De Business

Punem punctul pe știi

Atenţie la reduceri! Alte două mari magazine, prinse cu promoţii false

miercuri, 20 august 2014, 08:09
4 MIN

OPC Iaşi a anunţat ieri că alte două supermarketuri din Iaşi au la raft reduceri false. Este vorba despre BauMax şi Flanco. Săptămâma trecută, OPC Iaşi a găsit aceleaşi metode de păcălit clienţii şi la supermarketul Billa. Păcăleala constă în anunţarea unor reduceri substanţiale aplicate însă unor preţuri mari care nu au fost niciodată la raft. Se induce astfel clienţilor ideea falsă că vor cumpăra un produs scump, dar la un preţ mic, când în realitate cumperi un produs ieftin şi atât.

Marii retaileri Flanco şi Baumax au fost prinşi „în ofsaid” de comisarii de la Protecţia Consumatorilor în timp ce încercau să îşi păcălească clienţii cu oferte promoţionale. „Şmecheriile” operatorilor economici au fost depistate de comisari în cataloagele promoţionale pe care ei înşişi le distribuie gratuit prin oraş. Ilustrate multicolor şi cu mesaje atractive de genul „MEGA REDUCERI”, companiile verificate încercau să ademească clienţii cu minciuni pentru a-şi vinde marfa. În urmă cu o lună, supermarketul Billa a primit o amendă de 25.000 lei pentru că angajaţii aplicau incorect reducerile la preţ, inducând astfel în eroare clienţii. Tot de luna trecută, angajaţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor au derulat o campanie proprie de depistare a practicilor promoţionale incorecte, parţial în paralel cu o campanie similară dispusă de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Campanie a OPC

„Ziarul de Iaşi” a solicitat, ieri, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, rezultatele campaniei, dar reprezentanţii instituţiei au transmis că abia la sfârşitul lunii le pot face publice. „Acţiunea de control începută în cadrul CRPC RNE Iaşi coincide parţial cu o tematică dispusă de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, derulată în perioada 01.08 – 14.08.2014. Având în vedere acest aspect, precizăm că vom putea răspunde solicitării dumneavoastră numai după ce instituţia amintită va face publice rezultatele la nivel naţional”, a transmis conducerea CJPC Iaşi. Totuşi, comisarul şef al Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor, Marian Grigoraş, a postat pe pagina de Facebook două exemple de practici comerciale incorecte dintre cele demascate de comisari în cadrul controalelor. Imaginile nu conţineau datele de identificare ale operatorilor, însă „Ziarul de Iaşi” a găsit pe internet cataloagele în care comisarii au descoperit practicile incorecte, iar acestea aparţineau magazinelor Flanco şi Baumax.

Care este şmecheria

Primul exemplu publicat de şeful CRPC era o promoţie aparţinând magazinului Baumax, la un ventilator ^ umidificator. În primă fază, aparatele au fost scoase la vânzare pentru 399 lei, în săptămâna 2 – 15 iunie, ca mai apoi, pentru perioada 16 iunie – 6 iulie, să fie prezentate la preţul de 349 lei, dar cu o reducere de 36% faţă de preţul vechi de 549 lei. „Vindem întâi produsul cu 399 lei, ulterior scădem la 349 lei şi scriem că preţul vechi a fost de 549 lei şi mai scriem că am făcut o reducere de 36%. Hai, că poate nu se prinde nimeni de şmecherie! «Smecheria» se numeşte practică comercială incorectă”, a notat comisarul Marian Grigoraş. Această practică des întâlnită, mai ales la operatorii economici mari care apelează des la promoţii pentru a-şi termina stocurile, are „fenta” în termenul de valabilitate de 30 de zile a preţului de referinţă. Potrivit OG nr. 99/2000, art. 33. – (1), atunci când consumatorii anunţaţi despre o reducere de preţuri care comportă o comparaţie exprimată în cifre, operatorii trebuie să respecte anumite reguli de fixare şi publicare a preţurilor. Astfel, operatorul trebuie să raporteze reducerea la un preţ de referinţă practicat în acelaşi spaţiu şi pentru produse identice în ultimele 30 de zile dinaintea aplicării reducerii, în caz contrar considerându-se a fi înşelăciune.

Sfat de la şeful OPC

Ca sfat, comisarul şef Marian Grigoraş le recomandă consumatorilor să analizeze cu atenţie promoţiile, pentru că, în general, ele sunt doar strategii de marketing. „Este doar un exemplu de abatere de la regulile de fixare a preţurilor în cazul promoţiilor, descoperită de comisarii CRPC RNE (Iaşi) în ultima lună. Sfatul nostru este să priviţi cu circumspecţie astfel de anunţuri. Acestea reprezintă în primul rând tehnici specifice de marketing, având scopul să mărească vânzările şi nu să protejeze bugetul consumatorilor”, a completat Marian Grigoraş. Pe aceeaşi pagină de Facebook a fost prezentat un alt caz de promoţie înşelătoare, de această dată din partea magazinului Flanco. În catalogul promoţional aferent perioadei 24 iulie – 2 august, reprezentanţii magazinului publicau o tabletă Samsung Galaxy TAB4 la preţul de 749,9 lei (preţul standard fiind de 849,9 lei), în urma unei reduceri de 12%, prin care consumatorii erau îndemnaţi să „PROFITE ACUM”. Într-o ediţie ulterioară a catalogului, aferentă perioadei 3 – 23 august, acelaşi produs era scos la vânzare la preţul de 749,9 lei (preţ vechi 849,9 lei), dar cu o reducere de 11%. „Un alt exemplu de practică comercială incorectă. În acest caz, produsul nu a avut niciodată preţul de vânzare de 849,9 lei. Amenda poate ajunge până la 50.000 lei”, a descris cazul Marian Grigoraş. Măsurile luate de comisari în cele două speţe, dar şi rezultatele complete ale tematicilor de control pe promoţii înşelătoare, vor fi făcute publice la începutul lunii viitoare, odată cu finalizarea raportului de activitate pe luna august.

 

Comentarii