De Business

Punem punctul pe știi

Noile benzi UE din vămi: veşti bune sau praf electoral în ochii şoferilor? Transportator ieşean: „Ciolacu face totul împotriva noastră”. Cum va fi la Sculeni?

marți, 20 februarie 2024, 02:50
5 MIN
 Noile benzi UE din vămi: veşti bune sau praf electoral în ochii şoferilor? Transportator ieşean: „Ciolacu face totul împotriva noastră”. Cum va fi la Sculeni?

Se schimbă configuraţia vămilor. Apar benzi speciale pentru vehiculele înmatriculate în Uniunea Europeană. Totul, în urma semnalelor venite din partea transportatorilor români, care s-au plâns în repetate rânduri Guvernului de controlul ilegal din vămi. 

În timp ce premierul se laudă deja că au devenit funcţionale câteva astfel de benzi de acces, unii antreprenori, cu afaceri în domeniul transporturilor, nu cred că Marcel Ciolacu va reuşi să ducă la bun sfârşit acest plan, din cauza “mafiei puternice” .

Vehiculele înmatriculate în Uniunea Europeană (UE) vor avea benzi speciale în vămi pentru a tranzita mai uşor prin punctele de frontieră aglomerate. Informaţia a fost transmisă de premierul Marcel Ciolacu, în şedinţa de Guvern de vineri, 16 februarie, acesta punctând că astfel se va rezolva una dintre solicitările esenţiale ale transportatorilor.

Asta înseamnă că, după că se introduc la vămi benzi speciale pentru vehiculele din UE, şoferii români vor avea prioritate în faţa camioanelor din Ucraina sau Turcia. În acest sens, deja câteva benzi au devenit funcţionale de săptămâna trecută, după cum a transmis pentru “Ziarul de Iaşi” Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Avem ca exemple vama Calafat, care are, începând de joi, o bandă specială, dar şi PTF Nădlac II şi Borş II , unde au devenit funcţionale benzile speciale chiar de vineri şi cât de curând ar urma şi vama Giurgiu.

“Am făcut în vama Borş, pentru că acolo avem benzi pe sens, fiind autostradă, am făcut la Nădlac, pentru că acolo avem două benzi pe sens, fiind şi aici autostradă, am făcut la Calafat unde, în frontieră, avem două benzi pe sens care intră, unde putem să facem şi am făcut la Giurgiu unde şi acolo avem câte două benzi. Unde nu ai două benzi, nu ai cum să faci fluxuri separate, pentru că, practic, trebuie să ai linie UE şi una All trucks”, a declarat pentru Ziarul de Iaşi purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.

Transportator: “Ciolacu parcă face totul împotriva noastră, numai în ciudă şi în draci”

Decizia de înfiinţare a unor benzi speciale în vămi pentru autovehiculele înmatriculate în UE vine ca urmare a semnalelor transmise de transportatorii români, care au cerut intervenţia urgentă a Guvernului pentru a opri, spun ei, controlul ilegal, de către autorităţile bulgare, asupra camioanelor înmatriculate în România, care transportă mărfuri spre şi dinspre Austria. Asta pentru că tirurile rămân blocate perioade lungi de timp, până la o săptămână, la graniţa bulgaro-română.

Întrebaţi despre aceste probleme şi în ce măsură îi ajută benzile speciale din vămi, unii transportatori din Iaşi recunosc că este mare nevoie de aşa ceva, dar nu oriunde. “Ar fi bine dacă ar face lucrul ăsta! Să dea Dumnezeu! Dar Ciolacu numai promite. Da, am auzit că la Borş II s-a amenajat. Sincer să vă spun, acolo nu prea erau probleme. Şi nu era aglomerat. Omul ăsta parcă face totul împotriva noastră, numai în ciudă şi în draci! Să vă faceţi o idee, la Borş I, azi-noapte, coada era de 5 kilometri (…) La Borş II e gen autostradă şi ar putea aplica probabil, dar pe Borş I nu cred că o să poată face aşa ceva”, s-a plâns Marian Iacomi, un transportator din Iaşi.

Iar problemele nu se opresc aici. O situaţie asemănătoare este şi în vama Giurgiu, atrag atenţia alţi transportatori, nevoiţi să aştepte pe dreapta, fără un motiv anume, o perioadă lungă de timp. “ În Giurgiu, nu ştiu dacă reuşeşte ceva premierul Ciolacu, pentru că partea bulgărească te sechestrează efectiv, ca şi transportator, într-o parcare. Înainte de a intra în punctul de frontieră, te trimit într-o parcare, îţi dă un pager şi te cheamă ei când se face verde ecranul. Te ţin vreo 12 ore, tu plăteşti peste 20 de euro parcarea respectivă. Şi ei spun că sunt condiţii europene. Un duş, 5 euro, o cafea 10 euro, un sandviş 10 euro în parcarea respectivă. Şi ajunge să îţi ţină şoferul acolo şi 16 ore, 18 ore, partea bulgărească. Ce o să poată face Ciolacu, acolo?“ se întreabă transportatorul din Iaşi.

Şi nu e singurul cu rezerve în acest sens, iar alţii explică şi de ce. “Când vii din sudul Italiei, cu vaporul pe Grecia, şi doreşti să intri în vama Giurgiu, că ai descărcări în Bucureşti, îi dai termen de descărcare şoferului joi dimineaţă, tu miercuri seara la ora 24 eşti în vama Giurgiu. Ştiţi că ieşim câteodată sâmbătă dimineaţa de acolo?! Deci este peste puterile noastre! Nu putem face nimic! Degeaba ne certăm cu fabrica, cu toţi. E vina mea că stau acolo blocat? Nu! Acolo este mafie puternică! E politica lor. Nu ştiu ce poate face Ciolacu acolo. Eu cred că e doar electorală treaba asta”, a semnalat un alt transportator din Iaşi, care a preferat să rămână anonim, de teama unor eventuale repercusiuni.

La vama Sculeni nu va exista o bandă specială

Întrebat dacă se are în vedere şi amenajarea unui benzi speciale şi în vama Sculeni, din judeţul Iaşi, purtătorul de cuvânt al CNAIR a spus că acest punct de frontieră nu întruneşte condiţiile. “La Sculeni nu permite configuraţia drumului, pentru că, în primul, acolo este o singură bandă pe sens. Şi doi, nu avem un flux de camioane atât de mare spre Moldova încât să fie şi utilă o bandă ca asta. În plus, noi am gândit aceste benzi, în special, la frontiere unde avem state membre ale Uniunii Europene. Pe noi ne interesează să poată să iasă cât mai repede cetăţenii înmatriculaţi în spaţiul UE tot în spaţiul UE. Prin urmare, noi dacă am face acolo, la Sculeni, o bandă UE, nici nu s-ar mai putea circula. Mai rău am încurca circulaţia”, a mai transmis, pentru Ziarul de Iaşi, Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Legat de acest subiect, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că se va ocupa de înfiinţarea acestor benzi speciale Agenţia de Control şi Încasare (ACI), care va pregăti la nivel naţional, câte o bandă de circulaţie doar pentru autovehiculele înmatriculare în Uniunea Europeană, în mai multe puncte de trecere a frontierei. 

Comentarii