anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM

duminica, 22.05.2022

Se poate urca Copoul cu trotineta? Am testat serviciile Lime. Câte parale fac?

GALERIE
Trotinete lime Iasi
  • Trotinete lime Iasi
- +

"Ziarul de Iaşi" a testat noile trotinete electrice care au împânzit oraşul. Multe dintre aparatele "Lime" arătate ca funcţionale de aplicaţia de pe mobil nu au putut fi urnite din loc. În unele cazuri, chiar dacă nu au pornit, banii au plecat de pe card. Până la urmă, am reuşit să parcurgem vreo 3,5 km cu 21 de lei.

De câteva zile au apărut în Iaşi, la fiecare colţ de stradă, trotinete verzi, iar la câteva minute te întâlneşti şi cu câte un pasager al unor astfel de mijloace de transport. Cum sunt cam cel mai zvelt din redacţie, am primit importanta misiune de a testa serviciile celor de la Lime, aşa că îmi instalez aplicaţia, îmi pun datele de pe cardul bancar şi plec în căutarea unei trotinete în zona Gării, pentru a vedea cât de fiabile sunt pentru cei care abia ajung în oraş şi ar vrea să viziteze Copoul. Fără vreo documentare prealabilă, că doar cât de greu e să foloseşti o aplicaţie şi o trotinetă electrică, nu?

Prima zi, un eşec

Ajung în zona Gării cu maşina redacţiei în jurul orei 12.00 şi, după ce colegul mă lasă în staţia de autobuz, văd două trotinete parcate chiar lângă sediul SCTP. Nu folosisem aplicaţia niciodată şi nici serviciile Lime, aşa că am încercat să fac totul după ureche, că doar nu or fi aplicaţiile astea mai deştepte decât mine. O scanez pe prima, mă refuză, dar reuşesc la cea de-a doua.

Dau pornire pentru călătorie, mă urc pe ea şi apăs butonul de start de pe ghidon şi.... şi stau, pentru că trotineta nu pleacă de pe loc. Opresc călătoria din aplicaţie, mă scarpin de mai multe ori în creştetul capului şi mă hotărăsc să încerc la alta. Pe harta aplicaţiei îmi arată o trotinetă abia la poalele Copoului, în zona Casei de Cultură a Studenţilor, aşa că o iau pe jos. Pe drum mai văd încă vreo două trotinete parcate pe margine de trotuar, aşa că le scanez. Una îmi dă începere a călătoriei, dar nu pleacă de pe loc, iar cealaltă îmi spune că nu este disponibilă, aşa că urc Râpa Galbenă pe jos. Am deja parcurşi aproape 1.000 de paşi şi nici un metru pe trotinetă, dar îmi zic că sigur îmi iau revanşa şi reuşesc să urc Copoul.

Chiar vizavi de Biblioteca Centrală Universitară văd din depărtare două trotinete, deşi aplicaţia îmi arăta doar una, traversez strada şi mă apropii de una dintre ele. O scanez, îmi dă începere a călătoriei, o încalec cu încredere şi dau să plec... Nici de această dată nu am noroc. Între timp vine spre trotinete şi un student, scanează şi el pe cea pe care tocmai încarcasem eu să o folosesc şi ... nimic. Nici la el nu vrea să pornească "bolidul". La cealaltă trotinetă, după ce am scanat-o, aplicaţia mi-a spus că nu este disponibilă. Între timp, văd pe aplicaţie că la fiecare scanare reuşită mi s-au oprit câte 4 lei, chiar dacă nu am făcut nici măcar un metru pe trotinetă. Din fericire, scanările eşuate nu mi-au fost contorizate.

La căutat trotinete prin oraş

Am o misiune de îndeplinit, aşa că nu renunţ şi caut pe aplicaţie o altă trotinetă. Încep să înţeleg că singurele care pot fi folosite sunt cele pe care le vezi pe harta din aplicaţie, aşa că mă îndrept spre Casa Muzeelor, chiar în apropierea staţiei de tramvai din Piaţa Unirii, acolo unde e cel mai apropiat vehicul electric pe două roţi. Pe drumul până acolo îmi dau seama că pot rezerva pentru 10 minute minunea tehnologică, aşa că apăs butonul, ca să nu mi-o ia altcineva între timp. Mă minunez între timp şi cât de abil sunt în a folosi aplicaţii şi mersul pe jos parcă nu mai e atât de supărător.

Ajung la trotinetă în vreo 8 minute, o scanez, testez frânele, dar când apăs butonul de start... trotineta stă pe loc. Încep să mă gândesc că poate nu fac eu ceva bine, deschid o pagina de internet si caut lămuriri. Aparent, am urmat toţi paşii, aşa că, în drum spre redacţie, mai caut trotinete. În zona Palatului Culturii văd în jur de 10 trotinete parcate, dar niciuna nu îmi apare pe aplicaţie. Ar fi una în parcul de la Palas, dar îmi zic ca nu merită să o caut pe aleile de acolo. Până în Cantemir, în zona Gării Internaţionale, nu mai găsesc nicio trotinetă pe harta aplicaţiei, aşa că renunţ la aventură, cu gândul să încerc şi a doua zi.

