Cum ajung antreprenori din Nigeria, SUA sau Thailanda sa bea cafea din Iasi

luni, 08 decembrie 2014, 20:03
5 MIN
 Cum ajung antreprenori din Nigeria, SUA sau Thailanda sa bea cafea din Iasi

Un grup de tineri entuziasti a reusit sa-si creeze propriul stat, alcatuit din 14 orase de pe toate continentele, cu capitala la Iasi si cu flamura o ceasca aburinda de „cafea creativa“.

Proiectul „Creative Coffee“ s-a nascut in capitala Moldovei, dar a ajuns, in trei ani, sa lege cu un fir rosu orase precum Iasi, Cluj, San Francisco (SUA), Istanbul, Ankara (Turcia), Adelaide (Australia de Sud), Aguascalientes (capitala unui stat cu acelasi nume din Mexic), Lima (Peru), Liverpool (Anglia), Valdivia (Chile), Jos (Nigeria), Bangkok (Thailanda) si Copenhaga (Danemarca). Scopul acestuia? Sa creeze prietenii, sa formeze comunitati si sa prezinte modele de afaceri care au avut succes intre antreprenorii interesati de industriile creative. Dupa spusele organizatorilor, cafeaua a fost scuza pentru care acestia sa se poata aseza, din cand in cand, la aceeasi masa, unde sa discute cum sa-si dea viata propriilor vise.

La Iasi, despre burgeri si cinema

Daca prima intalnire Creative Coffee a avut loc la Iasi, pe 18 august 2011, si la aceasta au participat 22 de persoane, ultima editie din luna noiembrie, a 21-a, a adunat peste 30 de persoane, iar publicul-tinta, pe zona Iasului, s-a restrans de la bancheri, arhitecti, designeri, fotografi, copywriteri si marketeri, la „antreprenori creativi, din diferite subsectoare ale industriilor creative, desigur, adica cei care isi bat capul sa construiasca un business creativ“, explica Oana Filip, co-fondator al start-up-ului. Practic, intregul proiect consta in intalnirile care au loc intre oameni care si-au lansat deja o afacere, pe banii si pe riscul lor, si cei interesati din orasul respectiv sa faca acest lucru, sau care chiar s-au lansat si sunt la inceput cu ideile lor. „Exista o asociere intre invitatii nostri si creativii care vin la evenimente, participantii. Impartasim aceleasi ingrijorari, aceleasi dileme legate de cum putem sa facem mai bine ceea ce ne pasioneaza. Proiectul a pornit dintr-o nevoie foarte egoista si s-a transformat intr-o retea internationala din care fac parte sute de creatori. Nu am avut un plan batut in cuie, cum nu ne-am imaginat ca va ajunge sa aiba impactul de care se bucura astazi“, adauga Oana. Aceasta spune ca fiecare centru de Creative Coffee are propriul profil – daca la San Francisco vin, in special, oameni interesati de design, la Istanbul cei de IT, la Iasi vin cei care vor sa se intalneasca cu persoane care sa le dea curaj, prin povestile lor motivationale, sa aiba incredere in ideile lor. La ultima intalnire din Iasi au participat Florentina Ciuverca, recomandata ca fiind „movie journalist“ si care si-a lansat propriul site www.filmreporter.ro, primul si singurul pe domeniu, si Mircea Panache, fondatorul si proprietarul unui restaurant din Iasi, Vivo – Fusion Street Food.

Antreprenori si jurnalisti, printre liderii locali

Oana recunoaste ca explozia conceptului a fost si pentru ei o surpriza, desi au ca obiectiv ca pana in 2015 sa existe 100 de orase prinse intr-o astfel de retea, coordonate toate de la Iasi. Exista trei persoane in nucleul echipei, care au pornit si care coordoneaza conceptul: Adriana Ursache, Oana Filip si David Truong. Ca motto, Oana spune ca se tin „ca scaiul de haine“ de doua principii – „daruieste inainte de a primi“ si „condu prin exemplu“. De aceea, rolul cel mai important al fondatorilor este sa pastreze legatura cu persoanele care sunt coordonatori locali ai proiectelor, care au cumparat licenta de a organiza intalniri sub sigla Creative Coffee timp de sase luni „pentru o suma mai mult decat prieteneasca“. „Exista persoane care isi doresc sa faca Creative Coffee la ele in oras si pe care le-am refuzat pentru ca nu era o potrivire la nivel de valori, dar la fel de multe exemple avem si in cazul celor care au dat peste site-ul nostru, au completat aplicatia si de la primul Skype call ne-au convins ca sunt persoanele potrivite. Tine foarte mult de aluatul din care e facut potentialul Local Chapter Leader, asta dicteaza tonul in alegerea sau refuzarea lui la carma Creative Coffee“, povesteste Oana. Pe pagina oficiala a proiectului sunt prezentati cei care au fost acceptati deja sa organizeze astfel de intalniri. Majoritatea sunt oameni care si-au fondat propriile afaceri si acum vor sa vada cum gandesc liderii de piata din domeniul lor de interes, dar si persoane care au abandonat fostul loc de munca pentru a se dedica propriilor idei si proiecte. Steve Arnold, spre exemplu, care coordoneaza comunitatea formata in San Francisco, a dezvoltat produse pentru Google si Autodesk, iar acum are propriul sau proiect – emberlight, o afacere care ofera, contra cost, un pachet ce contine dulii si o aplicatie ce iti permite sa controlezi intensitatea becului prin Bluetooth-ul de la telefon. Janet Faden, care a pus bazele comunitatii din Jos, Nigeria, este o jurnalista multimedia, care lucreaza ca freelancer si care a fondat cea mai importanta si cautata platforma de stiri online din regiune – Plateau News Online. „Persoanele care organizeaza CC in orasele lor, liderii locali, sunt mult mai mult decat simpli organizatori. Ei sunt facilitatori, conectori. Asta inseamna ca isi cunosc foarte bine comunitatea, anticipeaza nevoile ei si adapteaza conceptul in functie de ceea ce se intampla local. Tinta noastra ramane in continuare sa ne extindem in 100 de orase, insa ce ne da cu adevarat batai de cap, in sensul pozitiv al cuvantului, este sa ne asiguram ca actualii Local Chapter Leaders isi fac treaba foarte bine si ca sunt pasionati“, a adaugat Oana Filip.

Extinderea rapida, pe baza de recomandari

Despre extinderea conceptului, desi a fost una rapida, Oana spune ca a venit, cumva, natural. Motorul a fost si colega ei Adriana Ursache, care a calatorit prin mai multe tari si a organizat evenimente de tip Creative Coffee de fiecare data cand a simtit ca are un public pentru ele. Apoi au fost cei care au participat la evenimente si le-au promovat in mod organic, pe retelele de socializare, catre prietenii lor, atat din tara natala, cat si la nivel international. „Ne-am extins, pe de o parte, prin intermediul unor creativi-exploratori cum e Adriana, care a calatorit mult si care a organizat mai mult evenimente de tip Creative Coffee. Pe de alta parte, prin intermediul celor care au dat peste noi in mediul online. Pana acum fiecare situatie in parte si toate la un loc au adus rezultate. Uneori in materie de lideri locali, alteori in atragerea de suporteri locali sau voluntari“, conchide Oana. Participarea la un astfel de eveniment presupune si achitarea unei taxe, conform portalului Eventbrite, din partea celor din sala, care a fost, in functie de data achizitionarii biletului, intre 8 si 10 euro la ultimul seminar de la Iasi. 

Comentarii