanţii CJAS Iaşi. 

Comentarii