Oficial european despre autostrada Iaşi-Tg. Neamţ prin PPP: “O aberaţie! Nu se va face!”

marți, 29 ianuarie 2019, 16:54
3 MIN
 Oficial european despre autostrada Iaşi-Tg. Neamţ prin PPP: “O aberaţie! Nu se va face!”

Deputatul USR Iulian Budai povesteşte pe pagina sa de Facebook despre o întâlnire pe care a avut-o în urmă cu câteva zile cu Carsten Rasmunsen, șeful departamentului pentru România din cadrul Directoratului General pentru politici regionale și urbane din cadrul Comisiei Europene.

Oficialul de la Bruxelles i-a transmis că Guvernul României nu a transmis în ultimul timp nicio solicitare privind finanţarea europeana a A8 şi a catalogat drept o “aberaţie” intenţia Bucureştiului de a realiza un tronson al drumului prin parteneriat public-privat (PPP).

Citiţi mai jos postarea deputatului USR.

“Săptămâna trecută am avut o întâlnire foarte importantă la Bruxelles. Imediat după ce a plecat Dăncilă și guvernul care ne-au făcut de râs în fața întregii Europe.

M-am întâlnit cu domnul Carsten Rasmunsen, șeful departamentului pentru România din cadrul Directoratului General pentru politici regionale și urbane din cadrul Comisiei Europene.

Acesta este departamentul care gestionează banii care vin dinspre UE spre România pentru marile obiective de investiții.

Discuția a durat o oră și jumătate. Am discutat aplicat pe fondurile alocate României în chestiuni de autostrăzi. În mod special pe cazul autostrăzii A8. Eram curios dacă după promulgarea legii autostrăzii A8, Guvernul României a solicitat fonduri pentru această autostradă: completarea studiilor de fezabilitate și pentru începerea lucrărilor la autostradă.

Răspuns clar: nici vorbă de așa ceva. Cu mențiunea că România poate folosi 75 de milioane de euro fără acordul UE, bani veniți din POIM. Și că România va avea la dispoziție 10 miliarde de euro doar pentru transport în următorii 10 ani. Și încă 20 de miliarde pentru alte investiții și 6 miliarde pentru agricultură. Tot în următorii 10 ani.

Carsten Rasmunsen s-a arătat lipsit de speranță și foarte îngrijorat cu privire la situația din România.

A amintit următoarele aspecte negative:

– lipsa consensului pe planul de mari investiții

– lipsa stabilității politice din țară

– faptul că CNAIR este o instituție perfect disfuncțională și că nu există o colaborare bună între instituțiile EU și această instituție crucială pentru dezvoltarea infrastructurii noastre

– frustrarea maximă din partea EU pentru faptul că proiectele nu au finalitate

– cele mai relevante proiecte strategice pe infrastructură nu se realizează deloc

– lipsește previzibilitatea deciziilor

– lipsește o planificare realistă a investițiilor

– lucrurile se fac de pe o zi pe alta, fără un calendar al acțiunilor pe termen lung

– niciodată nu este stabilitate în întregul sistem.

Pe departe cea mai serioasă critică din partea lui la ultimele decizii politice ale guvernului pe infrastructură este următoarea: planul de parteneriat public – privat pentru segmentele de autostradă Ploiești-Brașov și Iași-Tg. Neamț este o mare aberație. Citez: “E o aberație. Nu se va face! Este de râsul lumii, România primește bani gratis de la UE și ei vor să facă autostrada pe parteneriat public privat!”.

Am plecat trist de la întâlnire. Informațiile sunt foarte prețioase. După comisarul pe dezvoltare regională, Carsten Rasmunsen este cel mai important om din Comisia Europeană în chestiunile care țin de investiții pe marile obiective de investiții din România.

Domnule Dragnea și doamnă Dăncilă, se aude critica de sus? Vine de la un înaltfuncționar european. Nu aparține niciunei familii politice europene și nu face politică. Chiar suntem de râsul lumii, și asta o spun și oamenii din flancul doi de acțiune din Uniunea Europeană.

Accesați fonduri europene! E dreptul nostru. Bani gratis pentru noi. Și pentru autostrăzi. Uitați de parteneriat public privat!

Îmi voi face un obicei din a face o vizită la Bruxelles de cel puțin două ori pe an, pentru a afla detalii despre cum funcționează colaborarea dintre guvern și instituții în chestiuni de interes local și regional: în special cazul autostrăzii A8.

De dragul românilor, al nemțenilor și al celor care vor să avem și noi autostradă și spital regional, bat la uși, aflu informații și pun presiune ca guvernul să facă din Moldova o prioritate.

Comentarii