Cum se pun bețe în roate proiectelor uriaşe ale Iaşului? Prin nenumăratele contestaţii

vineri, 03 mai 2013, 12:44
4 MIN
 Cum se pun bețe în roate proiectelor uriaşe ale Iaşului? Prin nenumăratele contestaţii

Cele mai recente contestaţii sunt la proiectul Primăriei pentru managementul traficului şi la Consiliul Judeţean pentru groapa ecologică. Și licitaţia pentru pista Aeroportului stă blocată din acelaşi motiv.

Proiectul de 20 milioane euro care ar duce la fluidizarea traficului din mu­nicipiului riscă să fie blocat din cauza contestaţiilor care vin pe bandă rulantă. Licitaţia pentru implementarea unui sistem de management de trafic a fost contestantă zilele trecute de o nouă firmă interesată de contract. Societatea Mira Telecom din Bucureşti a cerut suspen­darea licitaţiei şi modificarea documentaţiei tehnice pe motiv că Primăria nu ar fi realizat mai multe studii care să stea la baza lucrărilor. Contestaţia a pornit de la o clarificare pe care firma Mira Telecom a cerut-o în privinţa unor lu­crări pentru canalizări şi umplerea şanţurilor aferente sistemului de comunicaţii. Municipalitatea ar fi răspuns că nu deţine niciun studiu geotehnic şi că trebuie respectate „structurile rutiere echivalente cu cele existente la momentul realizării lucrărilor“. „Autoritatea contractantă prin răspunsul evaziv determină imposibilitatea operatorilor economici de a întocmi o ofertă completă şi corectă, dat fiind faptul că nu poate estima cu corectitudine modalitatea de realizare a canalizaţiilor electrice. În această situaţie, autoritatea contractantă expune în mod deliberat ofertantul riscului de a nu putea eva­lua costurile totale aferente canali­zaţiei electrice şi de a suporta în integralitate eventualele costuri suplimentare ale acestei operaţiuni“, susţine contestatarii. Societatea din Bucureşti mai ex­plică faptul că Primăria nu deţine un studiu de trafic relevant şi nici un studiu topografic, care ar face imposibilă redactarea unei oferte identice cu realitatea. Aceasta mai aduce critici şi la listele de cantităţi întocmite pentru desfă­şurarea lucrărilor, lista care nu ar respecta formele legale. În concluzie, firma a cerut suspendarea licitaţiei până când Primăria comunică cele trei studii invocate, sau anularea ei, în cazul în care acestea nu pot fi duse la îndepli­nire. Contractul Primăriei a mai fost contestat de alte trei firme, care însă şi-au retras întâmpinările. Acestea sunt Evolusys Services din Bucureşti, Edil Contract din judeţul Cluj şi Casido din Brăila. Firmele au renunţat la contes­taţii chiar dacă societatea din Bucureşti obţinuse o decizie favorabilă şi Primăria a fost nevoită să suspende licitaţia. Firmele au reclamat faptul că au găsit mai multe nereguli şi obstacole pentru participarea liberă la licitaţie, acuzând Primăria că „încearcă vizibil orientarea viitorului contract către un singur provider de sistem IT în domeniul tra­ficului rutier“ şi au criticat dur cerinţele Primăriei, care au fi avut drept scop să restrângă participarea liberă la procedura de achiziţii publice.
Contractul de lucrări care este contes­tat de atâtea firme are o miză de peste 71 de milioane de lei. Acesta prevede ca 90 de intersecţii şi treceri de pietoni să fie semaforizate şi echipate cu automate de dirijare a circulaţiei cu detectori de vehicule de tip video. De asemenea, va fi realizat şi un sistem de comunicare între intersecţii şi va fi amenajat un centru de comandă şi control al traficului. Implementarea proiectului este contracronometru, ţinând cont că lucrările trebuie realizate într-o perioadă de doi ani, iar programul european expiră în vara anului 2015.

Contra de Zalău

Şi licitaţiile grele derulate de Con­siliul Judeţean se blochează una după alta. După încredinţarea lucrărilor de construcţie a noii piste a Aeroportului, contestată în urmă cu aproape trei săp­tămâni, a venit rândul licitaţiei privind extinderea gropii ecologice de la Ţuţora. O societate bucureşteană şi alta din Za­lău au contestat licitaţia pentru contractul de 46,1 milioane lei care vizează proiectarea şi construirea unei noi celule de depozitare a deşeurilor la Ţuţora, finalizarea lucrărilor la staţia de compost şi sortare existentă şi închiderea definitivă a vechii gropi de gunoi de la Tomeşti. Astfel, SC Proconstruct Intern Inovativ SRL Bucureşti a cerut suspendarea procedurilor şi decalarea termenului de depunere a ofertelor, în­trucât nu ar fi avut suficient timp pentru elaborarea propriei oferte. Procons­truct a reclamat şi numărul foarte mare de clarificări aduse documentaţiei de liciitaţie. Cele 43 de adăugiri şi explicaţii consecutive ar fi creat confuzii pentru societatea reclamantă. De asemenea, GSV Trans SRL din Zalău a solicitat anularea licitaţiei şi reluarea sa, pentru că datele tehnice oferite de Consiliul Judeţean nu ar fi fost suficiente pentru a elaborarea ofertei.
La licitaţia organizată de CJ au fost depuse patru oferte, cuprinse între 33,1 milioane lei şi 43,8 milioane lei. Cele două firme care au contestat procedura nu au depus oferte. SC Proconstruct a avut anul trecut o cifră de afaceri de 4 milioane lei, 5 angajaţi şi un profit net de 378.000 lei. La rândul său, GSV Trans, cu 15 angajaţi, a realizat o cifră de afaceri de 1,9 milioane lei şi un profit net de 905 lei.

Şi Aeroportul aşteaptă

Cel de-al doilea proiect important iniţiat de CJ, respectiv construirea noii piste a Aeroportului, a fost şi el contestat, pe 16 aprilie. Contractul a fost atribuit asocierii conduse de socie­tatea germană Max Boegl contra sumei de 139 milioane lei, fără TVA. Cele două societăţi care au avut oferte financiare mai bune, respectiv Impressa Cavalleri şi Strabag AG au reclamat modul de calcul al punctajului, care ar fi favorizat firma Max Boegl. Reclamaţiile celor două firme se află încă în analiza Consiliului Na­ţional de Soluţionare a Contestaţiilor. (Gabriela Toma, Alex Zănoagă)

Comentarii