În timp ce şoferii ieşeni au ajuns să citească romane în maşini, Chirica mai scoate din pălărie câte o machetă

joi, 30 noiembrie 2023, 02:50
5 MIN
 În timp ce şoferii ieşeni au ajuns să citească romane în maşini, Chirica mai scoate din pălărie câte o machetă

Primarul ne tot ameninţă cu tot felul de proiecte, care de care mai fanteziste. Este campion la înşirat vorbe goale şi machete, niciun alt edil din ţară nu-l întrece.

Iaşul este un oraş aproape blocat. Maşinile mai mult se târăsc pe străzile municipiului decât circulă. Consumul de combustibil şi nervi este enorm. Pe anumite sectoare de drum şi mai ales între anumite intervale orare, un melc sigur ar depăşi o maşină oricât de puternică ar fi ea. Situaţia aceasta nu este una nouă, nu este necunoscută, dar în mod ciudat în ultima perioadă s-a acutizat până aproape de paroxism.

Anul trecut, pe la sfârşitul lunii octombrie un prieten ce locuieşte în Bucureşti a venit pentru prima dată în vizită în Iaşi. S-a plâns că traficul este mai greu/ dificil aici decât în capitală. Mi-am zis că drumul a fost lung, străzile municipiului necunoscute şi de aici senzaţia de aglomeraţie. „Nu are cum”, i-am replicat. În 2023, cam în aceeaşi perioadă, a repetat experienţa şi a vizitat din nou Iaşul. I-am propus o vizită în Păun, la Hamak, şi cum ştiam că în Bucium se circulă greu am zis să mergem pe strada Trei Fântâni, iar la intersecţia cu şoseaua Bucium să facem stânga. Proastă alegere. Curat ghinion. Am stat acolo, fără nicio exagerare, circa jumătate de oră! Asta în condiţiile în care elevii erau în vacanţă, iar noi ne-am pornit spre zona respectivă pe la ora 14:30, deci înaintea ca lumea să iasă de la serviciu.

Joia trecută, am plecat la ora 16:50 din apropierea Podului Metalurgie (bulevardul Chimiei) către Alexandru cel Bun (trebuia să ajung în apropiere de piaţă) pe splai Bahlui, prin faţa facultăţilor de la Universitatea Tehnică, Podul Roş spre Podul de Piatră şi pasaj. Am ajuns la destinaţie la 17:45, adică am făcut 55 de minute. Drumul îl parcurg destul de frecvent, la aceeaşi oră şi în aceeaşi zi a săptămânii, şi cel mai mult făcusem până atunci 40 de minute. Cumva peste noaptea timpul de deplasare a crescut cu 15 minute, adică cu 37%. Enorm!

Blocajul din traficul ieşean a atins un prag de nesuportat în urmă cu două săptămâni. Pe data de 13 noiembrie, ziua, când circulaţia este intensă, au fost demarate o serie de lucrări pe şoseaua Bucium. „Mii de ieşeni au postat pe reţelele sociale mesaje de nemulţumire şi revoltă faţă de timpii mari de aşteptare în traficul din oraş. În special în orele de după prânz, cozile din principalele intersecţii şi arterele adiacente atingeau kilometri. Trasee care erau parcurse în urmă cu doar câteva zile în 20 de minute, au luat peste o oră pentru a fi străbătute. Bucium, bulevardul Poitiers, zona Jumbo -Ţesătura, şoseaua Nicolina, intersecţia de la capăt CUG (Selgros), Nicolae Iorga şi Mircea cel Bătrân, Gara, pasajul Alexandru cel Bun sunt zonele unde blocajele şi cozile au stârnit furia a mii de şoferi”, scria „Ziarul de Iaşi” în seara acelei zile. „Gara-Bucium-Vişan în 3 ore! Butterfly effect varianta ieşeană!”, arăta atunci pe contul său de Facebook şi Adrian Covăsnianu, fostul secretar de stat la Ministerul Transporturilor.

Toată lumea spera atunci că este ceva trecător, poate dispare de la sine, ca o ploaie de vară, neaşteptată. Însă nu a fost aşa. Semnalele că ceva merge din prost în mai prost s-au tot înmulţit, drept dovadă şi întâmplarea de joia trecută descrisă mai sus. Într-un final, primarul Iaşului, Mihai Chirica, a ieşit public cu câteva desene în spate şi a vorbit despre cum crede el că acest blocaj va fi rezolvat. Pe scurt, a spus că va folosi benzi reversibile şi reconfigurarea intersecţiei din Baza III pentru a fluidiza traficul din Bucium. Problema este că traficul din tot oraşul este groaznic, ce s-a întâmplat în Bucium în data de 13 noiembrie şi apoi pe alte artere din oraş nu este decât vârful unui aisberg, iar pentru a ajunge la o normalitate cât de cât acceptabilă este nevoie de mult mai mult decât desenarea unor linii pe asfalt şi montarea unor balize de plastic. Primarul ne tot ameninţă cu tot felul de proiecte, care de care mai fanteziste. Este campion la înşirat vorbe goale şi machete, niciun alt edil din ţară nu-l întrece. În timp ce, Emil Boc vine cu un proiect concret, doar un mic exemplu – metroul din Cluj, primarul Iaşului mai scoate o machetă din pălărie. Dacă la Oradea, Ilie Bolojan face un drum, un pod, o şosea de centură, hop şi Chirica scoate vreo planşă din mânecă. Aici nu-l bate nimeni, este cel mai tare. Dar, desigur în fiecare zi, noi ne izbim de traficul care ne mănâncă zilele şi ne goleşte portofelele.

Soluţiile la această problemă nu ţin decât de primărie. Sunt pur administrative. Pe de o parte este nevoie de dezvoltarea infrastructurii: şosea de centură, sub sau supratraversări în marile intersecţii, construirea de parcări adecvate, un transport public mai eficient sau piste de biciclete, nu caricaturile de acum. De partea cealaltă, dar nu separat, este nevoie de: impunerea unor taxe pentru vehiculele poluante, o zi fără maşini, taxe pentru traversarea unor zone centrale şi tot felul de astfel de măsuri care să descurajeze achiziţia sau folosirea în oraş a maşinilor plus o implicare mai mare a Poliţiei. Niciuna dintre aceste măsuri nu poate fi materializată de vreunul dintre noi. Niciuna! Toate stau în puterea primarului şi a aleşilor locali, machetele şi planşele nu se substituie faptelor concrete. Mihai Chirica este cum vreţi voi să fie numai lipsit de inteligenţă nu, ideea este să o folosescă în interesul ieşenilor şi să livreze şi altceva decât iluzii.

Comentarii