Ziua doi, un succes... parţial

Ieri-dimineaţă, mi-am reluat aventura pe două roţi mai de dimineaţă, după ce luni seara am citit despre aplicaţie, despre cum se foloseşte şi cam ce îţi spune. Am aflat între timp că aplicaţia îţi arată şi cam câtă baterie mai are trotineta, că ai tot felul de abonamente şi reduceri, dar pe care nu le-am folosit pentru a vedea exact cât te costă o călătorie fără să faci apel la aceste beneficii. Găsesc o trotinetă chiar lângă casă, în zona Piaţa Nicolina, o scanez şi... de data aceasta pleacă de pe loc. Nici nu avea cum altfel, deoarece în aplicaţie îmi arăta că mai are cam 75% din baterie. E prima dată când merg cu un astfel de vehicul, dar nu îmi ia decât câteva secunde să înţeleg cum pot controla o trotinetă electrică, aşa că pornesc la drum. Intenţia: să ajung până în dealul Copoului.

Test drive pe trotinetele Lime

Din zona Pieţei Nicolina merg spre Podu Roş, iar apoi urc spre strada Palatului Culturii. Încet şi cu grijă, pentru că pietonii nu prea îţi dau voie să accelerezi. În plus, pe trecerile de pietoni trebuie să traversezi pe lângă ea şi la fel şi la fiecare coborâre şi urcare de pe trotuar. Abia pe la Sala Polivalentă pot afla şi cam cât de rapidă e o astfel de trotinetă, deşi vântul din faţă pare că mă încetineşte un pic.

După ce trec de Hotel Internaţional începe şi panta, acolo unde aveam şi un pic de emoţii, dar bateria rezistă. Ba chiar reuşesc să mă ţin pentru vreo 5 secunde de tramvaiul care a început urcuşul împreună cu mine. Aş fi intrat mai apoi pe pietonalul Ştefan cel Mare, dar la documentarea din ziua precedentă am văzut că e zonă interzisă, aşa că merg tot înainte, spre Târgu Cucu, chiar pe traseul tramvaiului. Urc şi cobor de câteva ori de pe trotinetă la fiecare intrare în parcările de pe drum, pentru că bordurile de vreo 15 centimetri nu îţi permit să le traversezi pe vehicul şi în final ajung în Târgu Cucu.

Trec de staţia de tramvai şi, prin spatele mănăstirii Golia, trotineta pare că nu mai are putere, iar apoi bateria moare complet. Cobor de pe ea, dau încheiere călătorie şi scanez zona în căutarea uneia noi. Îmi apar vreo trei în zonă, dar văd că toate au puţină baterie, aşa că îmi dau seama că nu rentează şi îmi continui călătoria pe jos spre Copou. În drum îmi mai apar vreo trei trotinete pe aplicaţie, cu puţină baterie, plus vreo 3 sau 4 pe care le văd parcate, cel mai probabil ieşite din uz. Măresc zona scanată pe aplicaţie să văd dacă găsesc vreo trotinetă la poalele Copoului şi văd că e una, dar cu vreo 10% baterie şi îmi zic că trebuie măcar să încerc. Ajung la vehicul, îl scanez, dar am aceeaşi surpriză ca în ziua precedentă. Trotineta nu vrea să urce la deal, aşa că aventura pe trotinetă se încheie.

Ziua trei, cucerirea Copoului

Nu am renunţat la visul de a cuceri Copoul pe trotinetă, aşa că încerc şi pentru a treia zi să urc... pe ghidon? În jurul orei 11.00 nu aveam însă foarte multe alternative în zona Copoului, aşa că prima trotinetă o găsesc pe una dintre străduţele de lângă UMF cu trei sferturi de baterie şi măcar vreo 8 mile garantate de aplicaţie. Ajung lângă ea, o scanez şi... nu porneşte. Mă învârt prin zonă, mă gândesc că poate nu am scanat vehiculul corect, dar nu se vede alta în zonă. Nu-i nimic, mai încerc. Eşecurile din zilele precedente m-au învăţat să fiu tenace.

