De Business

Punem punctul pe știi

Băncile au mai câştigat un meci în faţa clienţilor

joi, 29 ianuarie 2015, 02:50
3 MIN
 Băncile au mai câştigat un meci în faţa clienţilor

Proiectul de ordin care prevedea ca băncile să afişeze comisioanele percepute la operaţiunile de la ATM a fost publicat într-o formă mult mai favorabilă băncilor.

Instituţiile bancare au câştigat un nou meci cu instituţiile statului. În luna martie va intra în vigoare ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor prin care băncile vor fi obligate să publice la ATM-uri comisioanele percepute clienţilor. Doar că, ordinul publicat deja în Monitorul Oficial nu conţine exact unele prevederi imperative care au stat la baza realizării proiectului de ordin care a fost în dezbatere publică şi a făcut ca ordinul să poată intra în vigoare. Cu alte cuvinte, proiectul de ordin care avea menirea de a proteja consumatorii a ajuns să se aplice într-o formă tot favorabilă băncilor. În primă fază, proiectul prevedea ca „suma reprezentând costul fiecărei operaţiuni de plată pe care trebuie să o suporte consumatorul se precizează în sumă exactă” şi că „este interzisă exprimarea valorii costurilor tranzacţiei în valoare procentuală”.

După ce proiectul a fost dezbătut, ordinul a fost publicat în Monitorul oficial, dar cu o dispoziţie opusă faţă de proiect – costurile pot fi specificate, de fapt, în procente. „Pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le acceptă la plată la ATM proprii, costurile operaţiunilor se vor afişa în procent pentru fiecare operaţiune de plată şi, după caz, se va afişa şi suma minimă de plată", se arată la articolul 3 din Ordin. Ca răspuns la această modificare, preşedintele ANPC a transmis către „Ziarul de Iaşi’ că aceasta nu va fi forma finală a Ordinului. „Pentru ca Ordinul să fie implementat cât mai repede posibil am acceptat ca, pentru început, comisioanele să fie afişate sub formă de procent şi chiar în sumă fixă în situaţiile în care este posibil. Băncile au venit cu numeroase argumente prin care ne-au demonstrat că implementarea Ordinului, în forma iniţială, într-un termen scurt presupune costuri mari care ar putea fi transferate către consumatori. Astfel, pentru a evita creşterea comisioanelor şi transferarea către consumatori a costurilor am preferat ca Ordinul, în forma iniţială, să fie implementat gradual”, a declarat Marius Dunca.

Un jurist contactat de „Ziarul de Iaşi” spune, însă, că argumentul costurilor ridicate aruncate de bănci în cârca clienţilor nu se susţine. „Explicaţiile cu posibilele costuri suplimentare care ar fi intrat în sarcina consumatorilor trebuiau analizate înainte de promovarea proiectului actului normativ. De regulă, înainte de a propune un act normativ se face un studiu de impact, care trebuie să vizeze şi partea de costuri. La momentul când ajunge în dezbatere publică, proiectul de act normativ trebuie să aibă o formă apropiată de cea finală. Dezbaterea pe proiect priveşte anumite chestiuni de nuanţa şi nu chiar substanţa actului. Este cel puţin curios, şi probabil fără precedent, ca de la proiect la forma finală actul să fie atât de diferit”, ne-a spus juristul. De asemenea, în proiectul de Ordin se prevedea un termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial până la intrarea în vigoare, însă în Ordin termenul a fost dublat.

 

 

 

 

Comentarii