OpenAI, pusă la treabă la Iaşi. O firmă foloseşte ChatGPT în mai multe departamente. Ce spun angajaţii despre noul “coleg” de muncă?

vineri, 23 iunie 2023, 01:55
5 MIN
 OpenAI, pusă la treabă la Iaşi. O firmă foloseşte ChatGPT în mai multe departamente. Ce spun angajaţii despre noul “coleg” de muncă?

ChatGPT „munceşte cu normă întreagă” la o firmă din Iaşi. Administratorul companiei ieşene a rămas ca fermecat: iniţial l-a testat în departamentul de design, dar când a văzut câte poate face, l-a pus la treabă şi în cadrul altor departamente: juridic, vânzări şi tehnic. „Rezultatele nu sunt perfecte, dar sunt încurajatoare. Clar ni se pare interesantă această «jucărie»“, susţine Tiberiu Stoian, fondatorul Exonia, care anunţa în urmă cu câteva zile că a inclus inteligenţa artificială (AI) în proiectarea ambalajelor biodegradabile din hârtie şi le-a crescut eficienţa.

FOTO sus:  TIberiu STOIAN

 

Pentru că AI este unul dintre subiectele fierbinţi ale momentului peste tot în lume, fiind integrată atât în viaţa de zi cu zi, cât şi în afaceri, „Ziarul de Iaşi” şi-a propus să prezinte cum ne poate ajuta, dar şi încurca chatbot-ul creat de OpenAI. Omului de afaceri Tiberiu Stoian i s-a alăturat şi Gabriel Marchidan, de la comunitatea de inteligenţă artificială din Iaşi (IAŞI AI), care vin cu câteva avantaje şi dezavantaje ale utilizării ChatGPT.

Gabriel MARCHIDAN

Tiberiu Stoian anunţa la începutul acestei luni că a implementat AI în departamentul de design, iar acum pot livra soluţii de ambalare personalizate într-un timp mai scurt, optimizând fluxul de lucru şi reducând costurile operaţionale. Omul de afaceri este de părere că un chatbot poate prelua sarcinile repetitive sau întrebările frecvente, eliberând timpul şi resursele angajaţilor pentru activităţi mai valoroase.

De altfel, Rudradeb Mitra, expert AI, spunea asta pentru „Ziarul de Iaşi” în urmă cu trei ani: „Pare greu de crezut, dar AI va înlocui tot ce înseamnă sisteme care reacţionează pe baza unor reguli. În condiţiile în care există extrem de multe slujbe cu un grad redus de complexitate, care sunt repetitive, ele pot fi automatizate foarte uşor”, ne declara în 2020 autorul cărţii ”Crearea valorii cu inteligenţă artificială”.

Rudradeb Mitra

Entuziasmul omului de afaceri Tiberiu Stoian faţă de ChatGPT nu a dispărut de la momentul anunţului şi până acum, ba chiar a crescut: „Colegii mei apreciază faptul că utilizând AI putem oferi răspunsuri rapide şi precise la întrebări simple sau de rutină sub forma unor şabloane. Sau îi ajută în cadrul departamentului de Design să optimizeze rapid, dar şi să transforme imagini, funcţie de aplicaţia solicitată de clienţi. Acest lucru le permite să răspundă mai repede la solicitări, sporind satisfacţia clienţilor şi îmbunătăţind fluxul de lucru, în general. Deocamdată am integrat parţial AI în departamentele de Design – prelucrăm imagini complexe în câteva minute, Vânzări – răspundem clienţilor la întrebări uzuale în maximum 1 minut şi Juridic – transmitem notificări şi răspundem la solicitări de adaptare a clauzelor contractului nostru de furnizare. Şi colegii de la Departamentul Tehnic au făcut teste de compunere a procedurilor operaţionale specifice anumitor locuri de muncă utilizând AI”, a declarat Tiberiu Stoian pentru „Ziarul de Iaşi”.

CITEȘTE ȘI: Programatorii, contabilii şi avocaţii din Iaşi se vor bate cu roboţii pentru un loc de muncă

L-am întrebat şi pe Gabriel Marchidan, membru echipă coordonare comunitate IAŞI AI, cât de util poate fi ChatGPT în activitatea unei firme, dar şi când ar putea interveni şi părţi mai puţin plăcute atunci cand integrăm AI în activitatea companiei.

Gabriel Marchidan: „Partea pozitivă este că poate automatiza foarte eficient sarcinile repetitive: răspuns la e-mail într-un mod creativ, făcut conversaţie pe chat cu clienţii, generat descrieri plăcute pentru produse etc. Partea negativă este că răspunsurile la întrebările punctuale (care au un răspuns corect) pot fi greşite (exemplu: câţi mililitri sunt într-un litru, care e rezultatul adunării lui 456 la 943). Asta îl face o unealtă foarte inadecvată pentru educaţie.

Reporter: În ceea ce îi priveşte pe oamenii care folosesc ChatGPT, care sunt semnele că de fapt AI face mai mult rău decât bine?

Gabriel Marchidan: Ca orice tehnologie nouă, mai întâi şi ChatGPT trebuie înţeles. În mod fundamental ştie doar să continue un text într-un mod creativ, eventual dintr-o perspectivă nouă.(Exemplu: să genereze o poveste din universul StarWars, dar localizată în Botoşani.) El lasă iluzia unui oracol care ştie să răspundă la orice întrebare, dar de fapt răspunsurile sunt inventate, nu adevărate. Impactul folosirii lui greşite poate fi foarte mare. Nu poţi să te aştepţi să îl întrebi cum să construieşti o rachetă, să faci ce zice el şi apoi acea rachetă să funcţioneze.

Dacă companiile nu înţeleg exact utilitatea ChatGPT pot să o supraestimeze, să-şi concedieze angajaţii actuali şi apoi să realizeze că răspunsurile date de ChatGPT, chiar dacă aparent corecte, sunt de fapt false. ChatGPT nu poate fi creativ cu adevărat (poate doar să creeze alăturări inedite, nu să inventeze ceva nou), nu poate fi obiectiv cu adevărat (nici nu înţelege exact conceptul), iar răspunsurile lui nu pot fi „forţate” ca să fie corecte. Utilitatea rămâne una marginală, consider că este o unealtă ok în unele contexte, dar foarte departe de una universală.

 

Reporter: Cum au privit angajaţii Exonia iniţiativa de a integra ChatGPT în activitatea firmei?

Tiberiu Stoian: Am fost conştient de la început că reacţiile angajaţilor faţă de integrarea în compania noastră a unei soluţii de chatbot, precum ChatGPT sau DRUID (soluţie Made in România, pe care o testăm în prezent) ar putea varia în funcţie de mai mulţi factori. Căutăm să avem eficienţă sporită. Sperăm că angajaţii vor vedea integrarea AI ca pe o oportunitate de a-şi spori eficienţa şi productivitatea. (…) Unii angajaţi ar putea fi reticenţi în ceea ce priveşte integrarea AI, dar sperăm să nu fie cazul. Aceştia ar putea să se teamă că introducerea unui chatbot ar putea duce la pierderea locurilor de muncă sau la o mai mică interacţiune umană în cadrul organizaţiei. Noi considerăm că avem o bună comunicare internă şi suntem pregătiţi pentru a aborda aceste preocupări şi a evidenţia avantajele pe care le aduce integrarea ChatGPT, ca instrument de lucru care eficientizează activitatea oamenilor, nu îi înlocuieşte.

Comentarii