Mai găsesc pe aplicaţie vreo trei trotinete pe Copou, dar parţial descărcate, singura relativ plină fiind în staţia de autobuz de la Universitate. Îi dau rezervare pentru 10 minute şi alerg într-un suflet să o prind. Ajuns într-un final la destinaţie, mă învârt de vreo trei ori să fiu sigur că e cea rezervată, o scanez şi... nici asta nu porneşte. Deschid din nou aplicaţia, opresc cursa şi confirm că e trotineta bună. Îmi arată 0 metri până la cel mai apropiat dispozitiv electric pe două roţi. Aventura pe două roţi Lime s-a oprit pentru mine. Probabil pentru totdeauna, mai ales că deblocările celor două trotinete m-au costat 8 lei şi nu m-am bucurat de niciun metru de călătorie.  

Concluzii

Călătoria de ieri a durat cam 25 de minute, iar distanţa parcursă, în linie dreaptă, a fost de 2,2 kilometri, conform aplicaţiei. Practic, cred că au fost cel puţin 3,5 km de distanţă efectiv parcursă. Pentru cele 25 de minute, aplicaţia mi-a oprit 20,94 de lei. Cu cele două deblocări pe care le-am făcut cu o zi înainte, aproape 30 de lei în total m-a costat "aventura". Urcările şi coborârile la fiecare colţ de stradă, pietonii din zonele aglomerate şi zonele cu gropi fac călătoria destul de neplăcută, mai ales când te grăbeşti. Pe vreme cu vânt rece, lucrurile sunt şi mai neplăcute.

Pare însă util să foloseşti serviciile Lime dacă ai distanţe relativ mici de parcurs, cu călătorii de 5 sau 10 minute, şi te grăbeşti, iar în zonă găseşti o trotinetă cu cel puţin 50% baterie. Altfel, e mai convenabil să iei un taxi sau chiar mijloace de transport în comun, dacă nu e oră de vârf şi tramvaiele nu sunt pline până la refuz. La fel de utile sunt ofertele pe care le are aplicaţia, cu deblocări nelimitate sau abonamente pe mai multe zile, mai ales dacă ai de gând să foloseşti serviciile pentru plimbări. Ar putea fi utile pentru turiştii care stau în Iaşi pentru câteva zile.

La fel de util este şi sfatul să faci o documentare minimă înainte de a folosi aplicaţia, să înţelegi care e afişajul pentru o trotinetă cu bateria plină, dar şi să alegi zone drepte, fără multe pante care să consume rapid bateria trotinetei. Cel mai probabil, cu o trotinetă cu bateria plină, nu cred că ai reuşi să urci tot Copoul.

Ce ar putea fi îmbunătăţit

Numărul de trotinete încărcate, mai ales după ce ai trecut de ora 11.00, scade dramatic, mai ales în zonele de centru. Nu poţi să ai încredere că ai putea folosi acest serviciu pentru a ajunge dintr-un loc în altul în centru şi astfel să îţi laşi maşina acasă. Nu ar strica nişte staţii de încărcare din loc în loc, măcar în zonele centrale, unde poţi lăsa aceste trotinete pentru următorul pasager.

Primăria trebuie să facă investiţii în infrastructură, în piste pentru biciclete şi trotinete, cu treceri ceva mai line de pe trotuar pe partea carosabilă, inclusiv la intrările în parcări, nu doar la trecerile de pietoni.

Preţurile ar trebui să fie simţitor mai mici pentru serviciile Lime dacă vrem să fie o alternativă la transportul în comun sau taxi. Comparativ, aplicaţia Bolt îţi arată că o călătorie Piaţa Nicolina – Universitatea Alexandru Ioan Cuza, la ora 11.00, costă cel mult 13 sau 14 lei. Cu trotineta costă aproximativ dublu.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Generaţia de AUR şi sporturile

Nicolae GRECU

Generaţia de AUR şi sporturile

Stimaţi iubitori de fotbal şi sporturi din spaţiul carpato-danubian-pontic, realizăm acum că noi, condeierii, pixarii şi tastatorii în domeniu am greşit în masă în aprecierile noastre.

opinii

Creşterea oraşului

arh. Ionel OANCEA

Creşterea oraşului

După reculul din anii postcomunişti, când falimentul industriei ieşene a distrus zeci de mii de locuri de muncă, dezvoltarea Iaşului a fost previzibilă. În fapt este marele pol de atracţie al regiunii Nord-Est şi unul dintre cele mai mari din ţară.

Lumina de la capătul Luminiţei

pr. Constantin STURZU

Lumina de la capătul Luminiţei

Aşa cum ni se relatează în pericopa evanghelică ce se citeşte mâine în bisericile ortodoxe (de la Ioan 4, 5-42), Iisus are un dialog deloc comod cu o femeie ce venise să scoată apă de la o fântână din Samaria, de lângă cetatea Sihar, acolo unde Domnul, ostenit de călătorie, se aşezase în aşteptarea ucenicilor plecaţi să cumpere de mâncare.

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (IV)*

Eugen MUNTEANU

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (IV)*

Articolul se referă pe scurt la apariţia componentei romanice a conştiinţei inaţionale a românilor.

pulspulspuls

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.